mijn kitten valt me aan, wat moet ik doen?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik heb jullie hulp even nodig want ik begin mijn geduld een beetje te verliezen.

Ik heb namelijk een kitten die een 'dubbele persoonlijkheid' lijkt te hebben. Soms is hij echt een schatje en speelt hij leuk met al zijn speeltjes, maar op andere momenten is hij een echte tiran, VOORAL tegen mij.

Even wat achtergrondinformatie (wat misschien zijn gedrag verklaart): we hebben hem nu ongeveer 3 weken, dus hij is nu ruim 3 maanden oud. Momenteel wonen we in een huis waar ook een hond is waar de kat erg bang voor is. Daarom houden we hem in onze twee kamers, wat in totaal zo'n 30 m² is. Eén kamer van 10 m² is helemaal voor hem, met zijn speeltjes, voerbakjes, kattenbak en krabpaal. Daar slaapt hij 's nachts ook, zodat hij er niet aan went om bij ons in bed te slapen. Overdag mag hij ook gewoon in onze slaapkamer.

Om het simpel te zeggen: op sommige momenten, als ik de kamer in ga en gewoon op bed ga zitten, kijkt hij me heel boos aan. Hij wacht dan geduldig tot ik even niet kijk en bespringt me dan, waarbij hij me krabt en bijt. Ik heb echt alles al geprobeerd: hem bij zijn nekvel pakken, 'nee' zeggen, hem zijn gang laten gaan tot hij kalmeert (maar dat doet best pijn)... niets werkt. Als ik hem bij zijn nekvel pak en weer neerzet, valt hij meteen weer aan. En dat terwijl ik minstens 2 uur per dag met hem speel en hij altijd alles heeft wat hij nodig heeft.

De enige oplossing die ik nu heb gevonden, is hem alleen in de kamer laten, maar dat vind ik echt sneu. Ik zou gewoon rustig een filmpje willen kijken zonder hem in zijn kamer op te hoeven sluiten om even rust te hebben, hetzelfde geldt voor lezen of uitrusten.

Over een paar dagen verhuizen we naar een appartement waar hij meer ruimte heeft en een balkon voor wat frisse lucht. Hij mag daar alleen niet in onze slaapkamer komen. Ik ben alleen bang dat ik straks ook niet rustig voor de tv kan zitten door die aanvallen. Ter info: bij mijn vriend doet hij dit niet. Mijn vriend geeft hem een tikje zodra hij bijt, maar bij hem bijt de kat ook meer om te spelen en niet met de bedoeling om echt aan te vallen, zoals hij bij mij doet.

Hebben jullie misschien tips? Ik heb altijd honden gehad en nooit katten, dus ik weet niet zo goed wat ik moet doen.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik probeerde de situatie zo goed mogelijk uit te leggen.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

14 antwoorden
Sorteren op:
  • M
    Mamalameilleur Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, bedankt. Ja, hij heeft wel speeltjes, maar hij blijft ons maar bijten. Ik heb een zoontje van 1 jaar en het wordt nu echt te lastig.

Vertaald Frans
    M
    Mamalameilleur Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Katten zijn allemaal een beetje bipolair :D Het ene moment liggen ze heerlijk te slapen en een minuut later vliegen ze ineens door het hele huis.

Je kat is nog jong, dus hij moet echt zijn energie kwijt door te spelen. En katten vinden het heerlijk om handen en voeten te grijpen en erin te bijten. Heeft hij genoeg speeltjes om zich mee te vermaken? Speel je zelf ook met hem? Katten moeten hun energie kwijt kunnen, en spelen is bovendien een hele goede manier om een band met je kat op te bouwen. En het is best simpel: een simpele hengel met veren of een touwtje en je kat wordt al helemaal wild.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Om even een update te geven: mijn kitten begint langzaam maar zeker te begrijpen dat als hij wil bijten, hij in zijn knuffel moet bijten en niet in mijn arm. Af en toe valt hij me nog wel eens aan, maar hij begrijpt het steeds beter als ik NEE zeg 😊 met wat geduld denk ik dat hij over een paar maanden helemaal niet meer in mensen bijt 😊

Vertaald Frans
    G
    Greylox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Eigenlijk moet je man inzien dat reageren op de "agressiviteit" van een dier met agressie echt geen goede oplossing is. Een kat begrijpt dat niet, voor hem doet hij gewoon zijn werk als kat :)

Wat betreft een speeltje om op af te reageren: er bestaan speciale modellen voor kittens. Het beste werkt een valeriaanspray: spuit er wat op om het speeltje weer interessant te maken voor je kat. Bij onze rakker doen we het zo: als hij zijn zusje als prooi begint te zien (en gek genoeg vindt de 'Miss' dat niet zo geslaagd ^^), gooien we zijn "Kong" naar hem. Als hij haar dan nog steeds achterna blijft zitten, doe ik alsof ik hem aanval met de Kong (ik daag hem een beetje uit) om zijn "aanvallen" – wat natuurlijk gewoon spel is – af te leiden.

