Mijn kat is doodsbang voor mijn vriend

L
Lily-mo Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond allemaal,

Ik zit echt met mijn handen in het haar, want mijn poes is doodsbang voor mijn vriend.

Ik heb mijn poes Haru nu iets meer dan 2 jaar geleden geadopteerd. In het begin was ze een beetje bang voor mijn vriend, maar uiteindelijk raakte ze aan hem gewend. Alleen is hun relatie in de loop van de maanden steeds slechter geworden. Stap voor stap begon ze hem te vermijden en uiteindelijk regelrecht voor hem te vluchten. Ze begon zelfs op de bank te plassen en te poepen als hij erbij was. Toen hij niet meer bij mij woonde, had ik geen problemen meer met ongelukjes buiten de kattenbak. Maar zodra hij op bezoek komt, gromt Haru als ze hem hoort aankomen en zoekt ze in paniek een plekje om zich te verstoppen — en heel vaak plast of poept ze dan op zichzelf of in haar mandje. En als ik de kamer verlaat en ze samen achterlaat, begint ze angstkreten te slaan.

Ik vermoed dat mijn vriend haar een beetje te veel heeft gepest en gewoon niet fijn genoeg met haar omgaat, maar ik weet niet of dat de enige redenen zijn...

De situatie wordt steeds moeilijker te hanteren en begint ook voor spanningen in onze relatie te zorgen. Mijn vriend vindt het heel moeilijk om zijn eigen gedrag in twijfel te trekken en mijn adviezen op te volgen. Hij is ervan overtuigd dat het probleem bij Haru ligt, terwijl ze met iedereen heel sociaal is — behalve met hem.

Denken jullie dat hij het vertrouwen van Haru terug kan winnen, en hoe dan? En hoe kan ik hem ervan overtuigen dat hij zijn gedrag moet aanpassen?

Alvast bedankt voor jullie tips! Fijne avond!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

10 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het is toch wel heel erg vreemd. Je moet je echt vraagtekens gaan stellen bij die vriend van je... een kat reageert niet zomaar zo extreem zonder reden... arm beestje. 

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hier is een objectief stukje ervaring. Zonder het meteen over mishandeling te hebben (hoewel je nooit weet waar de grens precies ligt), is de poes waarschijnlijk iets te veel gepest en is haar tolerantiegrens overschreden. Daardoor kan ze je vriend totaal niet meer luchten of zien. Katten zijn heel gevoelige wezens, het zijn net sponzen; als ze vijandigheid voelt, reageert ze daarop. Het is nog een geluk dat ze hem niet aanvalt, want dat zou best eens kunnen gebeuren als hij haar grens nóg verder overschrijdt. Arm beestje, als ze het gewoon onder zich doet waar ze staat, betekent dit dat ze in totale stress schiet als ze hem ziet. Dus ja, hij moet haar echt negeren en met rust laten. Als je vriend dat niet kan begrijpen, zoek dan een andere vriend! 😁👌

Vertaald Frans
    L
    Ladjen90 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, toen ik dit las was mijn eerste vermoeden dat er misschien sprake was van geweld tegen je kat terwijl je weg was. Maar als je die persoon genoeg vertrouwt, is dat het misschien niet.

Wat mij betreft: toen ik mijn kat kreeg, nam mijn moeder zijn broertje en zusje in huis.

Toen mijn kat nog heel klein was, heb ik er alles aan gedaan om hem te laten wennen aan de dierenarts en aan kinderen door hem een beetje uit te dagen. Ik trok aan zijn pootje zonder dat hij agressief reageerde, gromde of krabde, enzovoort... voor het geval hij zich ooit zou verwonden, zodat hij zich door iedereen zou laten behandelen (trouwens, we hebben daardoor een unieke band opgebouwd).

Ik wilde hetzelfde doen met zijn zusje en broertje, maar helaas nam mijn moeder het elke keer voor ze op omdat ze dacht dat ik ze pijn deed, terwijl het gewoon een beetje plagen was, meer niet!

Zijn broertje kon het niks schelen wat ik deed, maar zijn zusje begon naarmate ze ouder werd naar me te grommen en tekenen van angst en dus agressie te vertonen. Ze associeerde mij met iemand die irritant was en haar in een vervelende situatie bracht.

