Nieuwe kat (4mnd) bij oude kat (2 jr)

Marjolein
Marjolein

Lieve mensen, 

Ik hoor graag jullie mening. Wij hebben Siniy. Siniy is bij ons sinds ze 9 weken is en is inmiddels bijna 2. Sinds kort hebben we Nola. Nola hebben we sinds ze 11 weken is. En inmiddels is ze bijna 4 weken. 

 

Nola is nu 3 weken bij ons. Bij aankomst is zij direct naar haar eigen kamertje gegaan. Kamer ontbrak aan niets. Siniy kon rustig aan de geur van een nieuwe kat wennen. En dat was ook wel even nodig. Ze is van zichzelf bang aangelegd. Als ze op de overloop van de kamer van Nola was... dan was ze erg op haar hoede en schrok ze snel. Als ze er even bleef en rustig was beloonde we haar met wat lekkers. Hier hadden we wel even de tijd voor nodig. 

 

Na een aantal dagen hebben we de deur wat open gedaan zodat ze elkaar konden zien/beter ruiken. Ook weer bij rustig gedrag beide beloond. Nola had er allemaal niet zo erg in. Voor Siniy moest het op een rustig tempo. 

Ongeveer 1,5 week na aankomst Nola gingen we met haar op de overloop spelen en kon Siniy rustig vanaf de trap kijken. Die keek haar ogen uit. Nola had bijna weer niets in de gaten..  wilde alleen maar spelenm geen oog voor Siniy. 

Volgende stap was dat Siniy geïnteresseerd de trap af kwam. Toen had Nola ook interesse voor Siniy. Maar die probeerde we te vermaken. Ook hier weer. Bij goed gedrag, wat lekkers. 

Het bij elkaar zijn hebben we opgebouwd... 1 minuut... 2... 5... terug naar 1... 2... 5... 10.. 15..20.. en inmiddels 45 min a uurtje. Paar keer per dag. 

Maarrrrr nu heb ik ze net uit elkaar gehaald omdat ik er zelf gewoon stress van krijg.... mijn onzekerheid over of het nu goed gaat of niet. 

Wat ik zie: ze dagen elkaar uit en rennen dan achter elkaar aan (lijkt me opzich oke... wedekerigheid). Dit is wel echt 80% van wat ze doen als ze samen zijn. Maar ik zie ook dat die kleine Nola soms erg schrikt... soms legt ze haar oortjes plat en sist ze, soms gaat ze op jaar zij/ruggetje liggen als het haar te veel wordt. Maja dan... daarna gaat ze wel weer uitdagen... heel af en toe zie ik een dik staartje. En ook dan gaat ze er na zelf weer uitdagen... Siniy... die zie ik af en toe (naar mijn mening) harde pets geven. Ik zie geen nagels uit (maar het gaat allemaal ook heel snel). Ik heb haar nu in de afgelopen 2 dagen (met meerdere contact momenten) 2 x kort horen grommen. Aan de andere kant... toen ik ze gister avond uit elkaar deed... toen werd ze een beetje chaggie... ging ze geïrriteerd rondrennen.... en toen we gingen tandenpoetsen... ging ze zitten mauwen voor de dwur van Nola..  overigens altijd als ze Nola naar beneden hoort gaan... komt ze kijken als ze kan...  Ik heb 1x bij haar een dikke staart gezien. Toen rustig het contactmoment verbroken. 

Overigens... soms als ik denk (dat was net even te hard/ruw) laat ik het gaan als ze daarna gewoon weer door gaan... maar als het eeb paar keer is... dan haal ik ze uit elkaar... even weer de rust terug. En afwisselend mag de ene dan bij mij blijven... en dan de ander. Net wie het minst contact uren met ons gehad heeft.

 

Naja ik twijfel gewoon heel erg of we het goed doen.... tips zijn altijd welkom. 

 

2 antwoorden
AmraniF
AmraniF

Hallo,

Het kan best spannend zijn om katjes aan elkaar te laten wennen, maar ik denk zelf dat als het "goed" gaat voor alsnog, wellicht proberen zelf iets te ontspannen en het gewoon te laten gebeuren? Wetende dat Nola nog maar een kitten is, denk ik dat het allemaal wel goedkomt. Ze zal vanzelf haar plekje gaan vinden lijkt mij toch?

Maar goed het is natuurlijk makkelijk zeggen vanuit huis, ik ken de katjes natuurlijk niet ;)

Hoe gaat het nu met de katjes Marjolein?

Antwoorden op
sblank
sblank

Ik denk inderdaad dat je zelf moet leren te ontspannen! Als jij stress hebt, dan krijgen de katten dit ook :) Ik denk dat alles wel goed komt !

Antwoorden op
Verwijderen bevestigd

Weet je zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?