Sinds 6 weken hebben wij een nieuw kitten erbij. Heel dom van mij om het advies van de cattery te volgen en bij thuiskomst alle katten maar meteen bij elkaar te zetten. Met als gevolg een hoop geblaas en gegrom van alle kanten. We hebben meteen ingegrepen en de katten 48 uur volledig apart gehouden. Nadien introductie van geur, zicht, ... het hele stappenplan gevolgd.
Eigenlijk ging het toen al vrij snel goed tussen het kitten en onze oudste kat, maar de middelste kat bleef blazen.
Na 7 weken zijn we nu zo ver dat het blazen is gestopt. Ze kunnen samen in een kamer zijn, ze spelen in dezelfde kamen, kunnen op rustige momenten naast elkaar liggen en buiten kijken ... al veel vooruitgang dus. Toch merk ik dat het voor de middelste kat spannend blijft. Soms schrikt hij nog en geeft hij een tikje met zijn poot, zwiept heftig met zijn staart, ... Je ziet aan hem dat hij geïrriteerd is.
Als ik dat merk zet ik de kleinste in de woonkamer achter plexi glas, zodat ze elkaar kunnen zien, maar niet lastig vallen. Nu vraag ik mij af of ik hier goed aan doe? Soms heb ik het gevoel dat ik door dat te doen geen stap verder kom. Maar ik ben zo bang dat ze ruzie gaan maken en hierdoor terug bij af sta.
Moet ik ze gewoon samen laten en de middelste maar door de zure appel laten bijten of zet ik ze apart als ik merk dat hij geïrriteerd wordt?