Om hem te laten spelen zijn er hengels met lange stokken. Zo kun je zelf even rustig gaan zitten terwijl je je kat laat spelen, zonder dat je zelf overal achteraan hoeft te rennen. De truc is om hem het speeltje niet té vaak te laten vangen. Ten eerste omdat dit soort speeltjes eerlijk gezegd niet zo stevig zijn, en ten tweede omdat de kat zo in een "echte" jachtsituatie komt waarin hij zijn prooi ook niet elke keer direct te pakken heeft. Daarom is het belangrijk om de spelsessie goed af te sluiten, bijvoorbeeld met een maaltijd of een snoepje (één of twee brokjes is ook al prima).

Hier is de hengel die we gebruikten toen onze kleintjes nog klein waren, ze vonden het geweldig: http://www.zooplus.nl/shop/katten/speelgoed/kattenhengel/verentoverstaf/431102

De tips van Laura hierboven zijn echt heel goed. Omdat het probleem niet ligt bij het feit dat je met je handen met hem speelt, moet je zijn energie gaan sturen via het principe "val je mij aan = dan negeer ik je" (al moet je hem even 5 tot 10 minuten apart zetten met zijn afreageer-speeltje met wat valeriaanspray erop, zodat zijn aandacht niet meer op jou gericht is).

Pas wel op dat de speelsessies niet te lang duren; ik heb het idee dat kittens in een soort "non-stop" modus kunnen blijven hangen als ze te veel geprikkeld worden.

Vertaald Frans
    Laurap3
    Laurap3 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

De andere leden hebben al heel goede tips gegeven, ik raad je aan om die op te volgen.

Heb je al eens geprobeerd om naar hem te "blazen" als hij je aanvalt? Wij hebben onze kat te jong in huis gehaald en ze was onhandelbaar toen ze klein was (dat ging over rond de 6-7 maanden, dus we hadden flink wat geduld nodig). Om haar te kalmeren als ze ons beet of aanviel, "bliezen" we naar haar zoals een kat dat doet (doe dit nooit recht in de neusgaten om te voorkomen dat er lucht in de longen komt). Dat wil zeggen: we bliezen een beetje lucht met wat gesputter (sorry, klinkt een beetje vies, maar het werkte bij ons heel goed), en ze stopte meteen en rende weg!

Een "nee" werkt bij ons wel, maar omdat een kat een heel eigenwijs dier is, stopte ze vaak maar even om daarna weer door te gaan. Daarom was "blazen" of "fauwen" de enige oplossing.

Over het algemeen: wees consequent en duidelijk. Bijt of krabt de kat je? Stop dan meteen met spelen, draai je om, keer hem je rug toe en ga iets anders doen terwijl je doet alsof je hem niet meer ziet. Zodra hij rustig wordt, begin je weer. Als hij echt te druk is en niet ophoudt, stop dan voor 10 minuten en probeer het daarna opnieuw.

Probeer altijd een speeltje bij de hand te hebben waar hij zich op kan uitleven, zoals een balletje of een propje aluminiumfolie; kortom, een speeltje dat geluid maakt dat je kunt gooien zodat hij zijn aandacht verlegt en "vergeet" dat hij je wilde aanvallen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, kittens die te vroeg bij de moeder zijn weggehaald kunnen agressief zijn. Je moet hem dan met veel geduld leren om dat niet te zijn. Het is een jong beestje en hij is gewoon speels, wat heel normaal is. Probeer juist elke dag tijd met hem door te brengen en de 'aanvallen' voor te zijn. Als je merkt dat hij bijvoorbeeld op je voeten wil springen, zeg dan op een strenge toon "nee" en leid hem af met een speeltje. Gooi bijvoorbeeld een balletje, dan gaat hij met iets anders aan de slag dan met je voeten. Als hij zich lief gedraagt, beloon hem dan met aaitjes en een zachte stem. Vermijd tot slot spelletjes met je handen en gebruik liever speeltjes, zodat hij na verloop van tijd niet meer met jouzelf probeert te spelen. Als de hond niet te ruw is met de kat, kun je proberen ze contact te laten maken; het kitten kan daar dan langzaam aan wennen.

