Hoi,
Ik heb meerdere topics op het forum gelezen over mijn probleem, maar ik heb geen antwoord gevonden.
Dit is mijn situatie:
Zaterdag heb ik een klein katje van 2,5 maand geadopteerd (Gaston). Ik heb al een kat die Paprika heet en 7 maanden oud is (ik heb haar al sinds ze 3 maanden oud was).
Op advies van de organisatie had ik van tevoren al 2 duidelijk gescheiden ruimtes ingericht met een kattenbak, waterbak en brokjes. Ik had zelfs Feliway gekocht en een "kalmerende" spray.
Zaterdag heb ik ze dus voor het eerst laten kennismaken. Gaston is een heel sociaal katje dat gewend is aan honden en katten en altijd wil spelen, maar toen Paprika hem zag, begon ze meteen te grommen en te sissen. Ik heb ze dus uit elkaar gehaald in 2 verschillende kamers en elke dag leg ik Paprika's knuffelbeest van Gaston bij haar neer om haar aan zijn geur te laten wennen, maar ze gromt en sist elke keer als ze zijn geur ruikt...
Haar gedrag naar mij toe is ook compleet veranderd... ze is afstandelijk, komt niet meer bij me voor knuffels, en als ik naar haar toe ga om haar te aaien, gromt en sist ze meteen (waarschijnlijk omdat ik naar de "indringer" ruik en ze me straft voor het binnenbrengen van die indringer). Ze eet ook nauwelijks meer haar brokjes (maar het natvoer eet ze wel).
Ik probeer haar tegelijkertijd te leren om niet meer te sissen, noch naar mij noch naar het katje, met een ferme "nee". Ze begrijpt het wel, maar het helpt niks (ze is ongelofelijk koppig)...
Ik heb gisteren haar eerste pleegezin aan de telefoon gehad, die me aanraadde haar te straffen als ze sist door haar in een kamer op te sluiten. Alleen lukt het me niet om haar te pakken als ze sist, want ze verstopt zich meteen onder het bed. Toen ik haar gisteren in de badkamer zette als straf, hield ze maar niet op met sissen en grommen naar me, ik denk dat ze bang was. 40 minuten later nog steeds hetzelfde gedrag... maar ze beefde van angst. Ik brak toen en heb haar gekalmeerd door haar in een plaid te wikkelen. Sommige vrienden zeggen dat ik haar in de badkamer had moeten laten totdat ze stopte met sissen en grommen, om haar te laten leren dat het niet kan. Maar haar zo zien beven deed me zoveel pijn dat ik het gewoon niet meer kon aanzien... Vanmorgen is ze niet onder het bed vandaan gekomen voor haar brokjes. Ik weet niet of ze pruilt of bang is... het breekt mijn hart, mijn kleine schat.
Gaston ondertussen is superlief en schattig, hij wil alles ontdekken. Ik ben veel te bang om ze samen in één kamer te laten met dat kleine wilde ding van een Paprika...
Ik weet niet wat ik moet doen en hoe ik met Paprika moet omgaan zodat het beter wordt. Ik ben bang dat ze nu altijd zo naar me zal zijn...
Graag tips en advies!
😔