Chronisch/Acuut Nierfalen Stadium 4...

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik kom even op deze community om jullie om wat eerlijk advies en meningen te vragen :)

Mijn kleine poes Kira van drieënhalf jaar was de afgelopen twee dagen niet echt fit. Ze at minder, zonderde zich wat af in het appartement en stopte vooral met spelen (terwijl ze me normaal gesproken midden in de nacht wakker maakte als ze aan het spelen was).

Dus ik ging naar de dierenarts, eigenlijk best vol vertrouwen, met het idee dat ze vast gewoon even een dipje had.

Nou, ik kwam naar buiten met een Kira die CNI (nierfalen) heeft in stadium 3 of zelfs 4!

Ze hebben haar 48 uur aan het infuus gelegd, haar ureum- (60 mg/dl) en creatininewaarden zijn gedaald en ik heb haar vandaag weer mee naar huis mogen nemen.

Maar hoe zit het met haar toekomst? Ze moet elke dag pilletjes slikken en krijgt speciaal 'renal' voer.

Moet ik er rekening mee houden dat ik nog maar een paar dagen van haar kan genieten? Een paar weken? Een paar maanden? Ik durf zelfs niet op een paar jaar te hopen.

Weten jullie ook hoe het kan dat ze dit zo snel heeft gekregen? Ik dacht dat er voor stadium 4 eerst nog stadium 1, 2 en 3 komen die ik had kunnen opmerken. Dit zijn toch meestal ziektes voor katten van ouder dan 10 jaar?

Bedankt alvast voor jullie reacties..

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

33 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Rapporteren

Ik heb me vergist, het ureum staat in µmol/l. Je moet het omrekenen via deze tabel (boree.eu/conversion.xls) om de waarden in g/l te krijgen.

Bij de eerste bloedafname komt het ureum bijvoorbeeld uit op 68,4 g/l.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nou, dat is goed nieuws! Ik hoop dat je poesje de goede lijn voortzet!

Er is bij ons niet echt gesproken over een stadium. Eerst werd ons verteld dat hij het geen twee dagen vol zou houden, maar inmiddels zijn we drie jaar verder en is hij er nog steeds! Zijn ureum- en creatininegehaltes schommelden tussen februari en mei 2014, maar sindsdien zijn ze stabiel gebleven.

Ik houd de ziekte van mijn kat heel nauwgezet bij (waarschijnlijk té), ik heb zelfs een grafiek gemaakt om het verloop te volgen 🙄. Omdat ik geen duidelijk antwoord heb over het stadium van de ziekte, heb ik de grafiek hieronder als afbeelding toegevoegd met de waardes in mg/L voor de 'creat' en g/L voor het ureum, mocht je willen vergelijken. De flinke daling in de cijfers komt door het infuus.

Ik wilde mijn verhaal juist delen om te laten zien dat je de schattingen van de levensverwachting niet te letterlijk moet nemen. Sindsdien genieten we waarschijnlijk meer van onze kat, omdat we alles wat hij nu nog meemaakt als 'bonus' zien. Maar we hopen natuurlijk nog steeds dat hij nog vele mooie jaren voor de boeg heeft, ook al weten we dat zijn toestand op elk moment kan verslechteren.

Dat geldt ook voor jouw poesje: ze kan nog een jaar leven, maar waarom geen 10 als de ziekte zich stabiliseert!

Wat de behandeling betreft: we moeten onze kat altijd meenemen of aan iemand toevertrouwen als we weggaan, zodat hij elke dag zijn behandeling krijgt. Ik denk dat de regelmaat in het toedienen van de medicatie een grote rol speelt bij het succes ervan.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bedankt voor het delen van je ervaring.

Het is echt fijn om eens wat positievere verhalen te lezen. Je vertelt alleen niet in welk stadium van de ziekte je kat was toen hij weer wat opknapte?

Met die van mij gaat het sinds een maand ook weer de goede kant op. Een paar dagen geleden had ik een controleafspraak bij de dierenarts en ik was echt heel gestrest, want de dag ervoor had ze nog overgegeven en begon ze zich weer af te zonderen! Maar uiteindelijk bleek uit de controle van haar creatinine en ureum dat ze is gezakt naar stadium 3. Hierdoor gaat haar levensverwachting van 35 dagen naar wel een jaar!

