4 maanden oude puppy lastig in huis

C
Camiller Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik kom weer even bij jullie voor advies voor mijn kleine Ziggy, een mooie golden retriever van nu vier maanden oud. Voor degenen die mijn vorige bericht hebben gelezen: dit is de hond die in Brazilië woont, die het honden-coronavirus had en niet naar buiten mocht tot hij helemaal gevaccineerd was.

Na het lezen van jullie berichtjes (bedankt!) had ik besloten om toch al te gaan wandelen voordat hij alle prikjes had gehad. Eind deze maand krijgt hij zijn laatste vaccinatie en dan zijn de zorgen hopelijk voorbij, maar tot die tijd laat ik hem zo'n 3 à 4 keer per dag uit in de buurt (we wonen in een appartement maar er zijn veel groenstroken en braakliggende terreinen om ons heen) en dat gaat hartstikke goed. Hij loopt aan de lijn omdat er wegen en andere honden zijn (ik vermijd voor de zekerheid nog even te nauw contact tot de laatste prik), maar één keer per dag mag hij zo'n 40 minuten loslopen op een overzichtelijke plek (zo ben ik alvast aan het oefenen met het hierkomen).

Ziggy doet het op heel veel vlakken super; aan de lijn gaat goed, hij is heel speels, erg aanhankelijk en hij is gek op mensen, hij wil met iedereen spelen. We hebben een autorit gemaakt waarbij hij met zijn tuigje op de achterbank zat, naast de kleine (we hebben een kind van 4 jaar), en hij was echt een schatje. 's Nachts slaapt hij en wacht hij tot ik wakker word. Hij poept niet meer in huis en wacht tot we naar buiten gaan (plassen gaat nog niet altijd goed, maar dat komt wel).

Overdag in huis is het daarentegen wat lastiger: zelfs nadat hij lang buiten is geweest en lekker los heeft kunnen spelen, is hij onuitstaanbaar zodra we weer binnen zijn. Hij springt op tafels, op planken, probeert van alles te grijpen, eet de planten op, en vraagt constant om aandacht om te spelen. Als ik dat niet doe, begint hij iets te slopen om mijn aandacht te trekken. Ik denk niet dat hij te weinig beweging krijgt; hij is zo'n twee à drie uur per dag buiten en ook binnen speel ik veel met hem, knuffel ik hem veel, etc.! Ik werk niet veel en gewoon vanuit huis, dus ik ben er altijd. Het punt is alleen dat ik niet kan stoppen met spelen, want anders sloopt hij iets.

Mijn oplossing voor nu is 'verplichte rust': op vaste tijden, van 10:00 tot 12:00 en van 14:00 tot 16:00, zet ik hem even apart in de keuken. Als ik dan twee minuten later kijk, slaapt hij als een roosje. Dat zijn dus zijn dutjes, maar is het wel normaal dat ik hem moet opsluiten zodat hij rustig wordt? Het doet me pijn om hem de toegang tot de woonkamer te ontzeggen als ik even niet op hem kan letten, maar ik kan hem ook niet het hele appartement laten slopen of 24/7 achter hem aan lopen om hem af te leiden!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

8 antwoorden
Sorteren op:
  • C
    Rapporteren

bedankt voor jullie reacties! ik merk dat m'n beestje de laatste tijd wat rustiger is geworden. misschien een begin van volwassenheid, en ik maak me er zelf ook minder druk om; bij het minste of geringste is het de keuken in en klaar. als hij rustig is, mag hij blijven zolang hij wil. op dit moment staan alle deuren open en meneer ligt heerlijk te maffen in z'n hoekje!

@bandji ik heb veel nagedacht over dat punt van overprikkeling en ik denk dat je gelijk hebt. nu speel ik alleen nog maar met hem op het balkon en buiten, ik voel me niet meer schuldig als hij een tijdje alleen is, en ik merk dat het zo een stuk beter gaat! bedankt :)

@docline, ik probeer honden te vinden om mee te spelen, maar helaas zijn ze in mijn buurt of oud, of klein, of de eigenaren willen hun hond niet echt laten spelen... ik ga hem vaker meenemen naar het hondenpark. hij is in ieder geval echt top met andere honden, totaal niet agressief.

