In juni 2024 had een jonge vrouw een treinreis gepland, vergezeld door haar trouwe kat genaamd Pouki.
Op de app ondervond het baasje van de kat een storing, en ze kon het kaartje voor het dier niet kopen: de enige manier om het te krijgen was om opnieuw voor haar eigen kaartje te betalen. Vanuit dit oogpunt dacht de jonge vrouw dat ze de situatie van de kat aan boord zou kunnen rechtzetten... Maar ze had niet zulke gevolgen verwacht.
Een verzoek dat uit de hand loopt
Bij het inchecken neemt de verzorgster van Pouki contact op met een conducteur om haar situatie uit te leggen, in de hoop de situatie van haar kat op te lossen door ter plaatse een vervoerskaartje te kopen. De conducteur legt haar snel uit dat dit mogelijk is, maar dat de ticket voor het dier aan boord van de trein 20 euro kost, in plaats van de normaal vereiste 7 euro.
De jonge vrouw gaat niet akkoord met deze verhoging. Waarna ze een boete van 85 euro krijgt. Ze heeft inmiddels door dat ze tegenover een conducteur staat die de confrontatie zoekt en accepteert deze onrechtvaardigheid. Maar de conducteur vraagt haar om een identiteitsbewijs te tonen... dat ze niet bij zich heeft. Ze probeert de digitale versie op haar telefoon te laten zien, maar ondervindt netwerkproblemen en kan het niet laten zien. De conducteur besluit daarom de politie in te schakelen zodat de identiteit van de jonge vrouw op het perron bij aankomst kan worden gecontroleerd.
Eenmaal in Bordeaux zijn Pouki en zijn verzorgster uit de trein gestapt en worden ze verwelkomd door vijf agenten: "Ik word verwelkomd door vijf agenten die stevig hun kogelwerende vesten vasthouden, klaar om een hond zonder muilkorf aan te houden. Wat een verrassing voor hen toen ze zagen dat de 'schuldige' eigenlijk een onschuldige Britse langhaar was. Op dat moment had ik het gevoel dat ik met een leeuw op reis was."
De jonge vrouw, die een klacht wil indienen om deze situatie aan te kaarten, confronteert opnieuw een controleur die haar vertelt dat ze er alles aan zal doen om ervoor te zorgen dat haar klacht niet wordt behandeld. Een vastberadenheid die duidelijk vruchten heeft afgeworpen, want de verzorgster van Pouki zag haar verzoek afgewezen worden en vier maanden na deze gebeurtenissen heeft ze nog steeds geen informatie ontvangen over een mogelijke schadevergoeding of vermindering van haar boete; het spoorwegbedrijf heeft haar alleen aangeboden om een bemiddelaar in te schakelen.
Hoewel de boete vervelend is, wil de jonge vrouw vooral de handelingen van sommige medewerkers van de spoorwegmaatschappij aan de kaak stellen: "Deze ervaring werpt een licht op de houding van sommige spoorweg-agenten, die lijken te genieten van een onevenredige macht ten opzichte van coöperatieve klanten."
Het spoorwegbedrijf heeft het ongenoegen van haar klant gehoord: "We zullen speciale aandacht besteden aan haar eventuele klacht. Dieren zijn uiteraard van harte welkom aan boord van onze treinen: we hebben gemiddeld elke dag minstens één dier per trein." Ze verduidelijken dat er verschillende manieren zijn om een ticket voor een dier te kopen, onder andere bij de balie op het station.