Hoi,
Ik heb jullie hulp even nodig want ik begin mijn geduld een beetje te verliezen.
Ik heb namelijk een kitten die een 'dubbele persoonlijkheid' lijkt te hebben. Soms is hij echt een schatje en speelt hij leuk met al zijn speeltjes, maar op andere momenten is hij een echte tiran, VOORAL tegen mij.
Even wat achtergrondinformatie (wat misschien zijn gedrag verklaart): we hebben hem nu ongeveer 3 weken, dus hij is nu ruim 3 maanden oud. Momenteel wonen we in een huis waar ook een hond is waar de kat erg bang voor is. Daarom houden we hem in onze twee kamers, wat in totaal zo'n 30 m² is. Eén kamer van 10 m² is helemaal voor hem, met zijn speeltjes, voerbakjes, kattenbak en krabpaal. Daar slaapt hij 's nachts ook, zodat hij er niet aan went om bij ons in bed te slapen. Overdag mag hij ook gewoon in onze slaapkamer.
Om het simpel te zeggen: op sommige momenten, als ik de kamer in ga en gewoon op bed ga zitten, kijkt hij me heel boos aan. Hij wacht dan geduldig tot ik even niet kijk en bespringt me dan, waarbij hij me krabt en bijt. Ik heb echt alles al geprobeerd: hem bij zijn nekvel pakken, 'nee' zeggen, hem zijn gang laten gaan tot hij kalmeert (maar dat doet best pijn)... niets werkt. Als ik hem bij zijn nekvel pak en weer neerzet, valt hij meteen weer aan. En dat terwijl ik minstens 2 uur per dag met hem speel en hij altijd alles heeft wat hij nodig heeft.
De enige oplossing die ik nu heb gevonden, is hem alleen in de kamer laten, maar dat vind ik echt sneu. Ik zou gewoon rustig een filmpje willen kijken zonder hem in zijn kamer op te hoeven sluiten om even rust te hebben, hetzelfde geldt voor lezen of uitrusten.
Over een paar dagen verhuizen we naar een appartement waar hij meer ruimte heeft en een balkon voor wat frisse lucht. Hij mag daar alleen niet in onze slaapkamer komen. Ik ben alleen bang dat ik straks ook niet rustig voor de tv kan zitten door die aanvallen. Ter info: bij mijn vriend doet hij dit niet. Mijn vriend geeft hem een tikje zodra hij bijt, maar bij hem bijt de kat ook meer om te spelen en niet met de bedoeling om echt aan te vallen, zoals hij bij mij doet.
Hebben jullie misschien tips? Ik heb altijd honden gehad en nooit katten, dus ik weet niet zo goed wat ik moet doen.
Sorry voor het lange verhaal, maar ik probeerde de situatie zo goed mogelijk uit te leggen.