Mijn kat Titi is 9 jaar oud. Iets meer dan 2 jaar geleden stelde de dierenarts de diagnose chronisch nierfalen (fase 3) vast. Hij adviseerde me toen om hem Renal-brokjes te geven en 1 keer per dag Semintra. Die twee jaar zijn eigenlijk best goed gegaan. Hij was zelfs aangekomen van 4 kg naar 7 kg. Ongeveer een week geleden stopte Titi ineens met eten; zijn vacht was dof en hij had een hele slechte adem. Hij zonderde zich af. Ik ben toen meteen met hem naar de dierenarts gegaan, die me vertelde dat hij nu in fase 4 zit (creatinine, ureum en fosfaat waren hoger dan de machine kon meten). Hij had grote zweren onder zijn tong. Het is dus acuut nierfalen bovenop het chronische probleem. De prognose van de dierenarts is meer dan gereserveerd, zelfs erg pessimistisch, en hij begon over inslapen. De dierenarts dacht dat het acute nierfalen misschien door nierstenen kwam. Hij maakte een echo en zag inderdaad grote stenen. Hij heeft ons toen doorverwezen naar de kliniek. Titi kreeg daar opnieuw een echo waaruit bleek dat zijn linkernier bijna weg is en dat zijn rechternier nog wel vrij groot is, maar met onregelmatige contouren. Maar daar lag het probleem blijkbaar niet. Het dierenziekenhuis adviseerde een opname van 48 uur aan het infuus. De arts gaf hem ook een injectie met corticosteroïden en een breedspectrumantibioticum. Na iets minder dan 48 uur (ongeveer 30 uur) waren de waarden wel gezakt, maar niet genoeg. Ze waren weer meetbaar, maar zaten nog steeds tegen het maximum aan. De dierenarts is toen gestopt met het infuus en legde uit dat het niet eerlijk was om door te gaan met behandelen. Omdat hij niet meer zelf at, was het eigenlijk einde verhaal. Hij gaf hem maximaal nog een week te leven. Hij had een voedingssonde kunnen plaatsen, maar dat raadde hij niet aan. We hebben toen besloten om hem mee naar huis te nemen om hem in zijn laatste dagen te begeleiden en hem wat comfort te bieden. Titi is dus weer thuis. De eerste 3 dagen ben ik nog wel 2 keer per dag op en neer gegaan naar de dierenarts voor injecties met morfine en een middel tegen de misselijkheid (anti-emeticum). Ik ben begonnen hem zelf te voeren (visssoepjes voor katten) en hem met een pipetje te laten drinken (bijna elk uur), plus de Semintra. De dierenarts raadde me toen aan om de vloeibare Renal Liquid te proberen. Titi nam dat in het begin heel goed aan. Na 3 dagen knapte hij wat op en de dierenarts was zelfs verbaasd. Zijn prognose ging van een paar dagen naar een paar weken. Daarom is er besloten om te stoppen met de morfine, maar wel door te gaan met het middel tegen de misselijkheid. Nu is het de eerste ochtend zonder morfine en ik merk dat Titi erg futloos is; het is heel lastig om hem te voeren. Hij kwijlt langs zijn mondhoeken. Bovendien loopt Titi de hele tijd heen en weer naar de kattenbak zonder dat hij echt plast. Hij heeft ook al zeker 3 dagen niet gepoept. Wat moet ik doen? Alvast bedankt voor jullie reacties.
Chronisch nierfalen - kat - Advies nodig
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Hoi,
Ik ben vrijdagavond mijn maatje verloren en het is zo pijnlijk. Hij was mijn alles, 16 jaar lang mijn grote liefde. Hij had CNI (chronische nierinsufficiëntie)... zijn creatinine- en ureumwaarden bleven maar stijgen en zakten niet, ook al heb ik alles voor hem geprobeerd (Hills k/d voeding, glutamine). Ik ben vaak bij de spoeddierenarts geweest en heb meerdere artsen bezocht... Ik zat in een totale ontkenningsfase en dacht echt dat ik hem kon redden... Maar vrijdag kreeg hij morfine en een glucose-infuus vanwege onderkoeling. De arts zei dat we het nog konden proberen omdat ik nog niet klaar was voor zijn laatste reis... In de middag verslechterde de situatie: hij kreeg toevallen en kon niet meer op zijn pootjes staan... 's Avonds weer de spoed gebeld en toen moest ik de beslissing nemen... Het voelt alsof ik hem heb gedood... Ik voel me zo schuldig, maar hem zien lijden deed zoveel pijn. Ik had mijn leven voor hem gegeven...
Hoi!
Ik ben dringend op zoek naar Azodyl voor mijn lieverd. Wie kan me hieraan helpen? Het is echt SPOED, bedankt!
De levertijden zijn veel te lang.
Ga dit forum en de site over CNI (chronisch nierfalen) maar eens doorlezen. Volgens mij is het niet meer actief, maar je vindt er echt waardevol advies.
https://apsana.forumactif.fr/f47-azodyl
https://apsana.forumactif.fr/c5-espace-irc-insuffisance-renale-chronique-du-chat-et-du-chien
Hoi, kun je ons vertellen in welk stadium van nierfalen je kat precies zat?
Ik sta op het punt om te proberen Azodyl te vinden om zijn leven wat makkelijker te maken, maar ik wilde graag weten of het de moeite waard is! Zou je me alsjeblieft heel snel kunnen antwoorden?
Hij vecht goed, die kleine kerel. Misschien is zijn tijd inderdaad nog niet gekomen. Katten zijn echt verbazingwekkend; ze kunnen je soms zo verrassen, en dit keer op een heel positieve manier. Ik hoop echt dat je nog veel mooie dagen met hem mag beleven. Geniet nog lekker van hem.
