Ik schrijf jullie omdat ik met ontzettend veel vragen zit over het gedrag van Zap en ik haar gewoon niet meer herken...
Ik was twee jaar geleden in het asiel meteen verliefd op haar, want zij was de enige die niet lag te slapen of onverschillig was toen ik bij de kittens ging kijken. Als er mensen langs haar 'kooi' liepen, greep ze hun hoofd en gaf ze hen een flinke wasbeurt (zonder nagels!) terwijl ze met hun haar speelde 🙂 Ze was zo fanatiek aan het spelen dat ze uiteindelijk van vermoeidheid in slaap viel terwijl ze spon!
Thuis speelde ze ook altijd enorm veel: tot voor kort deden we tikkertje en verstopte ze zich doodstil om dan ineens tevoorschijn te springen en me te verrassen door mijn been te grijpen (altijd zonder nagels natuurlijk), waarna ze er met een ondeugende blik vandoor ging! Het is een kat zonder duidelijke problemen; een lekkerbek, een echte jager (pff, al die 'cadeautjes' die ze levend meebracht om me te leren jagen!!!!), super nieuwsgierig, niet bang aangelegd, op z'n tijd heel knuffelig en zo energiek dat ze zichzelf helemaal uitput....
Tot een paar dagen geleden was ze op haar liefste momenten een echte plakker!!!! Ze kwam op mijn bed slapen, sprong op tafel en viel in slaap terwijl ik zat te ontbijten, kwam op mijn toetsenbord liggen als ik aan het werk was, en ze kon het niet uitstaan om in een andere kamer te rusten dan waar ik was... Dat was nog erger als ik terugkwam van reis of vakantie (een oppas die ze heel leuk vindt en die dol op haar is, kwam haar elke dag eten geven...)...
Maar sinds een week doet ze dat allemaal niet meer... Ze slaapt ver bij me vandaan, speelt niet meer met me en als ik haar kom aaien, spint ze dertig seconden en loopt dan weg. Ze ziet er niet ziek uit en eet goed, ook al slaapt ze de hele dag (ze gaat 's nachts naar buiten).
Misschien ben ik te verstikkend? Misschien claim ik haar te veel? Wordt ze volwassen en heeft ze meer behoefte aan onafhankelijkheid? Voelt ze mijn onrust te veel aan en probeert ze daar afstand van te nemen? Soms heb ik echt het gevoel dat ze me negeert, dat ze me gewoon zat is!!! 😲😔
Het ergste is dat ze haar toevlucht zoekt bij mijn man en hem volop kopjes en aandacht geeft, terwijl hij haar wel leuk vindt, maar nou niet bepaald een enorme dierenvriend is! Zelfs hij moet erom lachen, maar hij verbaast zich ook over dit gedrag....
Misschien maak ik me wel te veel zorgen! Wat denken jullie? Ik kijk erg uit naar jullie advies en suggesties.... 🙂
Bedankt alvast!