Ik voel me schuldig dat ik mijn hondje alleen heb gelaten en haar dood heb teruggevonden. Heeft ze geleden?

N
Nougat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Ik voel me zo schuldig, ik kan het gewoon niet accepteren.

Gisteren ben ik mijn hondje verloren en ik was niet bij haar. Ze was alleen... Als ik het had geweten, was ik nooit weggegaan.

Voordat ik vertrok was er niks bijzonders aan de hand, afgezien van hetzelfde probleem van de afgelopen 4 maanden: haar hernia die verergerd was. Ze bewoog moeizaam en kreeg geen behandeling, ze had alleen moeite met wandelen. Ze was al oud, 13 jaar vol liefde.

Ik was voor 4 dagen op reis en had mijn hond zoals gewoonlijk thuisgelaten met de deur open, zodat ze naar de tuin kon wanneer ze wilde. De schoonmaakster kwam elke dag langs om te kijken hoe het met haar ging, even te blijven en haar water en voer te verversen.

Ze stuurde me foto's om me gerust te stellen tijdens mijn trip, maar gisteren vond ze haar dood. Ik heb meteen het vliegtuig gepakt en ben zo snel mogelijk naar huis gekomen om haar in onze tuin te begraven. Ik begrijp niet dat ik haar heb achtergelaten. Het ging gewoon goed met haar, er waren geen verontrustende signalen. Ze at goed, dronk goed, liep in en uit de tuin en sliep normaal. Geen enkel teken van pijn. Het enige probleem was dat ze haar plas niet goed meer kon ophouden, maar de dierenarts zei dat dit normaal was door de hernia en artrose.

Ik wilde haar niet naar een hondenpension brengen; ik liet haar liever thuis in haar eigen mandje, haar eigen tuin en huis om haar de stress te besparen.

Bij mijn ouders was ook geen optie, want zij wonen in een appartement met trappen. Dat was onmogelijk voor mijn hondje vanwege haar hernia en artrose.

Ik dacht dat dit de beste beslissing was, omdat ik haar niet mee kon nemen.

Ik ben zo ontzettend verdrietig en ontroostbaar. Ik blijf maar denken dat ik nooit had mogen gaan. Ik weet niet of ze heeft geleden of dat ze me heeft gezocht... Of dat ze dacht dat ik haar in de steek had gelaten.

Ik ben zo verdrietig en ik kom er maar niet overheen.

Ik weet niet of ze pijn heeft gehad of dat ze in haar slaap is overleden. Misschien had ik haar nog naar de dierenarts kunnen brengen, haar kunnen bijstaan. Ik voel me zo egoïstisch dat ik weg ben gegaan terwijl ze ziek was. Ik neem het mezelf zo ontzettend kwalijk.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

16 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Een hele lastige situatie, waarbij het schuldgevoel ook nog eens bovenop het verdriet komt.

Je spijtgevoelens zullen hopelijk snel meer ruimte maken voor de herinneringen aan de mooie momenten die jullie samen hebben gedeeld. Zo kan je hond je blijven vergezellen, zo vaak als je maar wilt.

Sterkte Nougat

Vertaald Frans
    N
    Rapporteren

Ja, ik heb haar gevonden in haar vertrouwde houding met haar pootje onder haar kop en haar ogen dicht, het leek net alsof ze sliep. Maar ik heb nog steeds veel moeite om het te accepteren, het is echt te zwaar.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Klopt, ik was het overlijden in haar slaap even vergeten. Ik weet zeker dat ze liever thuis is heengegaan dan op een onbekende plek. Ze heeft een mooi en lang leven bij je gehad en er vast en zeker van genoten. Je hoeft je dus echt niet schuldig te voelen.

Vertaald Frans
    Lewina
    Lewina Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik ben het niet eens met Janette. Een dier dat overlijdt, hoeft niet per se te lijden. De hond van mijn vader is bijvoorbeeld in haar slaap overleden, terwijl ze rustig onder een boom lag...

Vaak kan de houding waarin je het dier na het overlijden terugvindt, iets zeggen over hoe het is gegaan. Als ze in een 'normale' slaaphouding lag, is de kans groot dat ze in haar slaap is weggegaan zonder er echt iets van te merken.

Volgens mij is het zo dat als de pootjes heel gespannen zijn en de houding onnatuurlijk is, je ervan uit kunt gaan dat er ten minste een paar seconden sprake was van pijn... Maar ook al was je er niet bij, ze is thuis overleden, op de plek waar ze zich fijn voelde, en dat vind ik eigenlijk wel een mooie gedachte!

Voel je vooral niet schuldig, je had niets meer kunnen doen als je er wel bij was geweest. Misschien had jouw verdriet en stress de situatie voor haar juist moeilijker gemaakt op het moment dat ze ging.

Sterkte

Vertaald Frans
    N
    Rapporteren

Ik kon haar niet laten inslapen, want mijn dierenarts zei dat het gewoon nog goed met haar ging. Er waren geen alarmerende signalen om het te doen, afgezien van de hernia en het feit dat ze moeilijk loopt. Daarom vermijd ik wandelingen en laat ik haar lekker met rust tussen de tuin en het huis.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik wil je niet nog schuldiger laten voelen, maar ja, ze heeft geleden. Een levend wezen dat sterft lijdt nu eenmaal, tenzij het heel plotseling gebeurt of door euthanasie. Mijn dwergkonijn Téo overleed terwijl ik aan het wandelen was, en het moeilijkste voor mij was de gedachte aan hoeveel hij geleden moet hebben. Als je er wel was geweest, was je hond waarschijnlijk alsnog overleden. Je zou hem naar de dierenarts hebben gebracht en hem (misschien) hebben moeten laten inslapen; dan had hij misschien minder geleden en was hij met jou aan zijn zijde heengegaan. Maar je kunt de tijd niet terugdraaien en het heeft geen zin om jezelf de schuld te geven: hij is dood en hij lijdt nu niet meer. Als je hond het gewend was dat je op vakantie ging, heeft hij zich echt niet in de steek gelaten gevoeld. Hij heeft je niet per se gezocht om die reden, maar misschien zocht hij je wel op het moment dat hij voelde dat hij zou gaan. Je bent niet egoïstisch, je dacht dat alles gewoon goed zou gaan met je hond ondanks zijn ziekte. Je had zijn dood niet kunnen voorzien, dus voel je niet schuldig. Dat maakt de last alleen maar zwaarder, bovenop het verdriet om het verlies van je maatje. Heel veel sterkte met het verwerken van deze moeilijke periode.

Vertaald Frans
  • 16 reacties van 16

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!