Mijn kat verandert niet van gedrag na de castratie

K
Katy080419 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi, mijn kat Lucifer is 14 maanden oud en hij is twee dagen geleden gecastreerd. Vóór de castratie was hij echt onuitstaanbaar. Ik denk dat hij een krolse poes rook, want hij miauwde de hele dag en nacht door, echt heel erg hard. Hij sproeide overal: in mijn bed, in mijn kast, op mijn bureau... Elke nacht krabde hij aan de deur om naar buiten te gaan terwijl hij bleef miauwen. Het was niet meer uit te houden. Hij is nog nooit buiten geweest, het is een binnenkat, maar toch probeerde hij constant te ontsnappen en naar buiten te gaan.

Nu is hij twee dagen geleden gecastreerd en behalve dat hij overal plast, is er nog niets veranderd... Toch hoorde ik, voordat ik hem liet helpen, iedereen zeggen: "je moet hem laten castreren" zodra ik over zijn gedrag begon. Maar na twee dagen zie ik nog steeds geen verschil. Kan iemand me hier meer over vertellen? Gaat zijn gedrag na een paar dagen nog veranderen, of blijft hij voor altijd zo??..

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

11 antwoorden
Sorteren op:
  • C
    Cartésienne Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

"Hij is nooit buiten geweest, het is een binnenkat, en toch probeert hij constant te ontsnappen en wil hij steeds naar buiten."

Dat komt omdat hij de kans niet heeft gehad om naar buiten te gaan. Het is niet dat hij niet wilde, hij kon simpelweg gewoon niet.

Vertaald Frans
    C
    Cartésienne Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Ik begrijp niet precies wat jullie van een castratie verwachten, welk soort verandering jullie verwachten? Dit bericht is oud ja, maar het interesseert me omdat er te veel tegenstrijdigheden in zitten.   Castratie neemt de drang om naar buiten te gaan niet weg. Als je kat de hele tijd aan de deur krabt, of aan het raam hangt te miauwen, heeft dat niks te maken met hormonen — dat betekent gewoon dat hij naar buiten wil. Dit geldt ook voor gesteriliseerde vrouwtjes.   Castratie zorgt ervoor dat de kat minder dominant wordt, maar hij kan heel goed agressief reageren als hij wordt aangevallen door een andere kat. Hij wordt echt geen slappe doetje.   Ik ken een vrouw die een gesteriliseerde poes had die in een huis woonde met toegang tot buiten. Ze verhuisde naar een appartement op 500 meter afstand en hield haar poes een week binnen, zoals je bij elke verhuizing eigenlijk moet doen. 10 dagen is eigenlijk beter. Maar in haar geval had zelfs 10 dagen niks uitgemaakt, want toen ze het raam opende, sprong de poes er gewoon uit, ging terug naar het oude huis en liet zich niet meer benaderen door haar baasje omdat ze bang was om weer opgesloten te worden in het appartement — ze vluchtte dus steeds weg. De vrouw heeft het uiteindelijk losgelaten en een afspraak gemaakt met een buurvrouw van het oude huis, die bereid was de poes te voeren. Dus ja, er zijn katten die gewoon niet opgesloten willen worden — ze willen onbeperkte toegang naar buiten. Verwacht dus niet dat je kat stopt met miauwen bij de deur alleen omdat hij gecastreerd is.
    Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het duurt ongeveer twee weken tot een maand voordat de mannelijke hormonen na een castratie verdwenen zijn en alles weer "normaal" is. Ik raad je echt aan om het zo snel mogelijk te laten doen; hoe langer je wacht, zoals Blue al zei, hoe langer het gaat duren. Hij zal zich er beter door voelen en jij ook.