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ken je echt helemaal niemand met een hond die je over de vloer kunt laten komen, zodat hij elke dag wat tijd kan doorbrengen met je kleine monster??

Een pup is er niet op gebouwd om alleen te zijn

Zijn situatie is eigenlijk diep onnatuurlijk

(net zo onnatuurlijk als wanneer je een mensenkind het contact met andere mensen zou ontzeggen...)

Vertaald Frans
    B
    Bangdji Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als tussenoplossing tussen opsluiten en stimuleren, kun je een babyhekje bij de deur plaatsen van de kamer waar je hem opsluit.

Zo kan hij je nog wel zien zonder te kunnen "ingrijpen". Als hij te druk wordt als hij je ziet, zeg je een paar keer "mand, mand", en als dat niet werkt, jammer dan, dan gaat de deur dicht!

Na verloop van tijd zou hij eraan moeten wennen om jouw "bezigheden" te zien en steeds meer rust moeten vinden...

Nou ja, het is maar een idee.

Ik denk nog steeds dat die kleine man (misschien) overprikkeld is geraakt sinds je hem hebt. Omdat hij niet naar buiten ging en je daardoor superveel met hem speelde, is het voor hem niet: buiten = energie, binnen = rust. Voor hem is het zowel binnen als buiten één groot feest! Daarom is het voor hem op dit moment onmogelijk om te begrijpen dat de mensen niet meer continu "beschikbaar" zijn en weigeren met hem te spelen, ook al vraagt hij erom...

Mijn eigen hondje in dit voorbeeld had ook tijd nodig om het te begrijpen (toen ik zelf doorhad dat ik te veel met haar deed). Ze was gewend om altijd vol gas te gaan... Geduld! Zodra zijn "portie" wandelen en spelen erop zit (het is natuurlijk niet de bedoeling dat je hem helemaal geen beweging meer geeft, hè!), moet het gewoon rustig zijn en klaar is kees.

Het is naar mijn idee nog te vroeg om te zeggen dat @Ziggy hyperactief is. En heb geduld, puppy's zijn nou eenmaal supergemotiveerd!

Die van mij was een dametje vol leven en energie, het ging er hier thuis wild aan toe terwijl ze haar draai moest vinden en groter werd (en we waren natuurlijk niet gestopt met alle activiteiten...). Zij stal ook spullen om mijn aandacht te trekken, zo van: het maakt me niet uit of ik op m'n kop krijg of dat je me knuffelt, áls ik maar aandacht krijg!

En toch is ze niet hyperactief... tegenwoordig is ze heel rustig.... binnen tenminste :')

