Hoi,
Ik ben begonnen met de procedure om een kat te adopteren. Ik wil dit graag via een asiel of stichting doen omdat dat het juiste is om te doen, maar ik raak een beetje de kluts kwijt als ik alle adoptievoorwaarden en de "screenings" van de adoptanten zie.
Ik snap heel goed dat ze om informatie vragen en dat stichtingen verantwoordelijke baasjes uitkiezen, gezien hun lastige missie en het enorme aantal gedumpte dieren. Dus ik deel met alle plezier de nodige info (gezinssamenstelling, type woning, beveiliging van de ramen, kennis over katten, etc.).
Maar ik heb echt het idee dat sommige eisen nogal overdreven zijn.
Een voorbeeld: veel stichtingen stellen vragen over toekomstplannen, en dan vooral over verhuizen. Ik ben niet direct van plan om te verhuizen, maar in de komende jaren is dat natuurlijk best mogelijk. Als ik verhuis, gaat mijn kat gewoon met me mee. Ik wil niet dat een contract me "verbiedt" om te verhuizen of dat ik constant verantwoording moet afleggen onder het mom van een nacontrole...
Nog een voorbeeld: het recht op bezoek. Ik heb er totaal geen probleem mee als een vrijwilliger na de adoptie één of twee keer op afspraak langskomt om te kijken hoe het met de kat gaat. Maar ik kan niet van tevoren tekenen dat een controleur onaangekondigd bij mij naar binnen mag stappen, zo vaak als de stichting dat maar wil.
Die contracten lijken de stichtingen wel heel veel rechten te geven. Bovendien zijn er ontzettend veel organisaties en is het lastig om te weten bij wie je moet zijn, zeker omdat ze de contracten pas aan het einde van het proces laten zien.
Het is best wel ontmoedigend, ik had dit echt niet verwacht. :(
Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Bedankt!