Wat betreft de opmerkingen van Molotof: no comment. Vooroordelen zijn hardnekkig, zeker als je totaal geen verstand hebt van katten.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

(Het heeft geen zin om in discussie te gaan over het gezwets van @Molotof, want die heeft er echt totaal geen verstand van.) Natuurlijk gaat castratie het gedrag van je kat veranderen. Maar let wel: hoe langer je wacht (en waarom wacht je eigenlijk?), hoe langer het kan duren voordat dit aangeleerde gedrag verdwijnt. Het huidige gedrag van je kat is heel normaal voor een ongeholpen kater wiens hormonen hem dwingen om zich koste wat het kost voort te planten. En natuurlijk is de kat van de eerste poster al rustiger geworden; de operatie was pas twee dagen geleden en hij was toen al gestopt met overal te sproeien!!

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik weet dat je vraag al van een tijdje geleden is, maar heb je je kat nog en is hij inmiddels wat rustiger geworden? Die van mij is nog niet gecastreerd (het staat wel op de planning), maar hij maakt me 's nachts echt helemaal gek 😭😭😭😭. Heeft de castratie bij jou echt geholpen? Ik weet namelijk niet of ik het nog veel langer volhoud zo, ik slaap echt niet meer door al dat gemiauw, het krabben aan de deuren en dat gewrijf tegen me aan. Ik ben echt doodop.

Vertaald Frans
    C
    Clara23 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

De kat 'Lucifer'... Dat is sowieso al een blunder. De kracht van namen. "Hij krabde elke nacht aan de deur alsof hij er echt uit moest, terwijl hij zat te miauwen." Logisch. "Hij hield maar niet op met proberen te ontsnappen en wilde steeds naar buiten." Logisch. "Het werd onleefbaar. Hij is nooit buiten geweest, het is een binnenkat." Je bent een monster. Binnenkatten bestaan niet, dat noem je gevangen katten en ze zijn meestal mentaal zwaar achtergesteld, het zijn echt 'onderkatten'. Je hele leven nul contact met soortgenoten. Opgesloten op een vijftigste, honderdste of tweehonderdste deel van een normaal territorium. Geen beestjes om op te jagen, geen vogels, geen muizen, helemaal niets. Je laat hem door een hel gaan. Laat hem naar buiten, of geef hem aan iemand die wel weet hoe je voor een kat moet zorgen. "Ik hoorde elke dag mensen zeggen 'je moet hem laten castreren', maar na twee dagen zie ik nog steeds geen enkel verschil." Poeh. Dat gaat nog lastig worden. Castratie is een dogma (dat op zich best te verdedigen valt, hoor, maar de meeste mensen begrijpen het niet en kunnen het niet uitleggen in termen van populatiebeheer en commercieel protectionisme), en dat dogma is gebaseerd op een heleboel misvattingen. Het is eerder de persoonlijkheid en de manier van aanpak van de mensen die voor of tegen castratie zijn die voor verschillende resultaten zorgt, dan de operatie zelf. Ik raad je aan om 'Lucifer' aan iemand te geven met een tuin, een benedenwoning of een huis met ruimte... kortom, iemand die het zich kan veroorloven om een kat te hebben. Als jij hem niet naar buiten kunt laten, had je hem nooit moeten kopen of in huis moeten nemen.

Ik vind je wel erg hard in je bewoordingen en een tikkeltje veroordelend.

Vertaald Frans
    M
    Mike64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

De kat "Lucifer"... Dat is al een blunder. De kracht van namen. "Hij krabde aan de deur alsof hij er elke nacht absoluut uit moest, miauwend." Logisch. "Hij hield maar niet op met proberen te ontsnappen en naar buiten te willen." Logisch. "Het werd onhoudbaar. Hij is nooit buiten geweest, het is een binnenkat." Je bent een monster. Binnenkatten bestaan niet, dat noem je gevangen katten en ze zijn meestal vreselijk achterlijk, het zijn echt een soort 'onderkatten'. Nul contact met soortgenoten, hun hele leven lang. Opgesloten op 1/50e, 100e of 200e van een normaal territorium. Geen beestjes om op te jagen, geen vogels, geen muizen, niks. Je laat hem een hel beleven. Laat hem naar buiten, of geef hem aan iemand die wel weet hoe je voor een kat zorgt. "Ik hoorde elke dag mensen tegen me zeggen 'je moet hem laten castreren', maar na twee dagen zie ik nog steeds geen verandering." Tja. Dat wordt nog lastig. Castratie is een dogma (dat op zich wel te verdedigen is, maar het gros van de mensen begrijpt het niet en kan het niet uitleggen op het gebied van populatiebeheer en commercieel protectionisme), en dit dogma is gebaseerd op een hoop valse overtuigingen. Het is eerder de persoonlijkheid en de manier van aanpak van de anti-castratie/pro-castratie types die voor verschillende resultaten zorgt dan de operatie zelf. Ik raad je aan om "Lucifer" aan iemand te geven met een tuin, een begane grond, een woning met buitenruimte, kortom, iemand die het zich kan veroorloven om een kat te hebben. Als jij hem niet naar buiten kunt laten, had je hem nooit moeten kopen of nemen.

