Mijn hond heeft een bot gegeten!!
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Hoi,
Inderdaad, botten zijn helaas een veelvoorkomend probleem bij honden.
Wat wel geruststelt, is dat het hier om een varkensbot gaat en niet om eentje van een kip. Varkensbotten zijn over het algemeen dikker en hebben minder kans om te versplinteren in scherpe stukjes die de maag- of darmwand kunnen doorboren.
Aan de andere kant kan de grootte van het bot er wel voor zorgen dat het vast komt te zitten, wat tot een verstopping van de darmen kan leiden. Dat is waar de courgette om de hoek komt kijken: veel honden vinden het erg lekker, het zit bomvol vezels en het helpt bij het afvoeren van ingeslikte vreemde voorwerpen.
Ik denk dan ook dat als je hond na 36-48 uur geen normale ontlasting heeft, de situatie urgent wordt en er waarschijnlijk een operatie nodig is om het bot te verwijderen. Dit moet natuurlijk eerst gecontroleerd worden met een röntgenfoto, maar ik vermoed dat je dierenarts dat vanavond al zal doen. Dat is een slimme zet om te zien hoe het bot zich door het spijsverteringskanaal van je hond verplaatst.
Veel beterschap voor je hond!
Tot snel,
Joachim
Ik heb hem courgette gegeven omdat mijn dierenarts adviseerde om de botrestjes in te kapselen zodat ze makkelijker passeren. Hij gedraagt zich verder normaal, maar zijn ontlasting is lichter van kleur dan normaal. Vannacht heeft hij ongeveer een eetlepel overgegeven. Ik heb voor vanavond een afspraak gemaakt bij de dierenarts, ik hoop dat het goed komt... Bedankt voor jullie advies 😯
Elgniy,
Gekookte botten zijn gevaarlijk voor honden omdat ze makkelijk versplinteren, zoals Sofie ook al zegt. Als hij bovendien moeite heeft met poepen en zijn ontlasting is erg hard en wit, alsof er krijt in zit, pak het bot dan meteen af. Anders loopt hij het risico op een darmverstopping. Je moet je hond altijd een bot geven dat past bij zijn formaat en vooral bij de grootte van zijn bek, en geef ze nóóit gekookt!...
Bel je dierenarts even om te horen wat hij ervan vindt. Gekookte botten zijn hartstikke gevaarlijk, ook de randjes. Door het koken worden botten namelijk broos en kunnen ze gaan splinteren, wat bijvoorbeeld de maag kan doorboren. Geef je hond echt nooit gekookte botten, wat voor soort het ook is.
Gewoon uit nieuwsgierigheid, waarom heb je eigenlijk courgette gegeven? Was het gepureerd of dat zelfs niet?
4 reacties van 4