Agressieve Golden tegenover mij, hoe krijg ik hem weer rustig?

C
Camiller Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

De laatste tijd maakt mijn golden retriever van 9,5 maand me het leven behoorlijk zuur. Het was al geen makkelijke pup, dus ik was wel wat gewend, maar nu hij volop in de puberteit zit, wordt het er niet beter op!

Ziggy is echt geen gemene hond, verre van dat zelfs. Hij is nog heel onvolwassen – wat ik wel normaal vind voor zijn leeftijd en het ras – en hij barst van de energie en is erg speels. Met andere honden hebben we nooit problemen; hij speelt meerdere keren per week met honden uit de buurt, gewoon los, van alle rassen en maten, en dat gaat altijd goed. In huis is hij wel erg koppig en het is niet makkelijk om hem te leren wat hij niet mag (vooral omdat we in een appartement wonen), maar hij heeft het excuus van zijn jonge leeftijd nog en ik weet dat ik geduldig moet zijn.

Sinds kort begint hij echter agressief naar mij te worden. Ik denk zelf dat het komt door een teveel aan opwinding, maar zeker weten doe ik het niet. Het begon tijdens het spelen: hij wordt heel snel te enthousiast, verliest zijn zelfbeheersing en begint dan zijn tanden te laten zien, naar me te grommen en in mijn handen, armen of kleding te bijten. Ik moet erbij zeggen dat hij niet echt hard doorbijt, maar met die tanden is het toch niet erg prettig. Als dat gebeurt, stop ik meteen met spelen, maar dan rent hij achter me aan en moet ik echt naar een andere kamer gaan of hem in de keuken zetten als ik wil dat hij kalmeert. Hij vertoont nu ook hetzelfde gedrag als ik hem op zijn kop geef voor dingen die niet mogen. En laatst begon hij precies hetzelfde te doen tijdens het wandelen, om redenen die ik minder goed kan plaatsen. Soms is het 's ochtends bij het begin van onze vaste ronde, als ik hem een bepaalde kant op probeer te sturen en hij tegen me op begint te springen. Of als ik even stop om met een buurman te praten. Of gewoon wanneer ik voorkom dat hij iets van de grond eet. Als ik buiten ben en niet naar een andere kamer kan vluchten, probeer ik meestal zijn aandacht af te leiden door wat lekkers op de grond te strooien. Maar vanochtend werkte dat bijvoorbeeld niet. Ik heb hem tegen de grond moeten houden omdat ik bang was dat hij me echt pijn zou doen en uiteindelijk was ik gedwongen om weer naar binnen te gaan.

Wat denken jullie, hoe moet ik op zulke momenten reageren? Zou dit de puberteit zijn? Of is het stress?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

22 antwoorden
Sorteren op:
  • Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Eerste opmerking: een hond of pup die dagelijks genoeg fysieke en mentale uitdaging krijgt, vertoont dit soort gedrag niet.

Je moet er dus voor zorgen dat je de wandelingen, de ontmoetingen met honden van alle leeftijden en het lekker rondrennen met andere jonge honden aanpast aan wat hij echt nodig heeft om zijn energie kwijt te kunnen en aan zijn behoefte aan verschillende interacties.

- Verder moet ik eerlijk zeggen dat ik niet begrijp hoe een pup van 4 maanden een volwassene of zelfs een kind van 10 in het gezicht kan bijten: in wat voor situatie zit je met je gezicht zo dicht bij de bek van een hond??? (dat geldt trouwens ook voor je armen)

- Wanneer ik een pup uitnodig om te stoeien en ik dus op mijn knieën of gehurkt zit, trek ik van tevoren mijn tuinhandschoenen aan en houd ik een bijtspeeltje tussen ons in. Zodra de pup te druk wordt en zichzelf niet meer beheerst, loop ik weg zonder iets te zeggen: alleen achterblijven is voor een pup een zware straf.

- Je hebt gelijk dat je een gedragstherapeut laat komen: het is lastig om jezelf te observeren en fouten te ontdekken die voor een buitenstaander vaak heel duidelijk zijn.

