Mijn kitten luistert totaal niet, gedragsproblemen

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik kom even bij jullie aankloppen omdat mijn kat echt alleen maar doet waar hij zelf zin in heeft en het is dagelijks echt een hele uitdaging om hiermee om te gaan.

Het is een boerderijkittentje dat ik gered heb van een zekere achterlating op straat toen hij pas anderhalf of maximaal 2 maanden oud was. Ik heb hem overgenomen van een mevrouw die hem niet meer wilde omdat haar andere dieren hem niet accepteerden. Hij was al gespeend en had verder geen gezondheidsproblemen, op een flinke worminfectie na, maar dat was gelukkig snel verholpen.

Ik weet donders goed dat ik hem veel te vroeg heb gekregen, maar ja, wat moet je? Ik kon hem op die leeftijd toch niet op straat laten staan! Dus heb ik hem medio oktober in huis genomen.

Qua gedrag is het echt alles of niets. Soms is hij super knuffelig (alleen bij mij, nooit bij mijn vriend), maar dat is ergens ook een klein probleem. Hij is namelijk GEK op mijn gezicht en geeft me kopjes terwijl hij tegen me aan schuurt. Wat lastiger is, is dat hij met zijn pootjes over mijn gezicht aait en daarbij soms zijn nageltjes uitsteekt (niet gemeen bedoeld, hij is gewoon aan het 'kneden' zoals blije katten doen).

Het grootste probleem ligt echter ergens anders. Hij is dol op spelen (tot daar aan toe geen probleem), maar ondanks de tientallen speeltjes die hij heeft en een gigantische krabpaal, bijt en krabt hij liever aan ons. We zeggen natuurlijk één keer 'nee', twee keer, drie keer (...) maar hij stopt gewoon niet tot we hem als straf even apart in een andere kamer zetten. En als hij er na een minuut of tien weer uit mag, begint hij gewoon weer opnieuw! We kunnen ook niet meer rustig eten zonder dat hij komt bedelen en de eettafel is zijn favoriete speelplek geworden. Sinds we hem hebben, blijven we hem corrigeren als hij op de tafel klimt. Hij weet dat het niet mag, want zodra ik opsta om hem weg te sturen, gaat hij er meteen vandoor zonder dat ik iets hoef te zeggen. Maar hij blijft het maar doen... Het lijkt echt pure provocatie!!

Om het hem duidelijk te maken hebben we echt alles al geprobeerd (denk ik dan..): een plantenspuit, wat hij niet echt prettig vindt maar het is nog láng geen ramp voor hem; op de tafel slaan om lawaai te maken zodat hij wegvlucht, maar hij is binnen een seconde weer terug; hem apart zetten in een andere kamer, maar zodra hij terug is begint het weer van voren af aan (.....).

Dus ja, sorry voor het hele verhaal, maar als jullie tips voor me hebben of me in ieder geval kunnen vertellen of hij rustiger wordt als hij ouder wordt....

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Manon B.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

8 antwoorden
Sorteren op:
  • A
    Audrey5733 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Goedenavond, sorry dat ik jullie stoor, maar ik snap echt niets van het gedrag van mijn kat. De ene week luistert hij prima, maar de week erna haalt hij de ene na de andere streek uit. Hij luistert dan voor geen meter meer, zelfs niet als we hem in een aparte kamer zetten om tot rust te komen. Hij sloopt alles en krijgt lades open om eten en koekjes te jatten; we kunnen echt niets meer laten staan. Ook is hij niet echt zindelijk meer, want hij wil niet op de bak als er al een plasje of een drolletje in ligt. Is dit normaal? Het is behoorlijk frustrerend, zeker omdat we gaan verhuizen en we bang zijn dat hij het nieuwe appartement ook helemaal gaat slopen.
    Vertaald Frans
    B
    Bracsi Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb een wit vrouwtjeskitten met groene ogen, maar ze hoort niets. Hoe kan dat?