Wat betreft het medicijn (Semintra), dat gaat een stuk makkelijker omdat het met een pipetje kan, dus dat is in twee seconden gepiept. Ik vraag me alleen wel af hoe ik dat moet doen als ik straks op vakantie ga... Ik heb een vriend die langskomt om voor haar te zorgen, maar hij komt maar om de dag...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

De lange versie: In februari 2014 besloot ik om met onze kat naar de dierenarts te gaan. Hij leek te zijn afgevallen, sliep veel, werd een lastige eter, begon op verschillende plekken in huis te plassen en hij moest vooral steeds vaker overgeven.

Met al die symptomen kon de dierenarts al snel een diagnose stellen. Na een bloedonderzoek kregen we de uitslag: ernstig nierfalen. En natuurlijk, als al die symptomen er eenmaal zijn, is de ziekte al in een vergevorderd stadium. De ureum- en creatininewaarden waren zo hoog dat ze ons vertelden dat hij het weekend misschien niet eens zou halen.

Hij werd toch aan het infuus gelegd om hem te proberen te redden. Er waren twee mogelijkheden: of het was nierfalen door nierstenen, en in dat geval zouden de waarden snel moeten dalen en zou alles weer normaal worden zodra de stenen weg waren, óf de waarden zouden dalen maar hoog blijven, en dan is het CNI (Chronische Nierinsufficiëntie).

De volgende dag kregen we een telefoontje: de waarden waren nog steeds hoog, maar wel flink gezakt. We hielden hem aan het infuus om te kijken hoe ver we ze omlaag konden krijgen.

Na een week in de kliniek mochten we onze kat weer mee naar huis nemen. De waarden leken stabiel, maar bleven net boven de normaalwaarden; het was dus inderdaad CNI. Hij moest op speciaal voer (voor ons zijn dat de k/d brokjes van Hill's) en hij kreeg een behandeling voor de rest van zijn leven (Fortekor + Ipakitine). Een paar dagen later stond er een nieuw bloedonderzoek gepland om te checken of de ziekte goed stabiel bleef.

Een paar dagen later kwam de uitslag van de controle-bloedtest: de waarden waren weer gestegen. We hadden het al aan zien komen, want hij at weer niet en hij zocht steeds plekjes op om te slapen waar hij normaal nooit kwam. De dierenarts stelde voor om hem te laten inslapen, maar dat weigerde ik op dat moment. Ik wilde nog even afwachten.

Hij was toen heel zwak, we voelden dat het einde naderde en we waren bereid om op elk moment een afspraak te maken om hem uit zijn lijden te verlossen. Wanhopig probeerden we van alles om hem aan het eten te krijgen, maar niets hielp. Zelfs blikjes tonijn wilde hij niet (terwijl hij voorheen direct kwam aanrennen als we er eentje opentrokken). We merkten echter dat hij wel het sap oplikte. Dat bracht mijn partner op het idee om natvoer in de vorm van een zachte mousse te kopen. Door de mousse op te likken kreeg hij toch wat binnen en zo kwam hij langzaam weer een beetje op krachten.

Zo zijn we dagenlang, zelfs maandenlang doorgegaan, in combinatie met zijn medicijnen. Stapje voor stapje kwam hij weer aan en kreeg hij meer energie. Hij begon elke dag iets meer te eten. Uiteindelijk kreeg hij zijn eetlust weer helemaal terug. We konden hem weer de speciale brokjes voor zijn ziekte geven en die at hij gewoon op.

Inmiddels zijn we drie jaar verder en hij is hartstikke fit: hij speelt, hij komt om knuffels vragen, hij eet goed en elke ochtend wacht hij vol ongeduld op zijn medicijn dat door een beetje natvoer gemengd zit!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hier is trouwens ons verhaal over nierfalen (CNI).