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren
    Goedenavond, allereerst heel erg bedankt voor jullie reacties! @kikaah, ja, ik begin er ook zo over te denken – dat het net als bij kinderen is, dat je rust soms gewoon moet afdwingen. Wat betreft bezighouding: hij heeft ontzettend veel speelgoed, een kong die we heel vaak gebruiken, een snuffelmat die ik bij elk eten gebruik, kauwdingen (takjes van buiten, ik breng elke keer nieuwe mee, plastic flesjes waar hij mee speelt, etc.) – maar hij blijft fixeren op verboden spullen: hij wil absoluut dingen van de planken pakken om ons te "dwingen te spelen", het giftige ficus opeten, het tapijt in de woonkamer... Ik ga proberen meer speciaal kauwspeelgoed te kopen, maar dat loopt toch op in de kosten. Dit gedrag is er vooral als ik hem naar de woonkamer probeer te laten gaan, zodat hij bij ons is: totale opwinding, hij bestormt de planken, altijd. Ik zeg nee, zet hem 10 minuten in de keuken om te kalmeren, hij komt terug: zelfde verhaal. Ik kom er steeds meer toe om hem helemaal niet meer in de woonkamer te laten, maar dat versterkt zijn opwinding waarschijnlijk ook als hij er weer binnenkomt, ik weet het niet. Ik wil ook niet dat hij buiten de wandelingen alleen in de keuken leeft, ook al ben ik daar zelf heel vaak. @bandji, ja ik probeer echt om hem te laten rusten, maar dat lukt alleen als ik hem dwing (dus opsluit), of buiten als hij gewoon moet lopen. Anders, binnenshuis, bij ons – als we niet in de keuken zijn, gaat hij nooit, maar dan ook echt nooit liggen, zelfs niet 5 seconden rustig zitten of liggen zonder iets te doen. Ik hoop dat hij niet hyperactief is, maar het is de eerste pup die ik opvoed, dus ik heb niet echt een vergelijkingspunt. Hoe dan ook, aan beweging heeft hij zeker geen gebrek. Nu zijn vaccinaties klaar zijn, zijn we volop bezig met zindelijkheidstraining en ik laat hem ongeveer elke anderhalf uur naar buiten zodat hij het leert, elke keer met de tijd om te snuffelen en vrij zonder riem. Het ondeugende beestje vindt toch nog manieren om binnen te plassen, vooral als ik hem berispt heb. Ik hoop ook dat zijn destructieve gedrag niet blijft... Voor nu zeg ik tegen mezelf dat het de tandjes zijn, de puppyopwinding... Ik druk mijn duimpjes. @emla dat is precies mijn zorg, dat hij nooit leert om bij ons te ontspannen. Maar als ik de deur openlaat, komt hij bij het kleinste tussenwakker-momentje meteen de woonkamer in om iets van de planken te pakken... Terwijl als hij opgesloten is, hij even een oog opendoet en daarna rustig weer verder slaapt. Ik probeer strenger te zijn bij ondeugend gedrag en opwinding – jullie hebben gelijk, ik gaf het verkeerde signaal. Maar nu ben ik letterlijk de hele dag bezig hem terug naar zijn plekje te sturen. Ik weet dat er geduld voor nodig is, maar ik vraag me af: leer ik hem nu alleen om te rusten als hij opgesloten zit en geen enkele prikkel heeft?
    Vertaald Frans
    Emla
    Emla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Een puppy moet inderdaad leren om tot rust te komen.

Als je terugkomt van een wandeling, zou ik hem direct in de keuken zetten. Hij moet leren om zijn opwindingsniveau weer te laten zakken.

Aan de andere kant moet hij ook leren om in jouw bijzijn rustig te worden, dus doe de deur misschien pas open als hij echt rustig is of de eerste paar keer wanneer hij slaapt.

Maar bij kattenkwaad is het gewoon "nee" en in de mand. Als je zijn aandacht afleidt met een speeltje, geef je het verkeerde signaal: ik maak iets kapot, ik word druk = we gaan spelen! Dat versterkt zijn gedrag alleen maar, en dat is misschien ook de reden dat hij daarna gaat blaffen en springen.

Of het nu na de wandeling is, na het spelen of wanneer hij zonder reden druk wordt, in alle gevallen is het: "mand". Natuurlijk laat je hem uit en speel je met hem, maar hij moet begrijpen dat het daarna klaar is en dat hij dan rustig in zijn mand gaat liggen.

