Bezoekers van een woonboulevard in Oss sloegen alarm toen ze een hondje alleen zagen zitten in een geparkeerde auto.
Agenten kwamen direct ter plaatse en troffen een oudere hond aan, naast een lege kinderstoel. Een autoraampje stond op een kier, maar dat bleek volgens de politie absoluut niet voldoende om de hitte buiten te houden.
Eigenaar reageerde niet op omroep
Omdat de situatie snel gevaarlijk kon worden, liet de politie de eigenaar omroepen in de winkel waar hij zich vermoedelijk bevond.
Aanvankelijk kwam er geen enkele reactie.
Agenten hielden er serieus rekening mee dat zij een autoruit zouden moeten inslaan om het dier te redden.
Gelukkig verscheen de eigenaar uiteindelijk alsnog voordat dat nodig was.
"Ik was maar tien minuten weg"
Volgens de politie leek de bestuurder zich van geen kwaad bewust.
Zijn reactie was kort en krachtig: "Ik was maar tien minuten weg."
Juist die gedachte is volgens hulpdiensten een hardnekkig misverstand.
Zelfs wanneer een autoraampje op een kier staat, kan de temperatuur in een afgesloten voertuig razendsnel oplopen. Binnen tien minuten kan het in de auto al ongeveer tien graden warmer zijn dan buiten.
Voor honden, die hun warmte veel minder goed kwijt kunnen dan mensen, kan dat al snel levensgevaarlijk worden.
Politie doet opnieuw dringende oproep
Nu de zomerse temperaturen aanhouden, ziet de politie steeds vaker meldingen van honden die alleen in auto's worden achtergelaten.
Agenten roepen baasjes daarom met klem op hun hond nooit in een geparkeerde auto achter te laten, ook niet "heel even".
Een boodschap of snelle stop lijkt misschien onschuldig, maar kan voor een hond binnen enkele minuten uitlopen op een levensbedreigende situatie.
Voor het oudere hondje in Oss liep het deze keer goed af. Dankzij oplettende omstanders en snel optreden van de politie kon een drama worden voorkomen.