Radicale gedragsverandering na sterilisatie

G
Gigire Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Even een korte samenvatting: drie maanden geleden is er een jonge poes bij me komen wonen en ze heeft me eigenlijk geadopteerd. Ik heb haar eigenaars niet kunnen vinden en hoewel ik eigenlijk geen kat in huis wilde (ik woon in een appartement), ben ik inmiddels helemaal gek op haar...

Omdat ze heel vaak krols was en dat echt heel zwaar was – zowel voor haar als voor mij – heb ik haar drie weken geleden laten helpen. En haar karakter is echt van de ene op de andere dag veranderd!

Ze was altijd best wel op zichzelf, ging veel naar buiten (op de daken), zocht niet echt contact en was geen echte knuffelkont. Sinds de operatie gaat ze bijna niet meer naar buiten, ze zoekt constant mijn gezelschap op en gaat me soms urenlang liggen aanstaren als ik aan mijn bureau zit. Ze is superaanhankelijk geworden, gaat spontaan op haar rug liggen zodat ik over haar buikje kan aaien en laat zich heel lang aanhalen, ik masseer zelfs haar pootjes... dat gebeurde vroeger echt nooit.

Ze eet ook veel gulziger dan eerst en begint nu zelfs eten te bietsen of probeert mijn bord leeg te eten.

Natuurlijk is dit heel gezellig voor mij... maar het is niet meer de poes die ik kende toen ze hier net kwam! Ze is haar onafhankelijkheid kwijt en dat maakt me een beetje verdrietig. Het voelt een beetje alsof ik haar heb laten 'aanpassen' tegen haar wil in...

Hebben jullie ook zulke grote veranderingen gemerkt bij je poezen na de sterilisatie? Is dat zo gebleven? Alvast bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

4 antwoorden
Sorteren op:
  • Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Over het algemeen zijn mensen heel blij met dit soort veranderingen 👌

En nee, je hebt haar niet 'veranderd', je hebt haar alleen verlost van de hormonale tirannie die haar dwong om zich koste wat het kost voort te planten. Eigenlijk is de poes die je nu ziet haar ware ik; haar echte karakter komt nu naar boven. Alles is goed zo.

Vertaald Frans
    K
    Kelinda Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Inderdaad, je hebt hem een plezier gedaan, want nu heeft hij geen stress meer van het moeten afbakenen van zijn territorium en is hij minder agressief.

Een gecastreerde kat wordt minder agressief, meer een huismus (geen drang meer om te paren, dus minder behoefte om naar buiten te gaan) en eet meer omdat het verzadigingsgevoel verandert door het gebrek aan hormonen (stap over op aangepaste voeding met veel eiwitten).

En wat vooral belangrijk is: een gecastreerde kat heeft minder kans op kanker.

Ook al kan het even wennen zijn dat hij zo erg verandert, uiteindelijk is hij zo veel beter af: geen stress meer van de paringsdrang en het afbakenen van zijn territorium.

Dat geldt ook voor een bange kat: als dat door zijn verleden komt en niet door hormonen, zal hij na de castratie nog steeds angstig zijn.

Mijn eigen super bange kat is dat nog steeds, maar wel een klein beetje minder.

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Het klopt inderdaad dat sterilisatie vaak de levensstijl van poezen verandert. Ze worden vaak wat meer een huismus, hebben minder de neiging om naar buiten te gaan, de wandelingetjes worden korter en ze brengen meer tijd luierend op de bank door. Kortom, ze zijn minder actief, waardoor ze makkelijker kunnen aankomen. Dat moet je dus goed in de gaten houden met de juiste brokjes. Niets om je zorgen over te maken bij jouw poes dus!

Een gesteriliseerde poes wordt soms ook merkbaar aanhankelijker en rustiger. Maar ze wordt er absoluut niet ongelukkig van; het is gewoon een normale gedragsverandering doordat de geslachtshormonen wegvallen. Sterilisatie is juist een uitstekende manier om haar kwaliteit van leven te verbeteren, omdat je zo alle vervelende kwaaltjes en het gedrag rondom de krolsheid voorkomt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Nog een fijne dag,

Paul

Vertaald Frans
    N
    Natalino Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het is eigenlijk juist andersom. Ze was zo, maar die hormonen gaven haar geen rust. Een superonafhankelijke en bange kat bijvoorbeeld, blijft onafhankelijk en bang, of ze nou gesteriliseerd is of niet. Haar hersenen en haar karakter veranderen niet. Dus voel je vooral niet onnodig schuldig, je hebt het beste gedaan voor haar (en voor jezelf... en voor alle kittens die ze nu niet zal krijgen). En nu geniet ze volop van haar leventje.

Vertaald Frans
  • 4 reacties van 4

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!