Mijn kat valt me heftig aan

A
Anastasya Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik ben echt helemaal ten einde raad.

Drie weken geleden hebben we onze kat voor twee weken naar een oppas gebracht. Het was niet de eerste keer dat ze op hem paste... Alleen was hij dit keer totaal niet de kat die we gewend zijn. Hij werd agressief, viel haar aan en ze kon niet meer bij hem in dezelfde kamer zijn zonder dat hij haar aanviel.

In het begin dachten we dat het kwam omdat hij het er niet mee eens was dat we hem wegbrachten en dat hij zich in de steek gelaten voelde. Toen we hem ophaalden ging alles goed; hij was heel knuffelig en blij om ons weer te zien. Maar opeens, terwijl ik door de woonkamer liep, wilde hij mij ook aanvallen. Hij begon heel hard te gillen en kwam heel langzaam op me af om me te bespringen. We konden hem gelukkig afleiden en apart zetten zodat hij kon kalmeren.

Eén keer, terwijl hij vijf minuten daarvoor nog bij me lag te slapen en we aan het "knuffelen" waren, liep ik naar de bank om te gaan zitten en sprong hij ineens tegen mijn been aan. Ik zei "NEE", draaide me om en toen begon hij me aan te vallen, te krabben en in mijn been te bijten! Ik rende de gang op en hij zat achter me aan. Ik ben een kamer ingevlucht en toen mijn vriend hem wilde afleiden en lokken om hem in een aparte kamer te krijgen, begon hij hem te bedreigen en te gillen alsof hij gewurgd werd!

We zijn met hem naar de dierenarts gegaan en die zei dat het kwam omdat hij niet gecastreerd was. Dus we hebben hem laten castreren... maar het is weer opnieuw begonnen.

Nu ben ik echt getraumatiseerd en hartstikke bang voor hem. Gisteren, toen ik zat, wilde hij in mijn voet bijten. Toen ik mijn voet voorzichtig wegtrok, deed hij zijn oortjes plat en ging hij in de aanvalshouding staan. Mijn vriend stond op om hem af te leiden, en toen ik de glazen deur achter hem dichtdeed, sprong hij tegen de deur aan terwijl hij bleef blazen en heel hard grommen. Het duurde twee uur voordat we hem naar buiten kregen... Hij gaat nu wel naar buiten en komt weer binnen, maar ik ben nog steeds bang omdat hij zo dreigend blijft doen. Ik kom niet meer bij hem in de buurt, maar zodra ik opsta volgt hij me en ben ik bang dat hij weer aanvalt.

Ik weet het echt niet meer, ik ervaar een onbeschrijfelijke hoeveelheid stress! Ik trek het niet meer, maar ik hou zielsveel van mijn kat en wil hem absoluut niet wegdoen.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

10 antwoorden
Sorteren op:
  • Cefaluta
    Cefaluta Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb je indrukwekkende bericht net gevolgd. Ik ben benieuwd of je al wat verbetering merkt.

Vertaald Frans
    M
    Mahaât Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

De hormonen zullen nu vast wel snel weer wat zakken.

Ik hoop dat het je lukt om hem met spelen genoeg moe te maken, zodat hij stopt met je aan te vallen.

Vertaald Frans
    A
    Rapporteren

Hoi,

Oh ja, eng is het zeker. Ik wist echt niet dat een kat zo kon doen...

We hebben het speeltje besteld, hopelijk helpt het.. bedankt :)

Ja, hij is pas een weekje geleden gecastreerd.

Vertaald Frans
    M
    Mahaât Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Een aanvallende kat kan inderdaad heel beangstigend zijn. Het is ook goed mogelijk dat hij jouw angst aanvoelt en dat hij daar nog onrustiger van wordt.

Je zou eens kunnen kijken naar de speeltjes van KONG, en dan specifiek de Kickeroo-lijn. Dit zijn ideale speeltjes voor katten om zich even helemaal op uit te leven en ze zijn over het algemeen erg populair. Ter illustratie: wanneer een van mijn katers geirriteerd is en zijn agressie richt op onze twee andere katten door te grommen en aan te vallen, leg ik de Kickeroo tussen zijn pootjes en dan reageert hij zich daarop af.

Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar is de castratie pas kortgeleden gebeurd?

Vertaald Frans
    A
    Rapporteren

Hoi, nou, de dierenarts vroeg ons of hij gecastreerd was en toen we zeiden van niet, zei hij dat het daar zeker door kwam en dat er verder geen onderzoek nodig was. Dus hij heeft hem gecastreerd en zei dat we drie weken moesten wachten tot hij rustiger zou worden. Voorlopig wordt hij nog niet rustiger. Hij gaat nu ook naar buiten. Eerst deden we dat niet omdat we in een wooncomplex wonen met veel andere katten vlak bij een weg, en ik was bang, zeker toen hij een keer twee dagen wegbleef zonder thuis te komen. Als hij binnen is, heb ik ontzettend veel stress. Ik raak hem niet aan, praat niet tegen hem en doe alsof hij er niet is. Maar bij mijn kleinste beweging kijkt hij me aan en hij staat op om me te volgen als ik opsta. Als hij in mijn voet probeert te bijten, trek ik mijn voet heel voorzichtig weg, maar dat zint hem niet; zijn oortjes gaan plat en hij probeert mijn voet opnieuw te grijpen. Als ik hem niet kan afleiden of niet meteen een andere kamer in kan vluchten, valt hij me aan. Ik verstijf helemaal en tril enorm als hij nu in huis is. Er staan altijd brokjes voor hem klaar. Hij heeft zelfs twee bakjes. Eentje boven in zijn "kamer" en eentje beneden. Bij de oppas is er volgens mij niets gebeurd. Ze is gewend om op dieren te passen... De eerste keer ging het heel goed. We gaan Feliway proberen en waarom ook niet die brokjes van Royal Canin, ik ga me daar eens over inlezen. We wachten de volgende afspraak bij de dierenarts af... maar tot die tijd is het echt heel lastig om mee te leven.

Maar als hij me aanvalt en ik moet rustig blijven zonder weg te rennen, dan is dat echt heel moeilijk, want hij springt met zijn nagels uitgestoken tegen me op en bijt me.

Of hij bijt bij een aanval in mijn voet en dan springt hij als ik die wegtrek, óf hij begint ineens te miauwen en windt zichzelf helemaal op terwijl hij heel langzaam en dreigend op me afkomt, klaar om elk moment te springen, en dan krijst hij alsof er twee katten aan het vechten zijn. Vooral dat laatste begrijp ik echt niet.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Eens met @Grandchat. En natuurlijk is de eerste vraag of de dierenarts een verwonding of een gezondheidsprobleem heeft gevonden. Een kat die pijn heeft, wordt of agressief of trekt zich juist helemaal terug.

Als dat niet zo is, kunnen er verschillende dingen aan de hand zijn:

- Het verblijf bij de petsitter is misschien niet goed gegaan en die persoon vertelt je misschien niet alles. Heeft ze andere dieren, of erger nog, niet-gecastreerde dieren? Is ze misschien ruw geweest en heeft ze de kat per ongeluk pijn gedaan? Heeft hij een ongelukje gehad, zoals een pootje tussen de deur of iets dergelijks? Een kat verandert niet zomaar radicaal van gedrag zonder een 'trauma'.

- Als de castratie pas geleden is, zitten er nog steeds mannelijke hormonen in zijn lichaam. En als hij andere ongecastreerde katten in de buurt ruikt, kan er sprake zijn van 'omgerichte agressie', een echte klassieker bij katten. Hij kan de andere katten die hem stress bezorgen niet aanpakken en reageert dat dan op jou af.

- Hij moet altijd toegang hebben tot voer, 24/7, zonder dat het gerantsoeneerd wordt.

Voor nu raad ik je aan om hem te negeren, hem niet op te zoeken en hem zelfs niet aan te raken als hij zelf tegen je aan komt zitten. Kijk hem niet recht in de ogen aan en praat niet tegen hem. De spanning moet echt even omlaag.

