Kat met pancreatitis en IBD - een wanhopige oproep

M
Magla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hallo allemaal. Onze Bagou van 15 jaar is door de dierenarts opgegeven. Hij is enorm veel afgevallen en heeft last van overgeven en diarree-aanvallen die dagenlang aanhouden, ondanks korte periodes waarin het even rustiger is. De diagnose is pancreatitis (alvleesklierontsteking) en een zeer vergevorderde IBD. De behandeling met antibiotica en cortisonen haalt weinig uit. Ondanks de medicatie blijft Bagou regelmatig overgeven, diarree hebben en gewicht verliezen. We zijn hem aan het verliezen en het lukt ons maar niet om hem te stabiliseren. Alle tips en adviezen zijn meer dan welkom. Bedankt. Mag

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

14 antwoorden
Sorteren op:
  • M
    Rapporteren

@Magla, wat ontzettend erg voor je. Het schuldgevoel dat je voelt is heel normaal, dat hebben we allemaal in zulke omstandigheden. Het is een natuurlijke reactie, maar niet terecht. Je zult het nooit weten: wat als... wat als... wat als... Je hebt van je kat gehouden en hem goed verzorgd, en op het laatst heb je alles gedaan wat je kon. Je kunt de film niet terugdraaien, dat is alleen maar onnodige zelfkwelling. Ik denk oprecht dat je man de juiste beslissing heeft genomen. Geef het tijd, dat verzacht alles. En dan komt er vanzelf een moment waarop je weer met een schuin oog naar andere katten gaat kijken. Als je een kattenmens bent, kun je simpelweg niet lang zonder. Het leven pakt de draad weer op, laat de dood niet het laatste woord hebben. Een nieuwe kat zal je weer veel liefde geven, en jij hem ook. Wanneer de tijd daar rijp voor is. Sterkte.

Heel erg bedankt voor deze lieve woorden. We zijn er helemaal kapot van. Het huis is zo leeg en dan zitten we ook nog eens binnen opgesloten... Ik loop maar wat te ijsberen en ik blijf maar huilen, ik blijf maar huilen...

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

@Magla,

Wat ontzettend naar voor je. Dat schuldgevoel dat je voelt is heel normaal, dat ervaren we allemaal in zulke omstandigheden. Het is menselijk, maar niet terecht. Je zult het nooit weten: wat als... en als... en als...

Je hebt van je kat gehouden en hem goed verzorgd, en je hebt op het laatst alles gedaan wat je kon. Blijf de film niet steeds in je hoofd afspelen, dat is echt een onnodige marteling. Ik denk oprecht dat je man de juiste beslissing heeft genomen.

Geef het wat tijd, dat verzacht alles. En op een gegeven moment zul je weer met verlangen naar katten gaan kijken. Als je een kattenliefhebber bent, kun je nou eenmaal niet lang zonder. Het leven gaat door, laat de dood niet het laatste woord hebben. Een nieuwe kat zal je weer veel geven, en andersom ook. Wanneer de tijd daar rijp voor is.

Heel veel sterkte.

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Hallo allemaal. Dag 1 zonder kat in huis. Nu is de tijd van het schuldgevoel aangebroken. Van twee kanten. Ik voelde me zijn beul, zijn kwelgeest, omdat ik hem al die medicijnen wilde geven terwijl hij niet wilde. En aan de andere kant hadden we hem misschien bij de dierenarts moeten laten om zijn temperatuur weer omhoog te krijgen en hem zo misschien te redden. De nieuwe behandeling, die ook zo lastig toe te dienen was, leek te werken. De dierenarts heeft vandaag waarschijnlijk alle uitslagen binnengekregen... te laat. Hij was zoveel afgevallen en hij bleef maar afvallen, ondanks dat hij goed at en de hele tijd uitgehongerd was. Ik begrijp er helemaal niks van. Het voelt alsof hij is doodgehongerd! Maar ja, niets brengt hem meer terug, maar het zit in mijn aard om overal vraagtekens bij te zetten of mezelf eigenlijk te pijnigen. Ik weet niet eens of ik de dierenarts wel wil bellen om het na te vragen. Stel dat hij zegt: 'hij had dit en we hadden hem kunnen redden'...

