EEN MAINE COON CATTERY STARTEN - ADVIES

B
Bebe07 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik ben Bérangère, 35 jaar, getrouwd en ik heb drie kinderen. Ik werk als boekhouder bij een klein mkb-bedrijf in de Drôme en we wonen in de Ardèche (op de grens... om het zo maar te zeggen!)

Ik ben van jongs af aan al een enorme kattenliefhebber en ik zou heel graag mijn droom willen waarmaken: een eigen cattery beginnen.

Dit idee spookt al heel lang door mijn hoofd, maar door het leven moesten we prioriteiten stellen: een huis dat niet geschikt was, de geboorte van een tweeling, gezondheidsproblemen, verhuizing, bouwplannen... De grillen van het leven, zullen we maar zeggen!!

Ik hou van katten, maar vooral van raskatten, katten met een duidelijk type, aanhankelijke katten, de zogenaamde 'hond-katten'.

Ik heb al twee MAINE COONS gehad en ik ben echt verliefd geworden op dit ras:

1 gecastreerde kater, een Red Blotched Tabby die F’Garfield heette. Het was een schat van een kat: knuffelig, bescheiden, rustig en hij kwam als je hem riep... Helaas hebben we hem vorig jaar moeten laten inslapen omdat hij ernstig nierfalen had... hij was opgegeven en had veel pijn!! Kortom... hartverscheurend.

1 gesteriliseerde poes, een Black Silver Blotched Tabby en Wit Tortie, Idylle. Ze is onlangs verdwenen; we hebben haar per ongeluk naar buiten laten glippen en dat is nu vijf weken geleden... Ik kan mezelf wel voor de kop slaan... ik weet niet of haar iets is overkomen of dat iemand haar heeft gestolen... Ik heb iedereen ingelicht: buren, de gemeente, de dierenarts, de politie, Amivedi/PetAlert... maar niets!! Ik heb de hele buurt en het dorp afgezocht, we hebben flyers in de brievenbussen gedaan... Ik ben er kapot van en voel me ontzettend schuldig. Het feit dat ik niet weet of ik haar snuitje ooit nog zal zien... maakt me doodziek!

Nu heb ik mijn katten niet meer en ik ben doodongelukkig. Ik twijfel tussen hoop, schuldgevoel, het gemis en de drang om een nieuwe kat te nemen. Ik denk dat ik nog even geduld moet hebben... misschien brengt een gelukstreffer mijn prinsesje Idylle nog bij me terug...

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

6 antwoorden
Sorteren op:
  • Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Zelfs bij katten heb je van die 'moderasjes' 🙂 ja, en de liefhebbers zijn al heel erg lang een begrip.

Vertaald Frans
    Yume
    Yume Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik vind het jammer dat er bijna alleen nog maar Maine Coon- en Bengalen-fokkers zijn (althans, in mijn regio), terwijl er zoveel andere kattenrassen zijn om te behouden of te ontwikkelen. Maar dat is natuurlijk maar mijn persoonlijke mening.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Het beste is inderdaad om contact te zoeken met serieuze fokkers, bijvoorbeeld wanneer je op zoek gaat naar je poes, zodat je goede begeleiding krijgt. Je bent je er goed van bewust wat voor protocol er bij zo'n project komt kijken, maar alleen een professional kan je echt wegwijs maken in de kenmerken van dit ras, de behoeften en de eisen die worden gesteld aan een officiële stamboom.

In ieder geval veel succes! En wat ontzettend naar van je twee katten, waaronder je poesje; dat is helaas een risico dat we allemaal lopen.

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Verder moet alles natuurlijk wel aan de eisen voor een fokkerij voldoen, je moet je vooral goed laten informeren bij de officiële instanties.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Bebe007,

Een mooie kinderdroom, maar vergeet de realiteit niet. Gun jezelf de luxe om eens bij een asiel langs te gaan... duizenden ongelukkige katten, kittens en senioren zonder familie, zonder ruimte... ze lijken bijna levenloos, wachtend en hoopvol op een lichtpuntje van een nieuwe dag die eindelijk alles zal veranderen. Een dag die deze 'rasloze' katten zonder papieren in het zonnetje zet, de katten die niemand wil omdat ze niet zo 'perfect' zijn als die foto op internet of in de reclame.