Vertaald Frans
    Energiesolaire
    Energiesolaire Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Maar om dit alles echt effectief te maken, een echt verschil te maken en beide problemen tegelijk aan te pakken terwijl je een band opbouwt met je kitten, zou ik het volgende doen. Maak er een strikt ritueel van. Dat vraagt dus wat discipline van jouw kant. De één gaat naar yoga, de ander naar de sportschool of de moskee; nou, dit kitten heeft ook zijn eigen ritueel nodig. In plaats van hem te onthouden wat hij nu zoekt, geef hem wat hij echt nodig heeft:

Wissel af met spelletjes van dichtbij, dus met een voorwerp dat je in je hand houdt. Hij zal in de verleiding komen om in je hand te happen. Niet doen. Hou hem heel rustig tegen (we zijn nog steeds aan het spelen, dus geen negatieve energie). En bied dan het speeltje aan. Een kat wil jagen. Dus zolang je een vlucht nabootst en hem zin geeft om op dat voorwerp te jagen, zou dat goed moeten werken.

Daarna is het tijd voor rennen en springen. Je moet zijn behendigheid en kracht ontwikkelen en hem zijn energie laten kwijtraken. Laat hem op de krabpaal springen, jaag op een muisje aan een hengel, een balletje, wat dan ook. Doe dit zo'n 10 tot 15 minuten. Geef hem daarna te eten op het moment dat "jij" aan tafel gaat.

Als een kitten eet, krijgt hij een vies bekkie. Hij zal dan de neiging hebben om lekker te gaan chillen op zijn krabpaal, zichzelf te wassen en daarna een dutje te doen. Ik geef het voer altijd op de bovenste verdieping van de krabpaal. Dat stimuleert hem om daar te blijven na zijn kleine maaltijd. Een kat die hoog zit, is vaak een stuk rustiger. Hij kan alles van bovenaf bekijken voordat hij een dutje doet.

Normaal gesproken is een kitten niet zwart-wit. Als hij druk is, wil hij spelen; als hij slaperig wordt, wordt hij knuffelig. Maak daar op dat moment gebruik van om hem lekker te knuffelen. Probeer hem niet eens te aaien als hij op niveau 10 qua opwinding zit. Maar als hij rustig is, zoek dan zijn favoriete plekjes op en laat hem zien dat een mensenhand heerlijk kan knuffelen.

Vertaald Frans
    Energiesolaire
    Energiesolaire Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hij komt naar je toe, geeft je kopjes en kneedt met zijn pootjes – wat bij katten een teken van vriendschap is – en jij denkt dat hij je krabt en zet hem weg.

Verander je gedrag. Behandel hem als een baby die zijn moeder moet missen, met heel veel liefde en respect.

Ik vond het begin van je bericht een beetje bot, maar ik moet toegeven dat ik het wel met je eens ben, vooral wat betreft dat geduld hebben.

Maar ook voor jou: dit is echt belangrijk. Je moet een band opbouwen met je kat. En als je al zijn liefdevolle toenaderingen per ongeluk ombuigt naar negatieve ervaringen, vind ik dat echt heel erg. Oh, dat doet me echt pijn in mijn hart :( Stel je voor, het is alsof je een baby de schuld geeft omdat hij zijn handjes om je vingers sluit, of glimlachend je gezicht aanraakt :(

Zorg er eerst voor dat je kitten genoeg leuke plekjes heeft. Een goede krabpaal bijvoorbeeld. Als hij daar niet aan gewend is, leer hem dan hoe hij die kan gebruiken. Ik heb dat gedaan door hem achter een muisje aan te laten jagen die aan een speelhengel hing. Dat is echt superleuk.

Ik ben hier heel stellig in. Bij mij thuis is het erg rustig, ik woon alleen. Het was vrij makkelijk om mijn kitten het woord 'nee' te leren. Ik ben daar ongeveer anderhalve tot twee maanden mee bezig geweest. Ik ken maar één methode: je zegt heel rustig 'nee' en zet de kat weer van de tafel af. Springt hij er weer op, dan zeg je weer 'nee' en zet je hem er weer af. Gebruik nooit geweld, het is nergens voor nodig om de kitten te 'intimideren'. En dan bedoel ik intimideren in de breedste zin van het woord, dus hem een beetje bang maken of zo. Nou ja, daar geloof ik dus totaal niet in. Je legt dan een heel verkeerde basis, vind ik. Bah, ik heb er zelfs een hekel aan.

