Wandelingen Golden Retriever

Cindouy
Cindouy Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik heb iets meer dan een maand geleden een Golden Retriever-pup geadopteerd. Ze is nu 4 maanden oud. Mijn vriend en ik hadden hiervoor om de beurt vakantie, maar deze week zijn we weer begonnen met werken. Ik heb het gevoel dat ik niet genoeg voor mijn hondje doe, maar tegelijkertijd verlang ik te veel van mijn eigen lichaam. Het is pas woensdag en ik ben nu al helemaal gesloopt, en ik heb het gevoel dat ik de hele dag nog niets heb gedaan...

Zo zien mijn dagen eruit:

- 's Ochtends sta ik om 06:30 uur op. Ik ga meteen naar beneden om de deur voor haar open te doen en blijf dan 10 minuutjes bij haar. Daarna ga ik naar boven om me klaar te maken. Ze mag dan zelf kiezen of ze naar buiten gaat, ook al blijft ze vaak in de woonkamer liggen... Ik ben 40 minuten bezig met klaarmaken en daarna gaan we 30 minuten wandelen: spelen, ontdekken, enzovoort. Bij thuiskomst bereid ik me voor om te vertrekken; ik besteed dan 10 minuten geen aandacht aan haar en dan ga ik weg.

- Tussen de middag ben ik maar 30 minuten thuis, dus ik laat haar zoveel mogelijk buiten, ook al wil ze het liefst bij mij zijn om me uitgebreid te begroeten.

- 's Avonds ben ik om 18:00 uur thuis. Even plassen, eten geven en dan een wandelingetje van 30 minuten. Daarna blijft ze even alleen buiten of ze komt mee naar binnen. Rond 20:00 uur gaan wij zelf eindelijk eten en rond 21:00 uur wandelen we nog een keer (dit keer samen met mijn vriend) voor ongeveer 45 minuten. Daarna zit ik nog even met haar in de woonkamer en om 22:30 uur is de laatste plasronde. Dan zit haar dag erop!

Pas vanaf 22:30 uur kan ik even ademhalen, maar dan moet ik nog wat huishoudelijke klusjes en andere dagelijkse dingen doen, om vervolgens om middernacht in bed te liggen! En de volgende dag begint het hele riedeltje weer opnieuw!

Maar ik heb het gevoel dat ik te veel hooi op mijn vork neem. Het is pas woensdag en ik ben nu al uitgeput... Ik begin hem weer te stressen omdat ik denk dat ze de hele dag alleen zit en dat ik maar heel weinig tijd met haar doorbreng. Dus als ik er wel ben, wil ik haar echt laten spelen en bewegen. Zodra ik even 15 minuutjes op de bank zit of tv kijk, voel ik me schuldig... Wat vinden jullie daarvan?

Ik wist heel goed dat een hond mijn leven zou veranderen en dat het veel tijd kost, maar ik dacht dat ik nog wel wat rustmomentjes zou hebben... Voorlopig zijn de enige momenten tussen middernacht en 06:30 uur, en zelfs dan lig ik in bed nog aan haar te denken ^^

Ik heb het idee dat andere eigenaren zich niet zo uitsloven. Het voelt alsof ik alleen nog maar met mijn hond bezig ben; geen tijd meer voor mijn vent en geen tijd meer voor mijn kat 😔

Bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

9 antwoorden
Sorteren op:
  • Fannou95
    Fannou95 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal,

Oh, dan ben ik misschien wel een beetje te streng voor mijn bulletje van 3 maanden met die wandeling van een uur 's avonds. Het is dus beter om 20 min 's ochtends en 20 min 's avonds te doen...

hmmm ok, ik ga het voortaan zo regelen dan...👍

Bedankt voor deze post Cindouy😁

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Oké, dus ik denk dat ik die 2x20 min per dag aanhoud, want het is inderdaad geen conditietraining, het is gewoon lekker snuffelen en op zijn eigen tempo wandelen.

Ik ga door op dit ritme. Trainen doe ik ook wel met hem, maar geen 10 minuten achter elkaar, tenminste dat denk ik niet. Zodra ik zie dat hij zijn aandacht verliest, vraag ik hem iets simpels (zoals 'zit') en dan stop ik :)

Heel erg bedankt :)

Echt een topmethode, je pakt het heel goed aan.

Omdat training concentratie en denkwerk vereist, is het een goede manier om een wat drukke hond te laten ontspannen.

