Hoe verwerk ik het verlies van mijn hond?

Cacabrouette
Cacabrouette Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond, mijn hondje is op 21 december vrij plotseling overleden aan een alvleesklierontsteking (pancreatitis). Ze werd in de nacht van zondag op maandag erg ziek en ik ben direct naar de dierenarts geracet zodra die openging. Ik slik slaapmedicatie, dus ook al was ik er de hele nacht voor haar, ik kon onmogelijk zelf autorijden en ik dacht bovendien dat het gewoon buikgriep was...

De dierenarts heeft alles gedaan wat hij kon. Ik ben maandagmiddag nog bij haar langsgegaan om te knuffelen; ze at een klein beetje en de dierenarts was best optimistisch en zei dat ze dinsdagavond misschien wel weer naar huis mocht.

Dinsdag wilde ze echter niet eten. Ik had zelf eten van thuis meegebracht, maar ook dat weigerde ze. Ik ben een uur bij haar gebleven om te knuffelen en haar te vertellen hoeveel ik van haar hou... Maar aan het begin van de avond is ze overleden en sindsdien voelt het alsof mijn hart gebroken is, alsof ik de liefde van mijn leven kwijt ben. En dat terwijl ik vaker sterfgevallen heb meegemaakt... Maar niets heeft me ooit zoveel pijn gedaan!

We hadden haar pas tweeënhalf jaar (het was een oudje uit het asiel aan wie we de mooiste oude dag wilden geven), maar toch was ze mijn hele leven geworden; we deden alles samen.

In oktober raakte ik in een depressie en zat ik twee maanden thuis in de ziektewet. Ze was 24/7 bij me, we hebben urenlang lepeltje-lepeltje liggen knuffelen... Onze band was zo sterk dat ik me geen toekomst zonder haar kan voorstellen. Ik mis alles (zelfs de dingen die me soms irriteerden, zoals dat ze tussen ons in sliep waardoor ik vaak geen deken meer had). Ze sliep bij me op de bank, strak tegen me aan of zelfs bovenop me, ze volgde me naar de wc... Kortom, ze week niet van mijn zijde. En ja, ik weet dat we te makkelijk voor haar waren, maar het was zo'n schattig oud beestje dat het onmogelijk was om haar iets te weigeren.

Ik weet dat het nog heel vers is, maar ik heb nergens meer de kracht voor. Ik kan alleen maar huilen en ik heb zoveel spijt. Mijn huis voelt zo leeg, mijn leven staat op z'n kop en ik moet een nieuw ritme vinden, maar ik heb nergens zin in... Ik voel me vreselijk alleen en verloren.

Natuurlijk heb ik erover nagedacht om weer een nieuw maatje uit het asiel te halen, niet om haar te vervangen maar om mijn hart een beetje te helen. Maar ik ben zo bang dat ik de vergelijking ga maken met mijn vorige hond en dat ik de nieuwe niet de liefde kan geven die hij nodig heeft. Ik denk dat ik beter nog even kan wachten.

Hebben jullie misschien ideeën of tips om de pijn een beetje te verzachten?

Alvast bedankt en sorry voor het lange verhaal.

Hoe verwerk ik het verlies van mijn hond?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

39 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik maak momenteel hetzelfde verdriet mee en helaas denk ik dat er geen manier is om je niet schuldig te voelen of te stoppen met verdrietig zijn. Maar het kan wel helpen om erover te praten; voor de één helpt het om een nieuw huisdier te nemen, voor de ander om er juist nooit meer aan te beginnen. Focus je ook op het feit dat ze anders te veel had geleden en dat je haar hebt laten gaan omdat je van haar houdt... Heel veel sterkte en gecondoleerd.

Vertaald Frans
    Emla
    Emla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

4 jaar is kort...

Wanneer een gevoel van onrechtvaardigheid zich mengt met verdriet...

Focus je op het positieve: je hebt haar de liefde en veiligheid gegeven die ze in het eerste deel van haar leven heeft moeten missen. Uiteindelijk zal er weer licht aan het einde van de tunnel verschijnen.