Molotof, dat doet nogal denken aan een molotovcocktail en bij jou gaat het er blijkbaar heftig aan toe... ik vermoed dat je met het verkeerde been uit bed bent gestapt vanmorgen.... Alle mensen op dit forum die een binnenkat hebben, zullen je relaas vast kunnen waarderen 👍👍

Wat mij betreft klopt er werkelijk niets van; binnenkatten zijn geen 'onderkatten' of achterlijk, ze zijn hartstikke gelukkig en stabiel.... we hebben het hier over katten die nooit buiten zijn geweest. Je bent niet ongelukkig als je iets nooit hebt gekend, en het leven buiten (mijn katten komen wel buiten) brengt ook risico's met zich mee.... ongelukken, auto's, vechtpartijen.

En praten over het 'dresseren' van een kat? Dan ken je katten blijkbaar niet bepaald goed.... een kat dresseer je niet. 🤣🤣🤣

Wat jouw eigen opvoeding betreft: ze zijn blijkbaar vergeten je te leren wat empathie is.

Vertaald Frans
    K
    Rapporteren

De kat "Lucifer"... Dat is al een blunder. De kracht van namen. "Hij krabde aan de deur alsof hij er elke nacht per se uit wilde terwijl hij miauwde." - normaal. "Hij bleef maar proberen te ontsnappen en wilde steeds naar buiten" - normaal. "Het werd onhoudbaar. Hij is nooit buiten geweest, het is een binnenkat." Je bent een monster. Binnenkatten bestaan niet, dat noem je gevangen katten en ze zijn meestal mentaal vreselijk achtergebleven, het zijn echt geen volwaardige katten. Geen enkel contact met soortgenoten voor de rest van hun leven. Opgesloten op 1/50-100-200e van een normaal territorium. Geen beestjes om op te jagen, geen vogels, geen muizen, niks. Je laat hem een hel beleven. Laat hem naar buiten, of geef hem aan iemand die wel weet hoe je voor een kat moet zorgen. "Ik hoorde elke dag mensen zeggen 'je moet hem laten castreren', maar na twee dagen zie ik nog steeds geen enkel verschil." - tja. Dat wordt lastig. Castratie is een dogma (dat op zich wel te verdedigen is, maar het overgrote deel van de mensen begrijpt het niet en kan het niet uitleggen wat betreft populatiebeheer en commercieel protectionisme), en dat dogma steunt op een heleboel valse overtuigingen. Het is eerder de persoonlijkheid en de manier van aanpak van de anti-castratie/pro-castratie mensen die voor verschillende resultaten zorgen dan de operatie zelf. Ik raad je aan om "Lucifer" aan iemand te geven met een tuin, een woning op de begane grond, kortom, iemand die het zich kan veroorloven om een kat te hebben. Als jij hem niet naar buiten kunt laten, had je hem nooit moeten kopen of in huis moeten nemen.

"Lucifer" zoals de kat van Assepoester, dat ten eerste al. Ik had hem ook Satan, Assepoester of Winnie de Poeh kunnen noemen, dat had echt niets veranderd.

Ik zeg dat het een binnenkat is omdat hij vanaf het begin al weigert mijn kamer uit te komen. Hij woont in een groot huis met een ERG groot terrein, mensen, andere katten die wel half buiten leven, honden... Ik heb geprobeerd hem regelmatig mee naar buiten te nemen toen ik hem net had, maar zonder succes.

