Ik voel me schuldig dat ik mijn hondje alleen heb gelaten en haar dood heb teruggevonden. Heeft ze geleden?

N
Nougat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Ik voel me zo schuldig, ik kan het gewoon niet accepteren.

Gisteren ben ik mijn hondje verloren en ik was niet bij haar. Ze was alleen... Als ik het had geweten, was ik nooit weggegaan.

Voordat ik vertrok was er niks bijzonders aan de hand, afgezien van hetzelfde probleem van de afgelopen 4 maanden: haar hernia die verergerd was. Ze bewoog moeizaam en kreeg geen behandeling, ze had alleen moeite met wandelen. Ze was al oud, 13 jaar vol liefde.

Ik was voor 4 dagen op reis en had mijn hond zoals gewoonlijk thuisgelaten met de deur open, zodat ze naar de tuin kon wanneer ze wilde. De schoonmaakster kwam elke dag langs om te kijken hoe het met haar ging, even te blijven en haar water en voer te verversen.

Ze stuurde me foto's om me gerust te stellen tijdens mijn trip, maar gisteren vond ze haar dood. Ik heb meteen het vliegtuig gepakt en ben zo snel mogelijk naar huis gekomen om haar in onze tuin te begraven. Ik begrijp niet dat ik haar heb achtergelaten. Het ging gewoon goed met haar, er waren geen verontrustende signalen. Ze at goed, dronk goed, liep in en uit de tuin en sliep normaal. Geen enkel teken van pijn. Het enige probleem was dat ze haar plas niet goed meer kon ophouden, maar de dierenarts zei dat dit normaal was door de hernia en artrose.

Ik wilde haar niet naar een hondenpension brengen; ik liet haar liever thuis in haar eigen mandje, haar eigen tuin en huis om haar de stress te besparen.

Bij mijn ouders was ook geen optie, want zij wonen in een appartement met trappen. Dat was onmogelijk voor mijn hondje vanwege haar hernia en artrose.

Ik dacht dat dit de beste beslissing was, omdat ik haar niet mee kon nemen.

Ik ben zo ontzettend verdrietig en ontroostbaar. Ik blijf maar denken dat ik nooit had mogen gaan. Ik weet niet of ze heeft geleden of dat ze me heeft gezocht... Of dat ze dacht dat ik haar in de steek had gelaten.

Ik ben zo verdrietig en ik kom er maar niet overheen.

Ik weet niet of ze pijn heeft gehad of dat ze in haar slaap is overleden. Misschien had ik haar nog naar de dierenarts kunnen brengen, haar kunnen bijstaan. Ik voel me zo egoïstisch dat ik weg ben gegaan terwijl ze ziek was. Ik neem het mezelf zo ontzettend kwalijk.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

16 antwoorden
Sorteren op:
  • Loustick
    Loustick Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Helaas gaan onze viervoeters altijd veel te vroeg.
    Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

We zouden allemaal wel willen dat ze zo mogen gaan 🥲

(Voor onszelf eigenlijk ook wel)

Vertaald Frans
    A
    Alainminnie Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb net mijn hondje Minnie verloren op de leeftijd van 12 jaar en anderhalve maand. Ze was in de tuin bezig om een van haar snoepstaafjes te verstoppen. Toen ik haar daarna wilde ophalen om naar binnen te gaan omdat het warm begon te worden, lag ze daar alsof ze sliep. Haar ogen waren dicht en ze lag in dezelfde ontspannen houding als wanneer ze normaal sliep. Ze is gewoon gaan liggen en voorgoed ingeslapen.

De dierenarts zei dat ze op de mooiste manier is heengegaan. Natuurlijk ben ik verdrietig, om zoveel dingen, maar ik weet dat ik haar al mijn liefde heb gegeven en dat ik die van haar heb gekregen. Ik weet ook dat ze nu geen last meer heeft van haar artrose. Ze slaapt nu en ik heb haar thuis begraven; haar lichaam rust in de tuin, maar haar hart is in het mijne.