Ieder geval is uniek, maar ik wil toch graag onze ervaring delen met onze kat, die ook al sinds 2014 CNI heeft. Dit doe ik om weer wat hoop te geven aan degenen die, net als wij drie jaar geleden, de forums afstruinen op zoek naar informatie en/of steun. We hadden destijds graag wat positieve verhalen gevonden om ons hoop te geven, maar in plaats daarvan kwamen we alleen maar verhalen met een slechte afloop tegen.

Ik maak er twee versies van: een korte voor wie snel de kern wil weten, en een lange voor wie graag de details hoort.

Korte versie: Onze kat, destijds 8 jaar oud, heeft in 2014 een niercrisis overleefd. Hij is een week opgenomen geweest in de kliniek aan het infuus en krijgt nu dagelijks medicijnen (Fortekor + Renosan) en speciale voeding. Je moet er wel het budget voor hebben: de rekening van de kliniek was destijds ruim 1000 € en je moet daarnaast rekening houden met de kosten voor de rest van zijn leven voor de behandeling en de speciale voeding, wat ook best prijzig is.

Onze kat is nu 11 jaar en maakt het hartstikke goed. Sindsdien laten we regelmatig bloedprikken (eerst om de 6 maanden, inmiddels jaarlijks) om de ureum- en creatininewaarden te controleren. De waarden liggen heel licht boven de norm, maar ze zijn stabiel. Sinds 2014 is het niet meer nodig geweest om hem weer aan het infuus te leggen. Alles is mogelijk, dus houd hoop!

(Sorry, ik splits het op in meerdere posts omdat het bericht anders te lang is)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

En, hoe staat het er nu een maand later voor? Heb je al wat nieuws?

Wat de behandeling betreft: geen paniek. In het begin is het lastig, maar na een tijdje went de kat eraan en krijg je er zelf ook handigheid in. Eerst was het een heel gedoe om onze kat zijn pilletje te geven, maar nu gaat het van een leien dakje. We moeten hem twee medicijnen geven: een tabletje en een capsule die je kunt openmaken om de inhoud over wat natvoer te strooien. We beginnen dus met het pilletje achter in zijn keel te duwen en hij is dan heel braaf, omdat hij weet dat hij daarna... natvoer krijgt! Het andere medicijn wordt vervolgens samen met het natvoer gulzig naar binnen gewerkt!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi allemaal,

Zoals beloofd even een update na de tweede afspraak.

Echt een goede kliniek trouwens, ze nemen de tijd en luisteren goed naar je. Kira heeft opnieuw een bloedonderzoek gehad (omdat de vorige dierenarts haar fosforgehalte niet had gecontroleerd) en een echo.

Ze is nu stabiel en ik moet over een maand terugkomen, maar de arts zei dat ze in stadium 4 blijft. Haar nieren zijn te klein en eigenlijk gewoon op. Ze vertelde me dat het, gezien haar leeftijd en de staat van haar nieren, waarschijnlijk aangeboren is.

Ze zei helaas wel dat de gemiddelde levensverwachting zo'n 35 dagen is.

Ik ga nu vooral van haar genieten, haar lekker verwennen en mezelf troosten met de gedachte dat ze geen pijn heeft...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik houd jullie op de hoogte, de afspraak is woensdag. Ik kijk er echt naar uit om die second opinion te krijgen.

Ja, dat is ze zeker. Ik woon alleen en ze was meteen heel knuffelig, ze wijkt geen seconde van mijn zijde... Je raakt daardoor echt heel snel aan ze gehecht!

Vertaald Frans
    Teemteem
    Teemteem Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ja, die capsule natmaken is een goed idee, zeker omdat die van mij hem ook vaak weer uitspuugt. Door dat laagje gaat het dan een beetje plakken, dus ik doop de capsule even in het water en hup!

Ik ben benieuwd naar je update over je nieuwe afspraak, hopelijk met positief nieuws op de korte of middellange termijn. Het zou goed zijn om door te gaan met het hydrateren, want als de waarden dalen, betekent dat nog maanden extra voor haar, of zelfs nog langer. Mocht er niets veranderen, dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent, namelijk haar een fijn levenseinde geven.

Wat ziet ze er ontzettend schattig uit, je kleine lieverd...

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 33

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!