Mijn poes accepteert het nieuwe katje niet

Sariiitah
Sariiitah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik heb meerdere topics op het forum gelezen over mijn probleem, maar ik heb geen antwoord gevonden.

Dit is mijn situatie:

Zaterdag heb ik een klein katje van 2,5 maand geadopteerd (Gaston). Ik heb al een kat die Paprika heet en 7 maanden oud is (ik heb haar al sinds ze 3 maanden oud was).

Op advies van de organisatie had ik van tevoren al 2 duidelijk gescheiden ruimtes ingericht met een kattenbak, waterbak en brokjes. Ik had zelfs Feliway gekocht en een "kalmerende" spray.

Zaterdag heb ik ze dus voor het eerst laten kennismaken. Gaston is een heel sociaal katje dat gewend is aan honden en katten en altijd wil spelen, maar toen Paprika hem zag, begon ze meteen te grommen en te sissen. Ik heb ze dus uit elkaar gehaald in 2 verschillende kamers en elke dag leg ik Paprika's knuffelbeest van Gaston bij haar neer om haar aan zijn geur te laten wennen, maar ze gromt en sist elke keer als ze zijn geur ruikt...

Haar gedrag naar mij toe is ook compleet veranderd... ze is afstandelijk, komt niet meer bij me voor knuffels, en als ik naar haar toe ga om haar te aaien, gromt en sist ze meteen (waarschijnlijk omdat ik naar de "indringer" ruik en ze me straft voor het binnenbrengen van die indringer). Ze eet ook nauwelijks meer haar brokjes (maar het natvoer eet ze wel).

Ik probeer haar tegelijkertijd te leren om niet meer te sissen, noch naar mij noch naar het katje, met een ferme "nee". Ze begrijpt het wel, maar het helpt niks (ze is ongelofelijk koppig)...

Ik heb gisteren haar eerste pleegezin aan de telefoon gehad, die me aanraadde haar te straffen als ze sist door haar in een kamer op te sluiten. Alleen lukt het me niet om haar te pakken als ze sist, want ze verstopt zich meteen onder het bed. Toen ik haar gisteren in de badkamer zette als straf, hield ze maar niet op met sissen en grommen naar me, ik denk dat ze bang was. 40 minuten later nog steeds hetzelfde gedrag... maar ze beefde van angst. Ik brak toen en heb haar gekalmeerd door haar in een plaid te wikkelen. Sommige vrienden zeggen dat ik haar in de badkamer had moeten laten totdat ze stopte met sissen en grommen, om haar te laten leren dat het niet kan. Maar haar zo zien beven deed me zoveel pijn dat ik het gewoon niet meer kon aanzien... Vanmorgen is ze niet onder het bed vandaan gekomen voor haar brokjes. Ik weet niet of ze pruilt of bang is... het breekt mijn hart, mijn kleine schat.

Gaston ondertussen is superlief en schattig, hij wil alles ontdekken. Ik ben veel te bang om ze samen in één kamer te laten met dat kleine wilde ding van een Paprika...

Ik weet niet wat ik moet doen en hoe ik met Paprika moet omgaan zodat het beter wordt. Ik ben bang dat ze nu altijd zo naar me zal zijn...

Graag tips en advies!

😔

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

10 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Allereerst is een kat straffen een heel slecht idee, want een kat gaat juist precies het tegenovergestelde doen van wat je wilt. Verder moet je de katten in het begin niet uit elkaar halen; je had ze hun gang moeten laten gaan. Het is heel normaal dat ze blazen en grommen, een kat is nu eenmaal een territoriaal dier. Je moet ze gewoon afleiden met een speeltje of ze verrassen met een geluidje om ze te scheiden als het echt te ver gaat. Het is trouwens goed om de voerbakjes en kattenbakken van de twee katten uit elkaar te zetten. Meestal accepteren katten elkaar binnen de eerste 15 dagen, maar je moet ze dus niet scheiden! Mocht het toch langer dan 15 dagen duren, ga dan even naar je dierenarts voor een eventueel consult bij een gedragstherapeut.

