Invloed van het weer op je kat

N
Natalino Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Ik had er nooit zo over nagedacht, maar dit was zo opvallend dat ik het me nu echt begin af te vragen.

Mijn kat heeft nogal last van stemmingswisselingen. Soms is ze super aanhankelijk, rustig en gezellig aanwezig, en op andere momenten juist heel afstandelijk, nerveus en geneigd om weg te lopen.

Vorige week was ze bijvoorbeeld echt onuitstaanbaar. Ze glipte constant de tuin uit, at met lange tanden en was erg afstandelijk en super nerveus. Maar qua gezondheid was er niets zorgwekkends aan de hand: ze was niet lusteloos, niet agressief en ze vond het ook niet erg als je haar aanraakte of oppakte.

Sinds een paar dagen is "dokter Jekyll" weer terug: ze eet goed, slaapt veel, is ontzettend knuffelig en geniet volop van de tuin zonder te proberen te ontsnappen. Ze komt ook weer gewoon binnen als ik haar roep (bij het signaal "binnen, binnen, binnen" dat ik geef terwijl ik rustig achter haar aan loop. Als ze haar dag niet heeft, kan dat nog wel eens uitlopen op een achtervolging door de tuin), of ze komt zelfs uit zichzelf naar binnen.

De enige verandering: het benauwde, drukkende weer is omgeslagen naar een frisse herfsttemperatuur, zonder onweer.

Nu vraag ik me dus af:

toeval?

komen er door het weer minder andere katten buiten? Zijn er minder vogels in de tuin?

"wast" de regen de geurtjes weg?

of komt het door de luchtdrukverschillen en de elektriciteit in de lucht?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

6 antwoorden
Sorteren op:
  • N
    Rapporteren

Oh ja, ik hou van regen... of zelfs van dat heerlijke grijze weer. Wat een rust geeft dat voor mij als baasje van een mini-tornado, vergeleken met wanneer het mooi weer is.

Vertaald Frans
    Aurore Boréale
    Aurore boréale Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik merk zelf dat mijn poes heel onrustig is als het hard waait en juist een beetje sloom als het regent, eigenlijk net als wij mensen.

En ze wisselt ook van slaapplek afhankelijk van het seizoen.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Mazzarine,

Ik ben het helemaal met je eens en bovendien weet ik zeker dat er een wetenschappelijke en rationele verklaring voor is die we nog niet hebben gevonden, simpelweg omdat we er nooit naar hebben gezocht.

Ik denk dat wij mensen allemaal die gevoeligheid in ons hebben, ieder op een ander niveau, maar we zijn het vergeten. Net als onze reuk, omdat we dat als een te 'dierlijk' zintuig beschouwen. We vertrouwen liever op onze ogen en oren, terwijl het geurgeheugen, zelfs bij mensen, juist het minst snel vervaagt...

Natalino,

Ja, ik denk dat een gesteriliseerde kat het lastig vindt om katten die niet geholpen zijn te verdragen (vaker dan andersom).

Mazzarine,

Ik hoop niet dat je probeert te zeggen dat de kat van Natalino een zware storm heeft voorspeld... en Natalino, ik hoop maar dat je niet in regio 44 woont (of in 35 of 56).

Vertaald Frans
    N
    Rapporteren

Ja, ze is gesteriliseerd toen ze 6 maanden oud was. Inderdaad, anders zou ik me er een stuk minder vragen bij stellen. Maar het is wel zo dat die veranderingen echt heel plotseling zijn... Ik vraag me af of ze misschien toch nog gevoelig is voor de hormonen van andere katten, die volgens mij afhankelijk van het seizoen meer of minder aanwezig zijn. En ik had inderdaad gelezen dat ze de luchtdruk kunnen aanvoelen (maar ja, wij ook eigenlijk... ik bedoel, het weer heeft invloed op ons humeur, dus waarom niet op dat van hen?)

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

De snorharen van katten zouden een rol kunnen spelen bij het opmerken van luchtdrukverschillen in de atmosfeer, wat gedragsveranderingen zou kunnen verklaren. Maar er is nog geen enkel wetenschappelijk onderzoek dat een direct verband heeft aangetoond tussen het weer en veranderingen in het gedrag van katten. Toch zijn er veel verhalen die laten zien dat dieren in staat zijn om komende natuurrampen (zoals tsunami's, orkanen, ...) aan te voelen.

Het is lastig om met zekerheid te zeggen dat het weer de oorzaak is van de gedragsveranderingen van je kat, maar één ding is zeker: dieren zijn ontzettend gevoelig voor de fysieke omstandigheden van het weer.

Mazarine

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik weet niet meer of je poes gesteriliseerd is en ik heb geen puf om het op te zoeken 😁 want als ze niet gesteriliseerd is, hoef je niet naar een verklaring in het weer te zoeken.

Verder hoop ik dat niemand dit vrouwonvriendelijk vindt (er zit vast een spelfout in...?), maar ik geloof dat vrouwtjes, zelfs als ze gesteriliseerd zijn, veel wispelturiger zijn dan mannetjes.

Ik word zelf beïnvloed door die van mij, die ik pas met 6 jaar heb laten steriliseren. Haar gedrag was dus al gevormd en ik heb niet gemerkt dat ze minder vaak een cyclische "Mevrouw Mopperkont" is sinds haar sterilisatie.

Maar goed, anders zou het Yuna niet meer zijn 😁😁

Ik denk dat de temperatuur hun gedrag beïnvloedt, maar niet het weer zelf...

Vertaald Frans
  • 6 reacties van 6

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!