Goedenavond allemaal,
Ik zit echt met mijn handen in het haar, want mijn poes is doodsbang voor mijn vriend.
Ik heb mijn poes Haru nu iets meer dan 2 jaar geleden geadopteerd. In het begin was ze een beetje bang voor mijn vriend, maar uiteindelijk raakte ze aan hem gewend. Alleen is hun relatie in de loop van de maanden steeds slechter geworden. Stap voor stap begon ze hem te vermijden en uiteindelijk regelrecht voor hem te vluchten. Ze begon zelfs op de bank te plassen en te poepen als hij erbij was. Toen hij niet meer bij mij woonde, had ik geen problemen meer met ongelukjes buiten de kattenbak. Maar zodra hij op bezoek komt, gromt Haru als ze hem hoort aankomen en zoekt ze in paniek een plekje om zich te verstoppen — en heel vaak plast of poept ze dan op zichzelf of in haar mandje. En als ik de kamer verlaat en ze samen achterlaat, begint ze angstkreten te slaan.
Ik vermoed dat mijn vriend haar een beetje te veel heeft gepest en gewoon niet fijn genoeg met haar omgaat, maar ik weet niet of dat de enige redenen zijn...
De situatie wordt steeds moeilijker te hanteren en begint ook voor spanningen in onze relatie te zorgen. Mijn vriend vindt het heel moeilijk om zijn eigen gedrag in twijfel te trekken en mijn adviezen op te volgen. Hij is ervan overtuigd dat het probleem bij Haru ligt, terwijl ze met iedereen heel sociaal is — behalve met hem.
Denken jullie dat hij het vertrouwen van Haru terug kan winnen, en hoe dan? En hoe kan ik hem ervan overtuigen dat hij zijn gedrag moet aanpassen?
Alvast bedankt voor jullie tips! Fijne avond!