Gun jezelf de luxe om katten te vertroetelen die geen product zijn van genetische berekeningen met lange haren, een platte neus of wat voor andere uiterlijke kenmerken dan ook waardoor ze als Maine Coon bestempeld worden.

De resultaten van jouw fokplannen, hoe goed ze ook uitgevoerd worden, zorgen ervoor dat de beestjes in het asiel nog langer moeten wachten omdat de 'mooie' katten altijd eerst gaan.

Vergeef me als deze woorden je kwetsen, dat is niet mijn bedoeling. Het is een uitnodiging om je dromen niet zomaar werkelijkheid te laten worden, maar om wat hoop te geven aan de katten die in het asiel eigenlijk elke dag de hoop een beetje verliezen.

Groetjes

Vertaald Frans
    B
    Bebe07 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Daarnaast heb ik altijd al de droom gehad om katten te gaan fokken (zelfs toen ik nog mijn twee Maine Coons had). Ik denk dat dit misschien wel hét moment is om een niet-gesteriliseerde Maine Coon poes te kopen en zo een cattery te beginnen.

Ik wil alles stap voor stap doen en het meteen goed aanpakken...

Ik ben echt een kattenliefhebber in hart en nieren en ik ken de Maine Coon goed, maar ik weet dat passie alleen niet genoeg is!

Ik besef heel goed dat je niet van de ene op de andere dag een fokker bent. Het kost veel tijd, geduld en de nodige investeringen.

Ik ben me al flink aan het inlezen via boeken en websites. Mijn plan is om een driedaagse Franse opleiding te volgen: de CETAC, optie kat (circa € 290). Verder zou ik graag andere fokkers ontmoeten om ervaringen uit te wisselen en wie weet een soort mentorschap aan te gaan (ik weet alleen niet of dat gebruikelijk is?). Ik wil echt alles leren!

Eerst moeten we een buitenverblijf maken. Een ren? Een grote 'kattenvilla'? Hoeveel oppervlakte en hoe hoog? Samen met mijn man denk ik hier nu over na... het plan krijgt langzaam maar zeker vorm! Ik wil niet nog eens die nare ervaring meemaken die we met Idylle hadden, en eerlijk gezegd is het vreselijk om binnen te moeten blijven zitten zodra het lekker weer wordt!

Die ren zou dan een soort speelplaats voor ze worden... een plek om lekker te ravotten, zich te ontwikkelen en een frisse neus te halen.

Je hebt natuurlijk ook een startkapitaaltje nodig, want van passie alleen kun je niet leven...

Ik wil rustig beginnen met één poes en eerst eens kijken hoe het gaat met één nestje. Zo kan ik ontdekken of ik er wel geschikt voor ben, zonder al te grote risico's te nemen. Ik weet dat je een catterynaam kunt aanvragen voor één nestje (€ 50) en dat je dit later kunt verlengen (€ 180).

Waar ik op dit moment wel een beetje tegenop zie, is om veroordeeld te worden door ervaren fokkers of niet serieus genomen te worden. Ik heb het idee dat veel fokkers nogal terughoudend zijn tegenover nieuwkomers en dat het lastig is om binnen dat wereldje te komen. Ook is het heel moeilijk om niet-gesteriliseerde katten uit goede bloedlijnen te vinden die verkocht worden aan particulieren of beginnende fokkers.

Ik wil de tijd nemen en alles op de juiste volgorde doen voordat ik mijn poes en haar toekomstige kittens verwelkom. Maar ik hoop ook dat er iemand is die me de weg wil wijzen, me advies kan geven en me de kans gunt om dit mooie project te realiseren.

Hebben jullie tips, verhalen of ervaringen die je wilt delen??

Vertaald Frans
  • 6 reacties van 6

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!