Vertaald Frans
    B
    Bangdji Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Haha, klein monster! 😁 Grapje, dit is gedrag dat je bij puppies vaak ziet (op meubels klimmen dan weer niet...) Mijn hond was thuis een energiebom als ze klein was. Jouw beschrijving van Ziggy's dagelijkse leven doet me een beetje aan mijn situatie met haar denken. We speelden enorm veel en liepen lange wandelingen. En ze wilde altijd meer. Voor mij betekende die energie dat ze meer activiteit nodig had. Maar dat klopt niet! Een puppy heeft veel slaap nodig. En ik ben ook "verplichte" dutjes gaan inlassen, en dat deed haar achteraf alleen maar goed — altijd nog energie, maar rustiger... Dus wat mij betreft: voel je niet schuldig dat je hem dwingt door hem in de keuken te leggen om te slapen. Je doet het goed. Het is heel goed voor hem om ook te rusten (eigenlijk is het essentieel voor een puppy), en jij hebt ook recht op pauzes. Daarna, als hij je plotseling aanspoort om te spelen, is het aan te raden dat je dat negeert en pas 5 minuten later naar hem toekomt om te spelen, zodat hij leert dat spelen op jouw initiatief begint, en ook dat jij degene bent die ermee stopt. Persoonlijk geldt: zodra hij een bepaald punt van opwinding bereikt, negeer je hem wanneer hij op je begint te springen en aan je kleren trekt (dat heb ik met mijn hond gedaan. We speelden vaak stoeiend, maar als het genoeg was, negeerde ik haar — geen blik, niks, ook al trok ze aan mijn broek. Ik volstond met één keer zacht "nee!" zeggen. Één of twee keer, en daarna echt niks meer — gewoon echt negeren en mijn kledingstuk terugnemen zonder een blik, niks. Het duurde even maar uiteindelijk begreep ze het). Voor het vernielen, als zijn behoeften verder worden vervuld, weet ik het eerlijk gezegd niet zo goed. Ik had een volwassen hond die dingen vernielde, dus een ander soort probleem denk ik... Ik gaf haar dingen "in ruil". Ik heb veel dingen geprobeerd die ze razendsnel aan flarden trok of die ze niet wilde, totdat ik een heel stevig knuffeldier vond dat haar knuffel werd. In het begin moest ik natuurlijk constant ruilen met die knuffel, maar na verloop van tijd zei ik gewoon: nee! Ga Rhino halen! En dan ging ze Rhino halen om erop te kauwen. Ze had thuis ook kauwtakken (echte takken, gevonden buiten). Sommige honden zijn gek op bepaalde materialen, dus je moet uitvinden waar hij naar toe getrokken wordt... sommige houden van stof (dan zijn oude gevlochten lakens perfect om mee te spelen), andere van iets hards (takken), andere geven de voorkeur aan "smaakvolle" bezigheden — gevulde Kong, kalfsklauw, hertsengewei, enz. Andere houden van verscheuren! Oude knuffels (maar let op bij een puppy: goed in de gaten houden dat hij ze verscheurt maar het vulling niet inslikt!). Anderen zullen vast nog betere tips geven...
    Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hem even een dutje laten doen is een heel goed idee. Het doet me denken aan kinderen die jengelig worden, gaan huilen of zich druk maken omdat ze moe zijn; na een slaapje gaat het meestal weer een stuk beter ^^

Wacht niet tot je zelf helemaal aan je tax zit om hem rust te gunnen.

Je kunt hem ook iets geven om zichzelf te vermaken: laat hem brokjes zoeken of geef hem een kauwsnack waar hij lang mee bezig is (zoals een runderoor of hertengewei...).

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Op dit moment is mijn aanpak als hij iets stouts doet: "nee" zeggen en zijn aandacht afleiden met een speeltje (wat betekent dat ik zelfs een paar seconden met hem speel, ik weet dat dat niet ideaal is...). Maar daarna fixeert hij zich volledig op mij: hij springt tegen me op, wil in mijn handen bijten en grijpt mijn kleren vast. Hij reageert heel slecht op autoriteit en gromt of blaft zodra ik mijn stem verhef (ik heb gelezen dat dit best vaak voorkomt bij Goldens), dus ik probeer rustig en zachtjes te blijven doen. Maar dat heeft ook niet echt effect en hij begint nu groot te worden, waardoor hij me echt pijn kan doen. Dus eindigt het er vaak mee, als mijn geduld op is, dat ik hem even in de keuken zet tijdens zijn dutjes of gewoon voor een paar minuutjes, zodat ik even kan doen wat ik moet doen. Ik moet erbij zeggen dat hij dit gedrag buiten helemaal niet vertoont.

Wat vinden jullie ervan? Is dit gedrag normaal voor zijn leeftijd? Komt het door een gebrek aan spelen met andere honden (zodra hij al zijn prikjes heeft gehad, neem ik hem mee naar het park!)? Of ben ik misschien niet consequent genoeg?

Alvast bedankt voor jullie advies!

Vertaald Frans
  • 8 reacties van 8

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!