Vertaald Frans
    C
    Caroluna Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond,

Ik heb hetzelfde probleem met mijn golden retriever-pup van 4 maanden.

Hij wordt vaak heel agressief en het is onmogelijk om met hem te spelen. Hij bijt in mijn kleren en houdt ze vast in zijn bek terwijl hij trekt en gromt. Hij mikt op het gezicht om te bijten, wat al voor verwondingen heeft gezorgd bij mijn zoon van 10. Mijn eigen handen en armen zitten ook helemaal onder de bijtplekken.

Op dat soort momenten is hij onhandelbaar; ik zet hem dan apart op het terras zodat hij even kan afkoelen.

Ik heb echt alles al geprobeerd: geduld, 'NEE' zeggen, zachtaardigheid, een strenge stem... maar NIETS helpt.

Ik zal de hulp van een professional moeten inschakelen om me te helpen.

Ik moet er wel bij zeggen dat mijn pup echt altijd bij me is: op het werk, thuis, overal...

Deze situatie wordt nu echt heel vervelend.

Ik heb advies nodig!

Carol

Vertaald Frans
    Flip-Cockwood
    Flip-cockwood Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

@Petitpoisdesbois, hoi!

Het zou goed zijn als je een eigen topic aanmaakt en je persoonlijke situatie uitlegt. Hoe oud is de hond, wat voor activiteiten doen jullie? Wie zorgt er voor hem, enzovoort...

Maar op het eerste gezicht lijkt het gedrag van je hond op dat van een hond die wil spelen (dus enthousiast is) en de grenzen nog niet goed begrijpt.

Het gaat om de algehele relatie en er zijn oefeningen om dit aan te pakken. Op een schaal van 1 tot 10 zou ik zeggen dat je probleem een 2 is en dat het heel snel opgelost kan worden. De andere forumleden kunnen je vast wel tips geven, maar ze moeten dan wel meer weten over je leefomgeving en de band met je hond.

Vertaald Frans
    P
    Petitpoisdesbois Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

@camiller Hoi, hoe is het nu, zes maanden later? Hoe staan de zaken ervoor?

Ik heb precies hetzelfde probleem met een Golden-kruising van inmiddels een jaar oud. Het is zelfs zo erg dat ik hem helemaal niet meer uitlaat. Met mijn partner gaat alles goed, maar als ik degene ben die met hem wandelt, is het een heel ander verhaal. In het begin gaat alles prima, maar tegen het einde van de wandeling slaat hij ineens om, zonder dat ik begrijp waarom. Hij probeert dan tegen me op te springen en in mijn armen, handen en kleding te happen en te trekken. Ik krijg het probleem maar niet opgelost.

We hebben een tuin waar hij veel tijd doorbrengt, ook al weet ik dat dit geen echte oplossing is.

We hebben ook positieve hondentraining gevolgd, maar ik begin me inmiddels af te vragen of dat wel de oplossing is.

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nou ja zeg! Je moet echt niet aarzelen om een enorme scène te maken als je hond tegen je durft te blaffen, hoor!

Vertaald Frans
    Suk-Et-Scout
    Suk-et-scout Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik heb precies dezelfde problemen als jij met mijn Australische herder van 6 maanden. Tenminste, thuis wel, tijdens het wandelen niet (ik moet er niet aan denken hoe dat straks in de puberteit gaat...). In het begin negeerden we het, maar misschien niet lang genoeg, want het werkte niet. Confrontatie werkt ook niet, dat maakt het zelfs alleen maar erger (behalve toen ze nog die melktandjes als naaldjes had; toen was het fysiek onmogelijk om het te negeren als ze in je kuit hapte). Daarna probeerden we haar apart te zetten, wat in het begin goed werkte, maar inmiddels heeft ze wel door dat ze uiteindelijk toch weer terug mag. Onze huidige oplossing is een riem, een andere dan die we voor het wandelen gebruiken, om haar te kalmeren en haar te kunnen verplaatsen zonder het risico te lopen dat ze naar ons uithaalt... Veel succes ermee, want ik weet hoe moedeloos je van deze situatie kunt worden. Dit is onze eerste hond en we waren voorbereid op kattenkwaad, plasjes in huis, de wandelingen... Maar niet op het gegrom en geblaf naar ons toe. Mocht je nog andere oplossingen vinden, dan hoor ik het heel graag!