Vertaald Frans
    jean83
    Jean83 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi

Ik heb via een stichting een klein, mishandeld teefje uit Andalusië (Spanje) geadopteerd. Destijds woog ze 8 kg, terwijl ze er nu 16 weegt. Ik wist van tevoren niet wat voor problemen ze allemaal had, maar ik heb de zorg op me genomen. Na verschillende operaties, onderzoeken en veel medicijnen heeft ze ongeveer 4 jaar lang een redelijk normaal leven bij mij gehad. Er ontstond een onbeschrijfelijke band tussen ons, we waren echt onafscheidelijk. Het was pure liefde. Helaas hebben mijn vrouw en ik haar gisteren naar de dierenarts moeten brengen om haar te laten inslapen, omdat ze te veel leed.

Het enige wat ik kan zeggen is dat ik ontzettend veel verdriet heb door haar overlijden. Voor mij voelt het alsof ik een familielid heb verloren.

Vertaald Frans
    jean83
    Jean83 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi

Ik heb via een stichting een klein, mishandeld teefje uit Andalusië (Spanje) geadopteerd. Destijds woog ze 8 kg, terwijl ze er nu 16 weegt. Ik wist van tevoren niet wat voor problemen ze allemaal had, maar ik heb de zorg op me genomen. Na verschillende operaties, onderzoeken en veel medicijnen heeft ze ongeveer 4 jaar lang een redelijk normaal leven bij mij gehad. Er ontstond een onbeschrijfelijke band tussen ons, we waren echt onafscheidelijk. Het was pure liefde. Helaas hebben mijn vrouw en ik haar gisteren naar de dierenarts moeten brengen om haar te laten inslapen, omdat ze te veel leed.

Het enige wat ik kan zeggen is dat ik ontzettend veel verdriet heb door haar overlijden. Voor mij voelt het alsof ik een familielid heb verloren.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Het is Cacabrouette goed gelukt, en anderen ook... Super! Ik ben nog niet zover, zodra ik het gevoel heb dat ik even adempauze heb, komt het weer terug. En dan moet ik huilen.

Nou, een fijne avond nog voor jullie 

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bedankt Elma

Ik ben het helemaal met je eens, hij was echt als mijn kind. Ik weet dat het misschien stom klinkt.

Maar voor mij voelt dat wel zo. Ik moet het echt nog een plekje geven: het feit dat ik hem heb laten inslapen, terwijl hij dacht dat we hem beter gingen maken. Ik ben er helemaal kapot van.

Ook al weet ik dat het medisch gezien het beste was om te doen, zeker gezien zijn leeftijd en zijn toestand die door de behandelingen niet meer verbeterde.

Hij was trots en sterk en probeerde niet te laten merken hoe slecht hij zich voelde, totdat hij erdoor overweldigd werd. 

Hij is nog niet gecremeerd, ik bel morgen even om te vragen of hij al is opgehaald.

De tijd heelt alle wonden, meestal wel. Bedankt voor je steun.

Vertaald Frans
    Emla
    Emla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Zoals Loustik al zei, zijn er hier velen die deze pijn kennen...

Ik leef ontzettend met je mee.

De tijd zal zijn werk doen, gun jezelf de tijd om te rouwen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

HET GROTE AFSCHEID, mijn liefste...

Na het laten inslapen (toen ik wegreed moest ik bijna overgeven tegen de voorruit door dat gevoel van verraad, maar de ruitenwissers zitten helaas niet aan de binnenkant), en na vier dagen in de koeling, gaat mijn ventje vandaag voor de crematie.

Ik moet nog even naar de dierenartspraktijk om de papieren voor de afhandeling te tekenen. Bij de crematie zelf zal ik niet aanwezig zijn.

Ik denk dat dit een erg lange dag gaat worden. 

Hij was zo dapper en moedig, liefdevol, sterk en trots.

Soms heb ik nog zo'n reflexmoment dat ik denk dat hij gaat reageren, terwijl hij er niet meer is. Dan krimpt mijn hart ineen en maakt het een salto. Je hebt gelijk Loustick, het is zo moeilijk te bevatten. Je woorden kloppen precies, het is bijna onbeschrijfelijk!

Bedankt Mathéo

Zoals ik altijd tegen hem zei toen hij nog jong en fit was: go! go! go! Dat geldt nu voor mijzelf, want ik kan de motivatie maar moeilijk vinden.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 39

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!