Hoi allemaal,
Ik kom even bij jullie aankloppen omdat mijn kat echt alleen maar doet waar hij zelf zin in heeft en het is dagelijks echt een hele uitdaging om hiermee om te gaan.
Het is een boerderijkittentje dat ik gered heb van een zekere achterlating op straat toen hij pas anderhalf of maximaal 2 maanden oud was. Ik heb hem overgenomen van een mevrouw die hem niet meer wilde omdat haar andere dieren hem niet accepteerden. Hij was al gespeend en had verder geen gezondheidsproblemen, op een flinke worminfectie na, maar dat was gelukkig snel verholpen.
Ik weet donders goed dat ik hem veel te vroeg heb gekregen, maar ja, wat moet je? Ik kon hem op die leeftijd toch niet op straat laten staan! Dus heb ik hem medio oktober in huis genomen.
Qua gedrag is het echt alles of niets. Soms is hij super knuffelig (alleen bij mij, nooit bij mijn vriend), maar dat is ergens ook een klein probleem. Hij is namelijk GEK op mijn gezicht en geeft me kopjes terwijl hij tegen me aan schuurt. Wat lastiger is, is dat hij met zijn pootjes over mijn gezicht aait en daarbij soms zijn nageltjes uitsteekt (niet gemeen bedoeld, hij is gewoon aan het 'kneden' zoals blije katten doen).
Het grootste probleem ligt echter ergens anders. Hij is dol op spelen (tot daar aan toe geen probleem), maar ondanks de tientallen speeltjes die hij heeft en een gigantische krabpaal, bijt en krabt hij liever aan ons. We zeggen natuurlijk één keer 'nee', twee keer, drie keer (...) maar hij stopt gewoon niet tot we hem als straf even apart in een andere kamer zetten. En als hij er na een minuut of tien weer uit mag, begint hij gewoon weer opnieuw! We kunnen ook niet meer rustig eten zonder dat hij komt bedelen en de eettafel is zijn favoriete speelplek geworden. Sinds we hem hebben, blijven we hem corrigeren als hij op de tafel klimt. Hij weet dat het niet mag, want zodra ik opsta om hem weg te sturen, gaat hij er meteen vandoor zonder dat ik iets hoef te zeggen. Maar hij blijft het maar doen... Het lijkt echt pure provocatie!!
Om het hem duidelijk te maken hebben we echt alles al geprobeerd (denk ik dan..): een plantenspuit, wat hij niet echt prettig vindt maar het is nog láng geen ramp voor hem; op de tafel slaan om lawaai te maken zodat hij wegvlucht, maar hij is binnen een seconde weer terug; hem apart zetten in een andere kamer, maar zodra hij terug is begint het weer van voren af aan (.....).
Dus ja, sorry voor het hele verhaal, maar als jullie tips voor me hebben of me in ieder geval kunnen vertellen of hij rustiger wordt als hij ouder wordt....
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Manon B.