Vertaald Frans
    F
    Fadellll Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi! Als je geïnteresseerd bent in het trainen van je hond, raad ik je aan om dit product eens te bekijken. Het is ontwikkeld door een professionele hondentrainer. Hiermee kun je je hond in slechts 15 minuten per dag trainen. Hier is de link naar het product voor als je interesse hebt: https://1tpe.net/go.php?dat=ZmFkZWxsbGwubmVvYWlkLjM=&tk=

Vertaald Frans
    B
    Bangdji Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Moutain hikes, waar maak je je druk om?

Nu ze ouder wordt en haar eigen willetje steeds sterker wordt, heeft m'n hond wat onrechtvaardigheden in huis opgemerkt: de mens, die grote aap die nooit snel genoeg gaat tijdens het wandelen, eet geen brokjes... En hij slaapt op veel zachtere dingen...

Met haar Sint-Hubertus-genen (je weet wel, van die speurhonden bij de politie) en luisterend naar haar aangeboren rechtvaardigheidsgevoel, heeft Captain Padja de boel eens even rechtgezet.

Sindsdien moet ik voor straf in de tuin slapen, omdat ik Dingo en Nana al die tijd zo slecht heb behandeld. Ik mag nog maar om de dag brokjes eten. De andere dag moet ik vasten, want tja: "als je afvalt, loop je sneller en hou je het langer vol, dikkerdje!" 😥

Mijn grote Dingo, die zielsveel van me houdt, probeerde nog tussenbeide te komen tegen deze nieuwe dictatuur. Maar toen... ontdekte hij dat hij onder het nieuwe regime onbeperkte toegang heeft tot de koelkast.

Dus daar zit ik dan, in de tuin.

Aboss, kun je iets voor me doen? Kan ik de situatie met m'n hond Captain Padja in 15 minuutjes per dag weer rechtzetten? 😥 Of heb ik 20 minuten nodig? 😱 Ik durf het bijna niet te geloven...

Vertaald Frans
    Flip-Cockwood
    Flip-cockwood Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond,

Waarom zou je willen stoppen met hem apart te zetten wanneer hij in die toestand is? Het is juist een heel goed idee!

Wat je niet moet vergeten, is om hem aandacht te geven zodra hij er weer uitkomt en rustig is. Anders kan hij direct de wc weer in voor nog een portie afzondering.

Door hem te aaien zodra hij rustig naar buiten komt, leert hij het verband te leggen tussen zijn gedrag en wat er van hem verwacht wordt.

En natuurlijk is het belangrijk dat je zelf ook onder alle omstandigheden rustig blijft.

Vertaald Frans
    A
    Adb têtes de cailloux Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Eigenlijk lijkt je hond bij je partner niet zo uit haar dak te gaan. Dat kan liggen aan zijn eigen energie, een kalmere toon, een beheerste houding... Hun band is blijkbaar zo gegroeid en ook al is hij er minder mee bezig dan jij, hij heeft over het algemeen een goede balans gevonden in het wel of niet maken van contact en het stellen van grenzen.

Je lijkt het ook lastig te vinden om haar te negeren... Soms is dat juist nodig en zelfs heel goed. Het voorkomt ook dat je haar moet afzonderen wanneer ze onhandelbaar wordt, want er kan een moment komen dat ze dat simpelweg niet meer toelaat...

Probeer de juiste balans te vinden tussen interactie en negeren, zodat ieder gewoon z'n eigen gang kan gaan. Zorg voor rust zonder dat ze na een wandeling helemaal 'op' is, en gebruik on/off-spelmomenten om haar te leren haar emoties te kanaliseren. Zo leer jij ook om haar energie onder controle te houden, hoe hoog die ook oploopt, zonder in paniek te raken en met behoud van haar aandacht voor jou.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 22

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!