Ik had het in het begin niet vermeld, maar het gaat om een kat die ik in een vuilniszak in de regen heb gevonden, samen met zijn broertje, toen ze pas een dag of tien oud waren. "Mentaal vreselijk achtergebleven", waarschijnlijk wel, maar daar ben ik niet de oorzaak van.

Ik heb altijd katten gehad die een echt kattenleven leiden, hij wilde dat gewoon niet.

Ik zou deze kat nooit weg kunnen geven, zoals jij zegt, want ik ben de enige persoon die hij vertrouwt. Omdat hij nog zo jong was toen ik hem vond, ben ik (bij wijze van spreken) zijn vervangende moeder geworden.

Ik heb er niet om gevraagd dat mijn kat of zijn opvoeding beoordeeld wordt, ik wilde alleen een antwoord op mijn vraag. Leg me uit hoe een castratie chemisch gezien werkt bij een kat, en ik wil graag de mening horen van mensen die echt verstand hebben van dit onderwerp.

En die neerbuigende toon terwijl je niet eens weet waar je het over hebt, nee bedankt.

Vertaald Frans
    K
    Rapporteren

Blijkbaar zeg je dat het plassen is gestopt, dat is al heel fijn zo een paar uur na de castratie. Voor zijn gedrag moet je nog even geduld hebben... de castratie verwijdert de testikels die het grootste deel van het testosteron aanmaken, het hormoon dat zorgt voor seksueel gedrag zoals miauwen, de drang om naar buiten te gaan en sproeien..... maar hij heeft nog steeds wat in zijn systeem zitten. Je moet dus wachten tot zijn lichaam het heeft afgebroken voordat zijn gedrag verandert...... dat kan best nog een paar weken duren. Het is trouwens niet zeker dat de castratie álle gedragsproblemen van de kat oplost. Want hoewel castratie invloed heeft op bepaalde kanten van het gedrag van een kat, verandert het zijn karakter niet.

Heel erg bedankt voor je antwoord, dat is in ieder geval een geruststelling. 😅

Vertaald Frans
    M
    Molotof Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

De kat "Lucifer"... Dat is op zich al een blunder. De kracht van namen.

"Hij krabde aan de deur alsof hij er elke nacht per se uit wilde terwijl hij zat te mauwen." Normaal.

"Hij bleef maar proberen te ontsnappen en wilde steeds naar buiten." Normaal.

"Het werd onleefbaar. Hij is nooit buiten geweest, het is een binnenkat." Je bent een monster.

Binnenkatten bestaan niet, dat noemen we 'gevangen katten' en ze zijn meestal mentaal vreselijk achtergesteld, het zijn echt 'onder-katten'. Hun hele leven lang nul contact met soortgenoten. Opgesloten op 1/50e, 1/100e of 1/200e van een normaal territorium. Geen beestjes om op te jagen, geen vogels, geen muizen, helemaal niks. Je laat hem door een hel gaan. Laat hem naar buiten, of geef hem aan iemand die wel weet hoe je voor een kat moet zorgen.

"Ik hoorde elke dag mensen zeggen 'je moet hem laten castreren', maar na twee dagen zie ik nog steeds geen verandering." Tja. Dat gaat nog lastig worden.

Castratie is een dogma (dat op zich wel te verdedigen is hoor, maar de meeste mensen begrijpen het niet en kunnen het niet uitleggen in termen van populatiebeheer en commercieel protectionisme), en dit dogma is gebaseerd op een heleboel valse overtuigingen. Het is eerder de persoonlijkheid en de manier van opvoeden van de voor- of tegenstanders van castratie die voor verschillende resultaten zorgt, dan de operatie zelf.

Ik raad je aan om "Lucifer" aan iemand toe te vertrouwen die een tuin heeft, een woning op de begane grond, een zolder... kortom, iemand die de ruimte heeft om een kat te houden. Als je hem niet naar buiten kunt laten, had je hem nooit moeten kopen of in huis moeten nemen.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 11

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!