Floriane

Mijn partner heeft de fout gemaakt om tegen de hond te schreeuwen toen de kat net in huis was, omdat de hond gromde. Daardoor is de hond nu heel bang voor hem (of meer voor onze reactie). Ik heb al een paar keer geprobeerd om ze weer bij elkaar te brengen, maar de hond vlucht weg en de kat zet zijn nagels in mij.

Ik heb ook al geprobeerd hem af te leiden als hij me aanvalt, maar hij blijft op mij gefocust alsof ik een prooi ben.

Ik heb Feliway gekocht (volgens mij schrijf je het zo) in de hoop dat hij daar misschien wat relaxter van wordt.

Ik heb echt bergen geduld, maar het is niet altijd makkelijk. En die "nee" op het moment dat hij zich klaarmaakt om aan te vallen, heeft echt totaal geen effect.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

en dan ook nog opgesloten zitten in een kamer van 10 m²... daar zou iedereen wel gek van worden.

bovendien horen de kattenbak, het voer en de plek om te spelen en te slapen normaal gesproken niet in dezelfde ruimte te staan.

en dan ook nog hem slaan :(((

Nou nee, hij leeft niet op 10 m² maar op 30 m², behalve 's nachts wanneer we hem in zijn kamer zetten. Anders is het onmogelijk om te slapen zonder de hele nacht gebeten te worden. Verder staan zijn kattenbak, zijn speelgoed, zijn voerbakjes en zijn slaapplek allemaal verspreid, aangezien ze in de vier hoeken van de kamer staan (verder uit elkaar kan gewoon niet). En we SLAAN hem niet; mijn vriend geeft hem alleen een tikje op zijn billen (wat hem echt geen pijn doet), maar hij is er wel flink door van slag omdat hij zich meteen gaat verstoppen zodra mijn vriend dat doet. Ik doe dat zelf niet, want het is voor mij absoluut GEEN OPTIE om een dier gewelddadig te behandelen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Om op de reactie van Greylox te reageren:

Om op je opmerking in te gaan: sinds de dag dat hij hier is, mag hij absoluut niet met mijn handen of voeten spelen. Dat heb ik bij mijn vorige huisdieren ook altijd gedaan, ook al waren dat honden en geen katten.

Wat mijn partner betreft: hij is er bijna nooit (vanwege zijn werk), dus mijn kitten ziet hem hooguit 10 tot 15 minuten per dag, áls hij hem al ziet...

Slaan of een tik geven ben ik ook fel op tegen en dat heb ik al vaak tegen mijn partner gezegd (maar goed, ik geloof dat een man opvoeden net zo lastig is als een kat 🙄...). Zelf heb ik hem nog nooit geslagen. Zoals ik hierboven al schreef, probeer ik hem bij zijn nekvel te pakken of ik zonder hem even af om hem te laten zien dat ik stop met spelen wanneer hij gedrag vertoont dat me niet aanstaat.

Wat dat knuffeltje betreft waar hij zich op kan uitleven: misschien is die wel te groot voor hem, dus ik ga proberen of ik een kleinere kan vinden.

En wat het uitrazen betreft: ik ben zelf nog jong, maar hij put mij sneller uit dan ik hem! Ik probeer hem te laten rennen en alle kanten op te laten springen met zijn speeltje (natuurlijk mag hij hem af en toe vangen om frustratie te voorkomen), maar het helpt niets. Hij stopt pas als ik de kamer uitga, en soms gaat hij dan zelfs in zijn eentje door met spelen.

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi, kittens die te vroeg gespeend zijn kunnen agressief overkomen. Je moet hem dan met veel geduld leren om dat niet te doen; het is een jong dier en hij heeft een heel normaal, speels karakter. Probeer juist elke dag tijd met hem door te brengen en die "agressie" voor te zijn. Zodra je voelt dat hij bijvoorbeeld op je voeten wil springen, zeg je op een strenge toon "nee" en leid je hem af met een speeltje. Gooi bijvoorbeeld een balletje, zodat hij zich op iets anders richt dan op jouw voeten. Wanneer hij zich lief gedraagt, beloon hem dan met aaitjes en een zachte stem. Vermijd tot slot spelletjes met je handen en gebruik echt alleen speeltjes, zodat hij na verloop van tijd leert dat hij niet met jouw lichaam moet spelen. Als de hond niet te wild is met de kat, kun je proberen ze bij elkaar te laten; de kitten kan daar dan stapje voor stapje aan wennen.

Floriane

Vertaald Frans
    N
    Nataly03 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

en dan opgesloten in een kamertje van 10 m2... daar zou iedereen toch gek van worden

bovendien horen de kattenbak, het eten en de speel- en slaapplek normaal gesproken niet op dezelfde plek te staan.

en hem dan ook nog slaan :(((

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 14

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!