Hoe verwerk ik het verlies van mijn hond?

Cacabrouette
Cacabrouette Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond, mijn hondje is op 21 december vrij plotseling overleden aan een alvleesklierontsteking (pancreatitis). Ze werd in de nacht van zondag op maandag erg ziek en ik ben direct naar de dierenarts geracet zodra die openging. Ik slik slaapmedicatie, dus ook al was ik er de hele nacht voor haar, ik kon onmogelijk zelf autorijden en ik dacht bovendien dat het gewoon buikgriep was...

De dierenarts heeft alles gedaan wat hij kon. Ik ben maandagmiddag nog bij haar langsgegaan om te knuffelen; ze at een klein beetje en de dierenarts was best optimistisch en zei dat ze dinsdagavond misschien wel weer naar huis mocht.

Dinsdag wilde ze echter niet eten. Ik had zelf eten van thuis meegebracht, maar ook dat weigerde ze. Ik ben een uur bij haar gebleven om te knuffelen en haar te vertellen hoeveel ik van haar hou... Maar aan het begin van de avond is ze overleden en sindsdien voelt het alsof mijn hart gebroken is, alsof ik de liefde van mijn leven kwijt ben. En dat terwijl ik vaker sterfgevallen heb meegemaakt... Maar niets heeft me ooit zoveel pijn gedaan!

We hadden haar pas tweeënhalf jaar (het was een oudje uit het asiel aan wie we de mooiste oude dag wilden geven), maar toch was ze mijn hele leven geworden; we deden alles samen.

In oktober raakte ik in een depressie en zat ik twee maanden thuis in de ziektewet. Ze was 24/7 bij me, we hebben urenlang lepeltje-lepeltje liggen knuffelen... Onze band was zo sterk dat ik me geen toekomst zonder haar kan voorstellen. Ik mis alles (zelfs de dingen die me soms irriteerden, zoals dat ze tussen ons in sliep waardoor ik vaak geen deken meer had). Ze sliep bij me op de bank, strak tegen me aan of zelfs bovenop me, ze volgde me naar de wc... Kortom, ze week niet van mijn zijde. En ja, ik weet dat we te makkelijk voor haar waren, maar het was zo'n schattig oud beestje dat het onmogelijk was om haar iets te weigeren.

Ik weet dat het nog heel vers is, maar ik heb nergens meer de kracht voor. Ik kan alleen maar huilen en ik heb zoveel spijt. Mijn huis voelt zo leeg, mijn leven staat op z'n kop en ik moet een nieuw ritme vinden, maar ik heb nergens zin in... Ik voel me vreselijk alleen en verloren.

Natuurlijk heb ik erover nagedacht om weer een nieuw maatje uit het asiel te halen, niet om haar te vervangen maar om mijn hart een beetje te helen. Maar ik ben zo bang dat ik de vergelijking ga maken met mijn vorige hond en dat ik de nieuwe niet de liefde kan geven die hij nodig heeft. Ik denk dat ik beter nog even kan wachten.

Hebben jullie misschien ideeën of tips om de pijn een beetje te verzachten?

Alvast bedankt en sorry voor het lange verhaal.

Hoe verwerk ik het verlies van mijn hond?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

39 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Loustick
    Loustick Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het is echt vreselijk, Paolo Boudin. 

Hier weten we precies wat je doormaakt. Ik herinner me nog dat ik mijn ogen uit mijn kop heb gehuild om mijn beestjes die zijn heengegaan. Het is onverdraaglijk, hartverscheurend en onbegrijpelijk. Het is zo moeilijk om te accepteren dat hij er niet meer is.

Weet je, een dierenarts stelt euthanasie nooit voor de lol voor. Je hebt gekozen voor de ultieme daad van liefde: hem laten gaan om hem vreselijk lijden te besparen. Je hebt hem beschermd, en dat is precies wat een baasje dat van zijn hond houdt hoort te doen. 

Mensen in je omgeving zullen het misschien niet altijd begrijpen, "het was toch maar een hond"... maar het was jouw maatje, en wij weten hier dat je hart bloedt. 

Huil maar als je kunt, dat lucht op. Sterkte. 

Je hebt al mijn steun en medeleven. Ook al heb je daar in deze situatie waarschijnlijk vrij weinig aan 😕.

Nogmaals heel veel sterkte. 

Matheo.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt Loustik, ik had een heel verhaal geschreven, maar dat is blijkbaar niet doorgekomen.

Het was mijn lieverd, hij was dol op kinderen, honden en katten (behalve degenen die ongevraagd de tuin in kwamen). Ik noemde hem vaak mijn worstje, scheetje, lieverd of schatje. Afgelopen donderdag is hij ingeslapen, ik ben bij hem gebleven.