Vertaald Frans
    Aureliie-L
    Aureliie-l Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Okee, ik denk dat ik die 2x 20 min per dag dan gewoon aanhoud. Het is inderdaad geen conditietraining, maar gewoon lekker snuffelen en op z'n eigen tempo wandelen.

Ik ga dus op dit ritme door. Training doe ik ook wel, maar niet 10 minuten achter elkaar, tenminste dat denk ik niet. Zodra ik zie dat hij zijn aandacht verliest, vraag ik nog iets simpels (zoals 'zit') en dan stop ik :)

Echt super bedankt! :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Persoonlijk is het de bedoeling om niet te veel uithoudingsvermogen van hem te vragen, dus ik doe het per wandeling, drie keer per dag (buiten de plasrondjes om).

Het beste is om het in één keer wat te verminderen; hij is pas drie maanden oud en heeft dus veel rust nodig. Als je hem nog steeds te veeleisend vindt (pas wel op dat je niet op al zijn aandachtvragerij ingaat), doe dan een kort trainingssessietje van 10 tot 15 minuten, daar wordt hij wel rustig van.

Vertaald Frans
    Aureliie-L
    Rapporteren

Ik haak even in op de vraag van @Cindouy, want ik heb ook de fout gemaakt om veel te veel te wandelen met mijn pup.

Nu zit ik op 2x 15 tot 20 min. per dag + de plasrondjes tussen de middag en voor het slapengaan.

Verder heb ik het niet verlaagd. Ik vroeg me trouwens af: als er '20 minuten' wordt gezegd, is dat dan in totaal per dag of per wandeling?

Mijn kleintje vraagt er namelijk nog steeds om, dus het is niet makkelijk om zijn wandelingen ineens zo sterk in te korten. En hoe kan ik hem het beste weer in een 'normaal' puppyritme krijgen? Geleidelijk afbouwen of gewoon volhouden en wachten tot hij vanzelf rustiger wordt?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Het ritme is prima, maar de duur van elke wandeling mag inderdaad wel wat korter.

Een puppy vraagt in het begin veel aandacht. Je hoeft echt niet op al haar verzoekjes in te gaan, maar door regelmatig op een leuke manier met haar bezig te zijn, bouw je een geweldige band met haar op.

Geniet echt van deze puppytijd; over twee maanden krijgt ze al wat meer zelfvertrouwen en wordt ze onafhankelijker. Dan ga je de tijd dat ze constant achter je aan liep nog wel missen!

Vertaald Frans
    Cindouy
    Cindouy Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor de uitleg! Inderdaad, als ze als volwassen hond twee keer zoveel van me vraagt, ga ik dat echt niet volhouden! Ik ga het misschien een klein beetje terugschroeven! Nog even ter verduidelijking: tijdens het wandelen stoppen we meestal op een veldje en laat ik haar lekker haar gang gaan, want mijn eigen tuin is erg klein... Dus de wandelingen duren wel lang, maar het zijn geen grote afstanden! Verder laat ik haar zoveel uit omdat ik bang ben dat ze kattenkwaad uithaalt als we er niet zijn... Tot nu toe heeft ze dat nog niet gedaan, maar je weet het maar nooit...

Vertaald Frans
    Aureliie-L
    Rapporteren

Hoi, je hondje heeft echt geluk met zo'n toegewijd baasje.

Maar je puppy is pas 4 maanden oud. Hoe meer je met hem doet, hoe meer het lijkt alsof hij nog meer wil, maar eigenlijk is dat dan alleen maar overprikkeling.

De vuistregel voor een puppy is 5 minuten wandelen per levensmaand.

Bij 4 maanden zijn dat dus wandelingen van ongeveer 20 minuten, plus natuurlijk de plaspauzes :)

Natuurlijk gaat hij nog spelen als je weer binnen bent (die van mij doet dat tenminste wel), maar dit zal al een heel verschil maken vergeleken met die 30 tot 45 minuten :)

Verder denk ik dat hem toegang geven tot de tuin als je thuis bent inderdaad een goed idee is.

Ik ben geen expert, maar ik hoop dat ik je hiermee in ieder geval een beetje kan helpen :)

Vrienden van mij hebben een Golden Retriever. Volgens mij wandelen ze 's ochtends 30 minuten met hem en 's avonds een uur, maar dan loopt hij los terwijl ze aan het hardlopen zijn... Verder weet ik niet precies wat de energiebehoeftes van deze honden zijn :)

Vertaald Frans
  • 9 reacties van 9

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!