Nee, gewoon weer op de grond zetten. Na een keer of 20 springt hij er niet meer op. Dit blijf je herhalen tot die 20 keer er nog maar 2 of 3 zijn. Daarna 1. En daarna 0.

Kun je misschien ook de etenstijden hierop afstemmen? Nou ja, kittens eten natuurlijk maar kleine porties tegelijk. Maar als hij een vol buikje heeft, helpt dat wel om de drang weg te nemen om op de tafel op 'jacht' te gaan.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, zoals Jeannot76 zegt, en als je ze verliest, zelfs nog lange tijd daarna, kan ik je vertellen hoe erg je die kleine krabbeltjes en hun kopjes mist.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Heel erg bedankt voor al jullie hulp en advies! Ik ga proberen er vandaag meteen mee aan de slag te gaan. Nogmaals bedankt!

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Je kitten is nog erg jong en heeft niet lang genoeg bij zijn moeder gezeten. Hij heeft de opvoeding van de moederpoes gemist. Het kan ook zijn dat hij wat van slag is door zijn start en het feit dat hij te vroeg uit het nest is gehaald.

Ik raad je aan om door te gaan met de manier waarop je hem nu aanpakt als hij bijt, want een goede opvoeding is heel belangrijk. Daarnaast zou iets om hem te kalmeren kunnen helpen: je kunt een Feliway-verdamper gebruiken of Bachbloesems (dit geeft vaak hele goede resultaten bij dieren). Zo zal hij minder agressief worden en juist meer zin hebben om te knuffelen en te spelen, zonder dat het schadelijk is voor zijn gezondheid.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Pauline

Vertaald Frans
    Teemteem
    Teemteem Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Je kitten is nog niet volledig gespeend. Normaal gesproken doet de moederpoes dit in de derde maand door hem te leren zijn nagels in te houden en niet zomaar overal in te bijten. Dit is iets wat hij nu dus van jou moet leren.

Voor de rest is zijn gedrag heel typerend voor een gezonde kitten; er is niets geks aan de hand. Het is aan jou om geduldig te blijven en hem op te voeden wat betreft spelen, bijten en krabben.

Er gaat voor hem bijvoorbeeld niets boven bewegende 'prooien', zoals handen, haar, benen en voeten. Leid in dat geval zijn aandacht direct af met speeltjes. Als dat niet werkt, kun je hem negeren en even in een andere kamer zetten, zoals je nu al doet. Dit zal nog een paar maanden duren en meestal wordt het na de castratie of sterilisatie een stuk beter.

Wat het eten betreft: ook dit gedrag is weer volkomen normaal. Kittens spiegelen hun moeder: wat ze eet, hoe ze zich wast, hoe ze met gevaar omgaat, enzovoort. Omdat jij nu zijn 'ouder' bent, wil hij natuurlijk eten wat jij eet. Hij leert door imitatie. Als je tijdens het eten even met rust gelaten wilt worden, kun je hem het beste even in een aparte ruimte zetten.

Onthoud dat een kitten ERG eigenwijs kan zijn. Als je hebt besloten dat iets 'NEE' is (doe dit rustig, zonder je stem te verheffen of bruuske bewegingen te maken), dan moet je daar echt consequent in blijven. Als je één keer toegeeft, is dat voor hem een teken dat het voor altijd mag.

Ik wens je veel geduld toe. Hij gedraagt zich echt als een typische kitten... wat op zich heel geruststellend is. Het zou misschien ook makkelijker gaan met een speelmaatje van dezelfde leeftijd, omdat ze dan samen kunnen ravotten.

Vertaald Frans
  • 8 reacties van 8

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!