13 jaar lang deelden we liefde, passie en vaste gewoontes. Ik weet dat hij is overleden, maar ik heb steeds het gevoel dat ik hem zo zie aanlopen. Al die reflexen en gewoontes die we deelden en die ik nu zonder hem ervaar. Ik kan hem mijn liefde niet meer tonen. Ik weet dat hij op dit moment nog in de koeling ligt en dat hij normaal gesproken maandag gecremeerd wordt. 

Hij vertrouwde me als ik hem naar de dokter bracht...

Maar hij had veel pijn en leed aan een alvleesklierontsteking (pancreatitis), ondanks de behandelingen. De beslissing is daar ter plekke genomen. Diep vanbinnen was ik bang dat ik hem niet meer mee naar huis zou nemen, maar ik zat in een soort ontkenning; ik was er heilig van overtuigd dat ik met hem terug zou komen. Ik had de dagelijkse dingetjes met hem al gepland. Eenmaal daar heeft het lot anders beslist.

Het is echt vreselijk.

Vertaald Frans
    Loustick
    Loustick Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wat een prachtige hond, Paolo Boudin.

Waarom is hij hier, ben je hem kwijt?

Vertaald Frans
    Cacabrouette
    Rapporteren

Goedenavond, wat ontzettend erg voor je dat je je maatje hebt verloren, ik begrijp je verdriet heel goed. Ik zat hiervoor al in een depressie en het verliezen van de liefde van mijn leven was een van de ergste pijnen die ik ooit heb gevoeld. Ik heb zeker tien dagen bijna aan één stuk door gehuild.

Ik ben bij mijn psycholoog geweest en die heeft me geholpen bij het rouwproces (een afscheidsbrief schrijven aan je hond en die op een plek leggen waar jullie allebei graag kwamen). Het van me af schrijven deed me goed en ik schrijf nog steeds regelmatig als de emoties me te veel worden. Dit zou jou misschien ook kunnen helpen (ik kan je hier meer over vertellen als je dat wilt).

Natuurlijk zijn er momenten van terugval, rouwen kost tijd, maar de tijd verzacht de dingen langzaam maar zeker. Op dit moment heb ik het zelf ook weer even zwaar, ik mis haar vreselijk, maar ik gun mezelf de tijd. Ik geef mezelf het recht om verdrietig te zijn en over haar te praten zoveel ik wil. Doe vooral hetzelfde.

Je hebt het volste recht om er helemaal doorheen te zitten, en mensen die het niet begrijpen, die kunnen lekker de boom in.

Maar onthoud vooral dat je hebt gedaan wat het beste voor haar was, je hebt de juiste keuze gemaakt. Als je van je dier houdt, laat je het nooit lijden. Ze lijdt nu niet meer en je bent tot het einde bij haar gebleven. Van bovenaf waakt ze over je (ik ben ervan overtuigd dat mijn lieverd over mij waakt; het is waarschijnlijk irrationeel, maar dat maakt me niet uit, die gedachte doet me goed).

En je zult zien dat je het met de tijd niet vergeet, nooit, maar uiteindelijk zul je minder huilen en je minder verslagen voelen. Natuurlijk denk je er elke dag aan, maar niet meer met datzelfde scherpe verdriet. Inmiddels bekijk ik de honderden foto's van mijn hond met heel veel liefde en tederheid.

Je went ook aan de leegte, aan de afwezigheid. Dat kost tijd omdat je opnieuw moet leren leven op een andere manier, maar stapje voor stapje zul je het zien; het is nu ook nog allemaal heel vers.

Aarzel niet als je behoefte hebt om erover te praten.

Vertaald Frans
    Sab1706
    Sab1706 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het was een verschrikkelijke dag, nou ja, ze ligt nu tenminste in een 'mooi' doosje. Ik voelde me belachelijk, maar ik heb gewoon gedaan waar ik behoefte aan had: ik ben opgerold op de bank gaan liggen met haar knuffel stevig tegen me aan en heb alles eruit gehuild. Mijn vriend kwam uiteindelijk thuis van zijn werk; hij probeerde me te troosten en heeft haar uiteindelijk uit mijn armen genomen, omdat hij wel zag dat ik niet kon bewegen en geen afstand van haar kon doen. Ik weet niet hoeveel uur ik daar zo heb gelegen, maar vanavond voel ik me helemaal leeg en uitgeput. Mijn ogen en mijn hoofd doen pijn en mijn wangen branden. Ik hoop dat morgen een betere dag wordt, ik heb een afspraak met mijn psych, dat zal me hopelijk goed doen.