(Ik volg de opleiding tot dierenartsassistent)

Vertaald Frans
    J
    Julob Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je hebt echt veel geduld nodig. Ik heb mijn kitten en mijn eerste poes (die toen ongeveer 4 jaar oud was) heel lang gescheiden gehouden. Ik zou zeggen wel een maand of zes. Als ik weg was, hield ik ze volledig apart, en als ik er wel was, zette ik de deuren een stukje open. De dominante poes blies in het begin flink, ze was echt niet blij, maar langzaamaan werd het rustiger. Ik merkte dat het vooral veel beter ging toen ik naar een groter appartement verhuisde (nieuwe plek + meer ruimte!!). Uiteindelijk hebben ze een middenweg gevonden (ze tolereerde hem) en inmiddels heb ik er een derde kat bij genomen voor de tweede, omdat die zich nogal eenzaam voelde. De jongste werd al snel dikke maatjes met de tweede (die was superblij) en de dominante poes gaf geen krimp; die heeft haar welverdiende rust terug (omdat de tweede nu druk is met de jongste). Met 3 katten gaat het eigenlijk veel beter dan met 2. Ze hebben allemaal een soort evenwicht gevonden. Veel succes!! Houd ze apart zolang als nodig is.

Vertaald Frans
    F
    Fruitcaptain Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik voel me zo rot dat ik het advies van het gastgezin van Paprika heb opgevolgd, ze drong er ook echt op aan om mijn kat te straffen enzo... Maar toen ik gisteren zag hoe ze eraan toe was, voelde ik me zo schuldig... https://www.telldunkin.vip/ het deed echt pijn aan mijn hart... Ontzettend bedankt voor al je advies @Snowhite! Het gaat me echt enorm helpen... Ik hoop echt dat het beter gaat met Paprika...
    Ik ben het met je eens... 😎

Vertaald Frans
    Emrys
    Emrys Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal,

Toen we ons kitten adopteerden, was hij 5 maanden oud. We hadden al een poes van 3,5 jaar. Om eerlijk te zijn heeft zij een behoorlijk pittig karakter! Zodra er mensen over de vloer komen, vlucht ze weg, en als je haar wilt aaien, bijt ze... Mevrouw wil gewoon met rust gelaten worden en wil alleen knuffelen als zij erom vraagt. Je kunt je dus wel voorstellen dat we de nodige twijfels hadden toen we een tweede kat namen!

In het begin waren we best bang; ze blies naar hem, deelde tikken uit en gromde. Ze bleef soms uren weg voordat ze weer terugkwam, maar ze wilde dan niet meer bij ons zijn... Maar door veel geduld te hebben, hebben we er altijd voor gezorgd dat we haar veel aandacht bleven geven. We praatten met een zachte stem tegen haar en werden nooit boos als ze naar het kitten uithaalde, maar leidden haar gewoon af door hard in onze handen te klappen. En toen zijn we langzaam begonnen met het geven van snoepjes in dezelfde kamer, zodat ze de aanwezigheid van het kitten ook als iets positiefs ging zien.

Na een maand viel ze hem niet echt meer "aan" (misschien een groot woord), en na drie maanden was er geen vuiltje meer aan de lucht.

Ik zeg niet dat ze samen speelden of de beste maatjes waren, maar ze hebben geleerd om samen te leven.

Je hebt veel geduld nodig, en we hadden het geluk dat we een heel geduldig kitten hadden die nooit reageerde op de uithalen en het geblaas. Hij wachtte geduldig tot ze weer kalm was en probeerde het dan gewoon opnieuw :)

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Een doodsbange kat straffen?!? Dit is echt een dieptepunt...

