Bultje op de staart

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Mijn hond, een teefje van ongeveer 4 jaar oud, heeft een harde bult aan de onderkant van haar staart, ongeveer in het midden. Het bultje is ongeveer 1 bij 1 cm groot. Ik ben ermee naar de dierenarts geweest en zij heeft geprobeerd te achterhalen wat het is. Ze heeft een punctie gedaan met een naald, maar er kwam niets uit.

Het is dus blijkbaar geen cyste. Ik weet niet of het groeit; ik heb het bultje ongeveer 2 weken geleden ontdekt en er is sindsdien niet echt iets veranderd.

Mijn hond heeft er geen last van, ze krabt er niet aan of zo.

Volgens de dierenarts is de volgende stap om het bultje te opereren en het weefsel te laten analyseren.

Nu vraag ik me af of het wel echt nodig is om te opereren (onder algehele narcose)?

Ik heb al wat op internet rondgekeken, maar ik vind nergens iets over een harde bult zonder vocht die er verder niet verdacht uitziet.

Wat is jullie mening?

Bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

3 antwoorden
Sorteren op:
  • S
    Sarahodet Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Natacha, mijn hond heeft precies dezelfde symptomen... heb je al een antwoord gekregen??

Vertaald Frans
    N
    Natacha 71 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal, mijn hond van 8 jaar heeft moeite met lopen. Hij tilt zijn achterpoten bijna niet op als hij wandelt en heeft veel moeite met opstaan en gaan liggen. Hij eet zijn brokjes ook niet meer, dus ik maak er nu een papje van om hem toch aan het eten te krijgen. Daarnaast heeft hij een harde bult van ongeveer 3 cm bij de aanzet van zijn staart. Kunnen jullie me alsjeblieft helpen? Alvast bedankt!

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Doordat er geen vloeistof in de nieuwe massa zit, kunnen we een cyste inderdaad uitsluiten.

Dan blijft de mogelijkheid van een tumor over. Hoewel dat woord best heftig kan klinken, hoeft een tumor niet meteen levensbedreigend te zijn voor je dier. Als het een goedaardige tumor is, loopt je hond op de korte termijn geen gevaar, maar we raden toch aan om de tumor te laten verwijderen voordat hij te groot wordt.

Als het een kwaadaardige tumor is, is de behandeling wat ingewikkelder, maar zeker niet onmogelijk. Eerst moet de primaire tumor worden weggehaald en daarna moet er gekeken worden of er geen uitzaaiingen zijn. Mochten er wel uitzaaiingen zijn, dan moet je een kankerbehandeling overwegen. Ook hier geldt: laat je niet afschrikken door de term. Sommige honden reageren heel goed op dit soort behandelingen; het hangt allemaal af van het type tumor. Je dierenarts kan je hier meer over vertellen.

Er zijn een paar aanwijzingen die op een kwaadaardige tumor kunnen duiden: snelle groei van de bult, ontstekingen, zweren of afstervend weefsel (necrose), een massa die niet duidelijk begrensd is, meerdere bultjes tegelijk, het soort weefsel dat erbij betrokken is...

Maar alleen een histologisch onderzoek (waarbij de cellen onder de microscoop worden bekeken) geeft echt zekerheid. Hiervoor moeten er cellen van de verdachte massa bij je hond worden afgenomen. Dit gebeurt onder algehele narcose. Gezien het feit dat de massa klein is en goed bereikbaar, wil je dierenarts waarschijnlijk twee vliegen in één klap slaan door de hele bult in één keer te verwijderen. Zo heeft hij genoeg materiaal voor het onderzoek en bovendien: als de tumor kwaadaardig blijkt te zijn, is het eerste deel van de behandeling al gedaan. Is hij goedaardig, dan is de behandeling meteen afgerond.

Ik raad je dus aan om hier zo snel mogelijk verder over te praten met je dierenarts, zodat hij je precies kan uitleggen wat de operatie precies inhoudt.

Fijne dag nog.

Pierre

Vertaald Frans
  • 3 reacties van 3

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!