Mijn hemel, wat begrijp ik je goed. Ik kan aan niets anders meer denken. Mijn leven is op dat moment echt stil komen te staan. En wat voor moois ik ook nog ga meemaken, het zal nooit meer echt fijn voelen, want ik zal nooit vergeten dat hij er niet meer is. Zonder hem zal mijn leven nooit meer hetzelfde zijn.

Vertaald Frans
    Sab1706
    Sab1706 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hallo, ik heb me net aangemeld op dit forum omdat ik afgelopen zaterdag 29/01/22 mijn hondje heb verloren. Een klein chihuahuatje van 16 jaar oud. Ik hield meer van hem dan van wat dan ook ter wereld. Ik heb hem moeten laten inslapen, en dat was echt de ergste dag van mijn hele leven. Vanaf nu ben ik nergens meer bang voor, want de moed die je hiervoor moet hebben... ik zou nu zelfs kunnen sterven, het maakt me allemaal niets meer uit. Mijn verdriet is onbeschrijfelijk groot. Hij was mijn kleine mannetje en we hadden zo'n geweldige band. Ik huil elke minuut, elke seconde. Ik kan maar niet accepteren dat hij niet meer aan mijn zijde staat, ik lijd te veel. Hij was inmiddels doof en blind en aan twee pootjes verlamd. We hielden hem ondanks alles toch bij ons en hadden hem in een kleine box gezet; dat ging wel, hij voelde zich ondanks alles nog goed. Maar de afgelopen vier dagen moesten we hem meerdere keren naar de dierenarts brengen. Dit keer raakte hij aan alle vier zijn pootjes verlamd en hij jankte non-stop, dag en nacht. Hij leed eronder dat hij niet meer kon gaan zitten, hij had pijn... kortom, we moesten de beslissing nemen om hem te laten inslapen. Ik heb hem in mijn armen gehouden tot zijn laatste ademtocht. Ik ben tijdens het hele proces geen seconde bij hem weggegaan, ook al zakte ik er zelf bijna doorheen, maar ik heb voor hem volgehouden tot het einde. Ik heb hem in mijn armen gehouden. Ik krijg het verdriet maar niet verwerkt. Dat vreselijke moment blijft zich maar in een lus in mijn hoofd herhalen en ik vraag me constant af of ik de juiste keuze heb gemaakt... ik ben het spoor even helemaal bijster. Mijn pijn is te zwaar, andere mensen kunnen dit niet begrijpen. Ik praat de hele tijd tegen hem, ook al is hij er niet meer. 😞

Vertaald Frans
    Cacabrouette
    Rapporteren

Bedankt :) Vandaag gaat het wat beter. Ik denk dat het me goed heeft gedaan om gisteren even alles eruit te gooien. Het gesprek met m'n psycholoog hielp ook, al raadt ze me af om meteen weer een hond te nemen; ik moet de dingen op de juiste volgorde doen. Eerst begin ik aan m'n rouwproces en pas daarna ga ik een nieuw maatje redden. Gezien mijn emotionele verleden loop ik anders het risico dat ik al mijn liefde weer op die hond projecteer, mijn verdriet ergens wegstop en dat het dan op een dag in m'n gezicht ontploft.

Omdat rouwen zo'n 6 tot 8 maanden duurt, adviseert ze me om tot maart te wachten. Aan m'n gezicht te zien zei ze dat ik in ieder geval tot eind januari moet wachten om het even te laten bezinken.

Ik denk dat ik het tot die tijd wel volhoud, we gaan het zien...

Vertaald Frans
    Yuna La Ficelle
    Yuna la ficelle Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik leef echt met je mee.

Vertrouw op de persoon die je dagelijks steunt en probeer op wat voor manier dan ook wat afleiding te zoeken.

Tijd is het enige echte medicijn.

Heel veel sterkte.

Vertaald Frans
    Cacabrouette
    Rapporteren

Het was een afschuwelijke dag, maar goed, ze ligt tenminste in een "mooi" kistje. Ik voelde me belachelijk, maar ik volgde mijn gevoel; ik ben opgerold op de bank gaan liggen en heb mijn lieverd stevig tegen me aan gedrukt terwijl ik de ogen uit mijn kop huilde. Mijn vriend kwam uiteindelijk thuis van zijn werk, hij probeerde me te troosten en heeft haar uiteindelijk uit mijn armen gepakt, omdat hij wel doorhad dat ik niet in staat was om te bewegen of haar los te laten.

Ik weet niet hoeveel uur ik daar zo heb gelegen, maar vanavond voel ik me helemaal leeg en uitgeput. Mijn ogen en mijn hoofd doen zeer en mijn wangen branden.

Ik hoop dat morgen een betere dag wordt. Ik heb een afspraak bij de psych, dat zal me vast goed doen.

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 39

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!