Wat ik toen heb gedaan is haar volledig negeren: ik praatte niet tegen haar, keek haar niet aan, aaide haar niet en riep haar niet. Langzaam maar zeker kwam ze weer naar me toe, dat heeft zeker een jaar geduurd. Daarna ben ik uit huis gegaan en op mezelf gaan wonen. Inmiddels is ze 13 jaar oud en komt ze naar me toe, maar ik mag haar nog steeds niet klieren, want anders krijg ik te maken met haar én met mijn moeder😁.

Succes!

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

De angst van mijn kat voor mijn vriend is niet precies begonnen op het moment dat hij op hem paste. Het is er geleidelijk ingeslopen, daarom vermoed ik dat het door de onhandigheid van mijn vriend komt en niet door één specifiek voorval. Natuurlijk heb ik mezelf (en hem ook) afgevraagd hoe hij met m'n kat omgaat als ik er niet ben, maar ik kan hem natuurlijk niet zomaar zonder bewijs beschuldigen van mishandeling. Dat maakt het zo lastig. Hoe dan ook, hij benadert hem bijna niet meer omdat de kat zich altijd verstopt als hij er is.

Ik ben niet heel optimistisch, maar ik hoop echt dat de situatie verbetert. Als we ooit gaan samenwonen, is dit gewoon niet vol te houden. Zowel voor ons niet als voor m'n kat, die niet elke dag doodsbang en verstopt kan blijven zitten.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Je zegt dat hij twee weken op haar heeft gepast en blijkbaar is de poes sindsdien doodsbang. Persoonlijk zou ik me echt afvragen wat mijn vriend met mijn dier heeft uitgespookt. Een kat is niet zó geterroriseerd alleen omdat ze een beetje geplaagd wordt, daar is wel meer voor nodig, toch? Ik zou in jouw geval echt argwaan krijgen, want het is niet normaal dat de poes nu zo bang voor hem is terwijl ze dat eerst niet was, zeker omdat ze tegenover alle andere mensen wel sociaal is.

Als ik jou was, zou ik mijn vriend verbieden om mijn kat nog aan te raken of zelfs maar aan te kijken. De klik is er simpelweg niet en waarom dat zo is... ik zou niet eens meer proberen om ze vriendjes te laten worden, dat is verloren moeite.

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Ik hoop het ook! Bedankt voor jullie reacties! 🙂

Vertaald Frans
    P
    Picatsou Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor je reactie. Een kat heeft niet hetzelfde denkvermogen als wij, dus je vriend is de enige die de situatie kan oplossen. Liefde en vriendschap is de kunst van het sluiten van compromissen, niet van opoffering.

Ik hoop dat de situatie snel weer rustig wordt..👋

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Bedankt voor je reactie!

Hij heeft niet echt ervaring met dieren, hij heeft er in ieder geval nooit zelf een gehad. Volgens mij begrijpt hij niet hoe een kat 'werkt' en realiseert hij zich niet dat zijn gedrag door de kat als agressief wordt ervaren.

Het probleem is dat hij me niet serieus neemt als ik het probeer uit te leggen. Hij is ervan overtuigd dat zijn gedrag niet het probleem is en doet totaal niets met wat ik hem zeg.

En als ik doordruk, merk ik dat hij snel op zijn teentjes getrapt is. Ik heb geen zin in ruzie, maar ik ga toch proberen er nog een keer met hem over te praten, zoals je me aanraadde.

Ik heb mijn kat vroeger al eens twee weken bij hem gelaten toen het nog goed ging tussen die twee, maar ik weet niet of ik dat nu nog zou doen. Het levert mijn kat te veel stress op en ik weet ook niet of mijn vriend er nog wel zin in heeft, gezien hoe ze doet als hij in de buurt is.

Vertaald Frans
    P
    Rapporteren

Nog een extra vraagje: Zou jij je kat bij een vriend achterlaten als je ergens naartoe moet?

Vertaald Frans
    P
    Rapporteren

Goedenavond,

Als ik je bericht zo lees, heb ik het idee dat het de onhandigheid van je vriend is die hun band heeft verslechterd. Weet hij wel genoeg van katten en hoe gevoelig ze zijn voor stress? Je zult hem hierin echt wat moeten begeleiden.

Daarnaast, wat voor ervaring heeft hij eigenlijk met dieren? Niet iedereen hecht dezelfde waarde aan dieren.

Je moet hem eerst goed uitleggen hoeveel je om je kat geeft en dat hij echt een deel van je leven is.

Het eerste wat er moet gebeuren is dat hij stopt met hem te plagen; hij hoeft niet van de kat te houden, maar hij moet hem wel respecteren.

Sterkte!

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 10

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!