Ik zou liever hebben dat hij zegt dat het ongeneeslijk was en dat we er goed aan hebben gedaan om hem te laten gaan. Wat is dit zwaar...

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Hoi allemaal. Ondanks al onze inspanningen heeft Bagou vanochtend zijn laatste reis gemaakt. Hij was sinds gisteren erg moe en vanochtend was hij heel erg suf. Mijn man heeft besloten hem te laten inslapen. We zullen nooit precies weten wat hij had. Te veel tijd verloren... te veel cortisonen zonder onderzoek... monsters die door het lab zijn kwijtgeraakt... te veel gewicht verloren... We zijn er kapot van. In minder dan een maand tijd zijn we onze beide katten verloren. Het huis is leeg, we hebben alles al weggehaald. 28 jaar lang katten om ons heen gehad en pfff, van de ene op de andere dag is er niets meer... Ik neem geen nieuwe katten meer. De afgelopen 6 maanden waren een hel, een achtbaan tussen hoop en wanhoop. Ik weet dat alleen de tijd de pijn een beetje kan verzachten, maar nu... het is gewoon te veel... Bedankt allemaal voor jullie advies en steun.

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Je Bagou lijkt in goede handen te zijn. Als hij goed eet en gewoon lekker zijn kattenleventje leidt, is het het waard om te blijven vechten. We denken aan je en aan de kleine man.

Dank je wel. De komende weken worden cruciaal.

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Nou, er is nog hoop. We duimen voor Bagou, maar ook voor jullie.

Bedankt. Heel erg bedankt.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Gelukkig is er nog hoop. We duimen voor Bagou, maar ook voor jullie.

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Hallo allemaal. We zijn bij een andere dierenarts geweest. We beginnen weer helemaal van voren af aan om zeker te weten dat we niets over het hoofd hebben gezien. De dierenarts vertelde me dat het plaatje er helemaal niet goed uitziet, maar zolang Bagou nog eet, naar buiten gaat en ondanks al zijn problemen gewoon zijn kattenleventje leidt, moeten we het blijven proberen... Alle opties liggen nog open en we moeten ze één voor één uitsluiten. Morgen breng ik hem terug voor een uitgebreid bloedonderzoek om hyperthyreoïdie en diabetes uit te sluiten en om de waarden van de alvleesklier te laten bepalen. Daarna kijken we wel weer verder. Misschien een ontlastingsonderzoek en dan een biopsie van de alvleesklier... maar zover zijn we nog niet. We willen ook niet te ver gaan, maar het zou fijn zijn als we eindelijk een duidelijke diagnose hebben. Dan weten we tenminste waar we precies aan toe zijn. Fijne avond allemaal en zorg goed voor jullie pluizenbollen.

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat jullie gelijk hebben. We hadden eigenlijk al veel eerder naar een andere dierenarts moeten gaan. We zitten al maanden in een heel lastige situatie met onze katten. Door de grote gezondheidsproblemen van onze andere kat, die we vorige week hebben moeten laten inslapen, zijn we echt helemaal opgebrand en zitten we erdoorheen. We vertrouwden onze dierenarts, maar nu twijfelen we... Bagou heeft vandaag "nog" niet overgegeven. Hij heeft heel vaak honger. Hij probeerde zelfs een spin op te eten. Hij ligt nu naast me en zijn buik rommelt enorm... Ik ben er niet gerust op voor de rest van de avond en de nacht... Er komt maar geen einde aan... Bedankt allemaal.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik raad je aan om heel snel naar een andere dierenarts te gaan die meer betrokken is en kan kijken of hij hem nog kan redden, of dat je het beter kunt opgeven. Je kunt echt aangenaam verrast worden door van dierenarts te wisselen; voor de ene is de kat een verloren zaak, terwijl de andere hem juist redt. Ik heb dit zelf ook meegemaakt, dus bij de minste twijfel – als ik zie dat een arts maar wat aanmoddert – vraag ik om de mening van een ander, al is het maar om de diagnose te bevestigen.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 14

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!