Vertaald Frans
    G
    Greylox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik ben echt sprakeloos door de adviezen van dit gastgezin... Volkomen onverantwoord

Vertaald Frans
    Meysaki
    Meysaki Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je moet Paprika echt laten merken dat de komst van het kitten iets positiefs is, zoals hierboven al is gezegd. Misschien met wat meer spelletjes voor ze, knuffels, snoepjes... En laat haar vooral merken dat er voor haar niets verandert.

Vertaald Frans
    Sariiitah
    Sariiitah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik voel me echt rot dat ik het advies van het gastgezin van Paprika heb opgevolgd, ze drong er ook nog eens zo op aan om mijn kat te straffen enzo...

Maar toen ik gisteren zag in wat voor staat ze daardoor was, voelde ik me zo slecht... het deed me echt pijn in m'n hart...

Heel erg bedankt voor al je advies Snowhite! Dit gaat me echt enorm helpen..

Ik hoop echt dat het vanaf nu beter zal gaan met Paprika...

Vertaald Frans
    N
    Nessie56 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik ben het helemaal met snowhite eens

Een kat straf je niet, je bereikt dan juist het tegenovergestelde en verliest zijn vertrouwen

Vertaald Frans
    Snowhite
    Snowhite Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ha! Oké dan...

Ten eerste: straf je kat in geen enkel geval!

Ze uitte gewoon wat ze voelde. Een kat is een territoriaal dier en van nature solitair, dus de komst van deze indringer moet echt op de juiste manier gebeuren. Die aparte kamers zijn heel goed! Het kitten moet in zijn eigen kamertje blijven en je kat moet toegang houden tot alles wat ze gewend was. Verander niets aan je eigen gedrag, maar je moet wel weer helemaal bij het begin beginnen. Er is een wenperiode van minstens één week verplicht, zonder contact. Wissel in deze periode geuren uit, zoals je ook met het speeltje hebt gedaan. Laat haar maar blazen, ze uitte zich gewoon! Geef haar juist snoepjes! Zodat ze de geur van het kitten aan iets positiefs koppelt en niet aan iets negatiefs (ik ben echt in shock door dat gastgezin😱). Aai de een en dan de ander zonder je handen te wassen (geuren uitwisselen!). Wissel ze één keer per dag op een vast tijdstip om: de kat in de kamer van het kitten en andersom, zonder dat er contact is. Met kleine doekjes kun je de geuren van je katten overal op de muren van elke kamer achterlaten (katten en hun geurtjes 😅). Leg overal snoepjes neer, we koppelen het aan iets positiefs! Als die 7 dagen voorbij zijn, geef je het kitten toegang tot de rest van het huis, zonder ze te dwingen en zonder ze recht tegenover elkaar te zetten! Laat ze het zelf uitzoeken, ze hebben hun eigen manier van communiceren! Als mevrouw blaast, laat haar dan maar begaan! Als ze kibbelen, laat ze maar gaan! Ze stellen hun eigen regels vast. Dat lijkt misschien vreemd voor ons mensen, maar het is kattentaal 😊. Probeer ze tegelijkertijd snoepjes te geven, speel met ze allebei, enzovoort. Creëer momenten van saamhorigheid, maar straf ze niet, want daar worden ze alleen maar banger van (dat heb je bij je kat wel gezien 😢). Als het echt niet klikt, begin je gewoon weer helemaal van voor af aan! Dat hangt namelijk echt van de katten af, en jouw kat is een beetje verkeerd aangepakt, dus misschien duurt het wat langer. (Voel je niet schuldig, die mensen hebben je verkeerd geïnformeerd, jij kon dit niet weten).

Als je het goed aanpakt, zullen ze met elkaar overweg kunnen of elkaar in ieder geval tolereren ^^. Je kunt dieren die van nature solitair zijn niet dwingen om van elkaar te houden, maar je kunt er wel voor zorgen dat ze harmonieus samenwonen.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 10

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!