Sterkte allemaal

Vertaald Frans
    E
    Endycorgylove Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Ze zijn onvergetelijk en zullen altijd over ons waken. Het zijn nobele en pure wezens en ze zijn vandaag de dag nog steeds bij ons; ze zijn onze lichtpuntjes. Denk veel aan je lieverds die je in je leven hebt gekoesterd... ze zullen jou ook niet vergeten. Het is alweer 2 jaar geleden dat ik en mijn familie onze kostbare hond hebben verloren. We hebben 14 jaar met hem mogen beleven, maar we konden niets doen tegen die hersenkanker. Het beste voor hem was om hem te laten inslapen, maar ik was er zelf helaas niet bij voor hem :(. Gelukkig waren mijn naasten er wel. Dat schuldgevoel verdwijnt zelfs na al die jaren niet echt, maar de onvergetelijke momenten staan in ons geheugen gegrift. Hij maakte deel uit van ons leven als een broer en dat zal hij in ons hart altijd blijven. Zo'n puur wezen wordt nooit uit je geheugen gewist. Inmiddels heb ik het een plekje kunnen geven en als ik aan hem denk, ben ik gelukkig omdat hij zo'n mooi leven heeft gehad. Hij was altijd vrolijk en kon eten naar hartenlust. We zeiden vaak dat onze hond te dik was, maar hij kwam in ieder geval geen eten tekort en hij heeft echt genoten. Al die speeltjes, vriendjes en vriendinnetjes, de uitstapjes, wandelingen, knuffels en alle liefdevolle, gelukkige momenten zullen we nooit vergeten; ze staan in ons geheugen gegrift. Voor iedereen die nu verdriet heeft om zijn diertje: met wat tijd en afstand komt het wel weer goed. Houd in je achterhoofd dat ze onvergetelijk zijn en dat het gezegende engeltjes zijn! Doe dieren alsjeblieft nooit kwaad, zij houden van je tot hun laatste ademteug, of andersom...
    Vertaald Frans
    Anne06
    Anne06 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Mijn hondje is kortgeleden overleden in haar slaap, ze is gewoon ingeslapen. Ik was thuis maar ik had niet door dat ze niet meer ademde totdat mijn man het me vertelde, en er waren al een paar minuten voorbij sinds de laatste keer dat ik haar had zien bewegen. Ik nam het mezelf dan ook ontzettend kwalijk. Schuldgevoel is een gevoel dat je niet onder controle hebt, maar zoals al werd gezegd: het is waar dat de houding van het lichaam en de ontspannen spieren laten zien dat ze waarschijnlijk niet heeft geleden. Dat geloof ik tenminste voor mijn meisje, maar de pijn is er nog steeds en het zal tijd kosten... heel veel sterkte voor jou.

Vertaald Frans
    A
    Amandine0223 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal,

Nog maar een paar weken geleden ben ik mijn lieve hond verloren. Ik ben zo ontzettend verdrietig en ik voel me ook heel schuldig.

Mijn chowchow was 12 jaar en 3 maanden oud. Die ochtend werd hij gewoon wakker, ik liet hem uit en dwong hem een beetje om zijn behoefte in het gras te doen. Alles leek goed te gaan, maar hij wilde daarna niet meer naar buiten. 's Avonds had hij niet gegeten. Diezelfde ochtend dronk hij zijn bak water nog leeg, om 12:30 deed hij zijn 'werk' nog en blafte hij, en om 13:45 vond ik hem dood voor de schuifpui. Ik voel me zo schuldig omdat ik niet bij hem was en niets heb gezien. Het is zo zwaar om te weten dat hij alleen is gegaan, zonder dat er iemand bij hem was.

Ik kom er maar niet overheen.

12 jaar bij ons geweest :-(

Vertaald Frans
    N
    Nougat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ja, ze had artrose en een hernia, maar het is echt heel zwaar om te accepteren dat ze is heengegaan terwijl ik niet bij haar was. Ik snap er gewoon niets van hoe dit heeft kunnen gebeuren; voor mijn vertrek ging het nog hartstikke goed met haar.

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het is ontzettend zwaar om een huisdier te verliezen, zeker als het zo onverwacht komt.

Misschien heeft ze simpelweg gewacht tot je er even niet was om rustig in te slapen? Artrose doet pijn, en die hernia zeer waarschijnlijk ook.

Veel sterkte, de mooie momenten van jullie leven samen zullen snel weer naar boven komen om je verdriet te verzachten; houd in je achterhoofd dat haar tijd simpelweg gekomen was.

Deel je herinneringen of wat je ook maar kwijt wilt hier, dat lucht echt op. Ga je gang.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nougat, gecondoleerd met je hond, ik weet dat het niet makkelijk is.

Maar ik vind dat je je niet schuldig moet voelen; ze had geen dodelijke ziekte. Je kunt de toekomst niet voorspellen en je kon niet weten dat ze zou overlijden.

Het is heel logisch dat je bent weggegaan in de veronderstelling haar bij je terugkomst weer gezond en wel aan te treffen.

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb een keer een hondje verloren terwijl ik op reis was. Ze had al een hele tijd kanker, maar ze deed het eigenlijk nog best goed. Ze was bij mijn moeder, een vertrouwde plek voor haar. Die nacht was het weer plotseling omgeslagen; toen mijn moeder opstond, wist ze eigenlijk al dat ze haar dood zou vinden. En inderdaad, haar hartje had het in haar slaap begeven. Natuurlijk was ik verdrietig, maar ik voelde me niet schuldig. Maar mijn Coton daarentegen, die op een zondagochtend helemaal alleen overleed bij de dierenarts... Ze wilden hem daar houden ter observatie voor een onderzoek op maandagochtend, maar 's nachts was er niemand aanwezig. Jaren later maakt die dood op een vreemde plek me nog steeds heel verdrietig. Thuis sterven is lang niet zo beangstigend vergeleken met sterven in een anoniem hok...

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 16

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!