De kat "Lucifer"... Dat is al een blunder. De kracht van namen. "Hij krabde aan de deur alsof hij er elke nacht per se uit wilde terwijl hij miauwde." - normaal. "Hij bleef maar proberen te ontsnappen en wilde steeds naar buiten" - normaal. "Het werd onhoudbaar. Hij is nooit buiten geweest, het is een binnenkat." Je bent een monster. Binnenkatten bestaan niet, dat noem je gevangen katten en ze zijn meestal mentaal vreselijk achtergebleven, het zijn echt geen volwaardige katten. Geen enkel contact met soortgenoten voor de rest van hun leven. Opgesloten op 1/50-100-200e van een normaal territorium. Geen beestjes om op te jagen, geen vogels, geen muizen, niks. Je laat hem een hel beleven. Laat hem naar buiten, of geef hem aan iemand die wel weet hoe je voor een kat moet zorgen. "Ik hoorde elke dag mensen zeggen 'je moet hem laten castreren', maar na twee dagen zie ik nog steeds geen enkel verschil." - tja. Dat wordt lastig. Castratie is een dogma (dat op zich wel te verdedigen is, maar het overgrote deel van de mensen begrijpt het niet en kan het niet uitleggen wat betreft populatiebeheer en commercieel protectionisme), en dat dogma steunt op een heleboel valse overtuigingen. Het is eerder de persoonlijkheid en de manier van aanpak van de anti-castratie/pro-castratie mensen die voor verschillende resultaten zorgen dan de operatie zelf. Ik raad je aan om "Lucifer" aan iemand te geven met een tuin, een woning op de begane grond, kortom, iemand die het zich kan veroorloven om een kat te hebben. Als jij hem niet naar buiten kunt laten, had je hem nooit moeten kopen of in huis moeten nemen.
"Lucifer" zoals de kat van Assepoester, dat ten eerste al. Ik had hem ook Satan, Assepoester of Winnie de Poeh kunnen noemen, dat had echt niets veranderd.
Ik zeg dat het een binnenkat is omdat hij vanaf het begin al weigert mijn kamer uit te komen. Hij woont in een groot huis met een ERG groot terrein, mensen, andere katten die wel half buiten leven, honden... Ik heb geprobeerd hem regelmatig mee naar buiten te nemen toen ik hem net had, maar zonder succes.
Ik had het in het begin niet vermeld, maar het gaat om een kat die ik in een vuilniszak in de regen heb gevonden, samen met zijn broertje, toen ze pas een dag of tien oud waren. "Mentaal vreselijk achtergebleven", waarschijnlijk wel, maar daar ben ik niet de oorzaak van.
Ik heb altijd katten gehad die een echt kattenleven leiden, hij wilde dat gewoon niet.
Ik zou deze kat nooit weg kunnen geven, zoals jij zegt, want ik ben de enige persoon die hij vertrouwt. Omdat hij nog zo jong was toen ik hem vond, ben ik (bij wijze van spreken) zijn vervangende moeder geworden.
Ik heb er niet om gevraagd dat mijn kat of zijn opvoeding beoordeeld wordt, ik wilde alleen een antwoord op mijn vraag. Leg me uit hoe een castratie chemisch gezien werkt bij een kat, en ik wil graag de mening horen van mensen die echt verstand hebben van dit onderwerp.
En die neerbuigende toon terwijl je niet eens weet waar je het over hebt, nee bedankt.