Als hij de komende dagen rustiger wordt, gok ik op een emotioneel of fysiek trauma bij de petsitter. Als het aanhoudt, moet er verder onderzoek gedaan worden, vooral om een neurologisch probleem uit te sluiten.

Vertaald Frans
    G
    Grandchat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik neem aan dat de dierenarts een medische oorzaak voor zijn ongemak al heeft uitgesloten?

Heeft je kat altijd onbeperkt brokjes tot zijn beschikking? Als dat niet zo is, is dat het eerste wat je moet doen.

Zoals Lewina al zei, kun je Bachbloesems of Feliway proberen. Er zijn ook brokjes van Royal Canin Calm; die heb ik zelf nooit geprobeerd, maar ze krijgen erg goede beoordelingen op Zooplus.

https://www.zooplus.nl/shop/katten/kattenvoer_droog/royal_canin_veterinary_diet/calm_antistress_chat_royal_canin/359218

We zitten nu in de paartijd. Als je kat niet naar buiten gaat, kan hij andere ongecastreerde katten in de buurt hebben geroken, gezien of gehoord. Die aanvallen zouden dan kunnen komen door de frustratie dat hij niet bij die andere katten kan komen. In dat geval spreken we van omgerichte agressie.

Ook al is het heel lastig, probeer kalm te blijven als je kat je volgt, je ziet of bij je komt kroelen, want hij voelt je emoties haarfijn aan. Speel regelmatig met hem en zorg voor voldoende verstopplekjes (bijvoorbeeld een kartonnen doos) waar hij zich in kan terugtrekken.

Als hij je aanvalt, probeer dan niet weg te rennen of te gillen; dat maakt hem alleen maar nog geagiteerder.

Sterkte!

Vertaald Frans
    Lewina
    Lewina Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Onze poes is ook zo als ze gestrest is. Tijdens de eerste lockdown raakte ze behoorlijk overstuur doordat we de hele tijd thuis waren; ze viel ons aan in de gang (niet heel hard hoor) en begon ineens naar ons te blazen terwijl ze twee seconden daarvoor nog lag te spinnen. Ze verloor zelfs haren in haar nek. Feliway en een verhuizing naar een huis waar ze naar buiten kan, hebben haar echt goed geholpen.

Nu logeert ze bij mijn ouders omdat wij op vakantie gaan, en ja hoor, ze doet weer precies hetzelfde. Ze blaast naar alles wat beweegt en krabt (mijn arm ligt helemaal open)... Ik denk dat ze ook nog wel een paar dagen zo zal blijven nadat we haar hebben opgehaald, maar met Feliway moet het wel weer goedkomen. Misschien kun je in jouw geval ook Bachbloesems proberen? Ik heb er veel goeds over gehoord, maar heb het zelf nog nooit getest.

Vertaald Frans
    A
    Rapporteren

Bedankt voor je reactie..

Ik denk dat we Feliway gaan proberen om te kijken of het hem kalmeert. We moeten alles proberen.. Het voelt alsof we een heel andere kat hebben. Waarom begint hij ineens van de ene op de andere dag zomaar aan te vallen, en dan ook nog zo heftig.. ik moest zelfs naar de eerste hulp voor de beet, zo erg was het. Terwijl hij altijd zo lief was.. :/ ik ben bang dat hij nooit meer de oude wordt.. Als hij gestrest is, snap ik het ook niet, want hij valt ineens aan zelfs als niemand beweegt, ook al kwam hij twee minuten daarvoor nog om knuffels vragen of lag hij net nog te slapen :/

Vertaald Frans
    Lewina
    Lewina Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Ik weet niet of dat bij jou ook zo is, maar als mijn poes agressief doet – een beetje zoals die van jou, al is het niet zó erg – dan komt dat door flinke stress. Om die 'buien' te laten stoppen, doen we er alles aan om haar te kalmeren. In ons geval gebruiken we Feliway, maar ik geloof dat er ook andere natuurlijke middeltjes op basis van planten bestaan?

Feliway proberen zou al een goed begin kunnen zijn.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 10

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!