Hoi,
Ik ken deze behandeling niet. Hoe ben je hierop gekomen als het alleen in de VS verkrijgbaar is? Was je kat toen al in de terminale fase?
Ik verwacht niet dat ik zijn leven nog met jaren kan verlengen, maar ik sta open voor alles wat hem zou kunnen helpen.
Bedankt!
J
Hoi allemaal,
Ik ben ook niet iemand die koste wat kost wil blijven doorgaan. Gisteravond had ik met heel, heel veel moeite de knoop doorgehakt. Rond 23.00 uur kwam Titi uit zijn mandje (wat hij de hele dag niet had gedaan), sprong hij bij me op schoot en overlaadde hij me met aandacht. Dat ging de hele nacht door, hij bleef me maar 'bestormen' met knuffels en gespin. Je begrijpt vast dat de beslissing die ik gisteravond met pijn in mijn hart had genomen, voor mij echt niet meer vol te houden was.
Bovendien kon hij mijn andere kat niet meer luchten of zien, maar nu zijn ze weer onafscheidelijk en liggen ze elkaar constant te wassen en te kroelen.
Ik ken mijn Titi door en door, en ik zie dat hij zich vastbijt, ook al voelt hij zich natuurlijk niet opperbest. Gisteren was hij vast heel erg moe en had hij last van de terugslag nadat de morfine was gestopt. Sinds vanmorgen is hij veel alerter, gaat hij naar de kattenbak, drinkt hij zelfstandig en eet hij een klein beetje via een spuitje.
Eerlijk gezegd denk ik dat zijn tijd nog niet gekomen is, maar ik beloof dat ik hem niet zal laten lijden voor mijn eigen bestwil. Daarvoor hou ik veel te veel van hem, hij is als een kind voor mij. Maar ik kan zo'n besluit niet nemen zonder het eerst voor hem geprobeerd te hebben, dat ben ik hem verschuldigd vind ik.
Ik ben vanochtend weer naar mijn dierenarts gegaan en hij is het met me eens, terwijl hij normaal gesproken snel voorstelt om over te gaan tot euthanasie, zeker bij een ongeneeslijke ziekte in de terminale fase.
Morgen ga ik naar een andere dierenarts, een fytotherapeut, die mogelijk oplossingen heeft om Titi op een zachte manier en met het nodige comfort te begeleiden tot het einde van zijn leven. Als zij zegt dat er echt niets meer aan te doen is, dan stop ik met alles.
Ik laat hem niet opnieuw opnemen in de kliniek, want dat zou inderdaad nodeloos rekken zijn; Titi trekt dat gewoon niet.
In ieder geval bedankt voor jullie berichtjes en steun. Ik houd jullie op de hoogte van het verloop.
In Frankrijk hebben ze ook hele goede medicijnen. Ik heb twee van mijn katten ruim 7 jaar stabiel gehouden met benazepril in combinatie met Rubenal, maar als een kat eenmaal op het einde is, werken de nieren niet meer, welk medicijn je ook gebruikt. Dan is het ofwel helpen om rustig in te slapen, ofwel nog een paar dagen rekken terwijl het dier vreselijk lijdt.
Net als Kalou ben ik tegen het onnodig rekken van een leven. Ik heb het één keer gedaan bij een van mijn katten met nierfalen en daar heb ik echt ontzettend veel spijt van. Dwangvoeren, aan het infuus, hem in de kliniek achterlaten om uiteindelijk op hetzelfde punt uit te komen... Zodra hij de kliniek uit was, ging het meteen weer mis. Ik dacht dat ik het beste voor hem deed, maar soms is 'beter' de vijand van 'goed'.
Hoi Calicou
Ik sluit me aan bij wat er al gezegd is.
We hebben dit allemaal wel eens meegemaakt met onze katten en het klopt dat je je soms echt even vast moet klampen.
Maar niet bij terminale nierinsufficiëntie! Waarom zou je willen dat hij "tot het bittere einde" doorgaat? Welk einde?
Je houdt van hem, maar je moet er voor hém zijn, niet voor jezelf.
Laat hem niet onnodig lijden.
Dieren hebben juist dat geluk, dat hun baasje de mogelijkheid heeft om hun lijden te verkorten.
Als je van hem houdt, laat hem dan gaan.
Liza
Het is me gelukt om mijn kat nog meer dan 3 jaar bij me te houden dankzij AZODYL-capsules die ik uit de VS liet overkomen. Dit zijn bacteriën die ureum afbreken en zo de nieren ontlasten. Daarnaast gebruikte ik Ipakitine-poeder en speciale natvoeding voor de nieren met vis of kip.
AZODYL is een middel dat je gekoeld moet bewaren:
De SNELSTE manier is via Federal Express (gekoeld transport), binnen 48 uur geleverd vanuit de VS:
https://www.thrivingpets.com/catalogsearch/result/?q=azodyl
Pagina van de fabrikant:
https://www.vetoquinol.ca/fr/produits/azodyl-rein-chien-chat
Duurt langer, ongeveer 10 dagen via de gewone Amerikaanse post (en NIET gekoeld):
https://www.ebay.fr/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2380057.m570.l1313&_nkw=azodyl&_sacat=0
Amazon heeft het niet meer:
https://www.amazon.com/Vetoquinol-425856-Azodyl-small-caps/dp/B007CHEQXQ
Om de capsules te geven, mengde ik het poeder ofwel door het natvoer, ofwel met wat kattenmelk die ik met een spuitje in zijn bek gaf.
Als ik het me goed herinner (uit 2010), moet je 2 doses per dag geven: 1 's ochtends en 1 's avonds.
Zorg dat je je kleine maatje helpt, hij zou het zonder twijfelen ook voor jou doen.