Adoptie volwassen kat: de aanpassing

C
Carocaro Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi, 

Ik schrijf jullie omdat ik net een volwassen kat heb geadopteerd (1,5 jaar oud). Hij is gecastreerd en we hebben geen andere huisdieren.

Ik heb hem gekregen van zijn vorige baasje; haar woning was te klein en ze wilde graag dat hij de kans kreeg om in een huis met een tuin te wonen.

Op de avond van zijn komst heeft de eigenaar hem gebracht. Hij kwam al vrij snel uit zijn reismandje en begon de boel te verkennen. Al zijn spulletjes (kattenbak, kleedje, dekentje, speeltjes en de krabpaal) zijn meegekomen. Hij heeft de bank uitgeprobeerd en liet zich aaien, hij heeft gegeten en zich gewassen, en is onder de meubels gaan kijken. 

Hij zit in onze woonkamer/keuken, één grote ruimte, en is de bovenverdieping nog niet gaan verkennen.

Toen mijn partner thuiskwam, heeft hij zich een hele tijd verstopt. Hij kwam later wel weer tevoorschijn, maar ontweek ons een beetje. 

Na de eerste nacht, waarin hij iets liet vallen dat veel lawaai maakte, is hij onder een meubel gekropen als schuilplaats. Hij is er sindsdien niet meer onderuit gekomen, ook niet om te eten of te drinken. Hij laat zich wel aaien onder de kast; hij blaast niet, miauwt niet en bijt niet. Hij is rustig, maar wil er gewoon niet onderuit komen. Ik heb het idee dat hij angstig is en misschien ook wel verdrietig omdat hij zijn baasje mist? Ik heb net een feromonenverstuiver (zoals van Feliway) in het stopcontact gedaan om hem te proberen te kalmeren.

Ik wil zo graag dat hij het naar zijn zin krijgt en aan zijn nieuwe plekje went (en vooral dat hij niet meer bang is). Ik maak me echt zorgen om hem...

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

4 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Omdat ik zelf behoorlijk wat volwassen katten heb geadopteerd, kan ik zeggen dat het echt van de kat afhangt. Sommigen zijn meteen helemaal zen en die liet ik dan ook direct door het hele huis lopen, terwijl anderen meer gestrest waren en ik ze eerst apart hield in een kamer met al hun spulletjes. Je moet zelf even kijken of hij echt gestrest is. In dat geval ben ik het met @Blue eens: zet hem in een aparte kamer met wat feromonen. Ga af en toe bij hem kijken zonder hem te willen vangen, maar praat rustig tegen hem om hem gerust te stellen. Vertel hem je hele levensverhaal; katten vinden het heerlijk als je tegen ze praat. Doe dit altijd terwijl je rustig bij hem zit of ligt.

Je kunt ook proberen met hem te spelen met een hengeltje of een plumeau. Spelen is de beste manier om stress te verminderen. Een soepele ceintuur kan ook prima werken om hem voorzichtig naar je toe te lokken zonder hem aan te raken. Geef hem natuurlijk ook wat lekkers, zodat hij merkt dat hij goed verzorgd wordt. Katten zijn echte lekkerbekken en ze hebben vaak liever natvoer dan brokjes omdat ze dat simpelweg smakelijker vinden.

Maar bovenal: heb geduld! Het is een hele omschakeling voor hem. Hij moet de tijd krijgen om te wennen aan zijn nieuwe omgeving, de nieuwe geurtjes en zijn nieuwe baasjes.

Zodra je merkt dat hij zich beter voelt, laat je de deur van de kamer open en laat je hem op zijn eigen tempo de rest van het huis ontdekken. Wacht echter nog even met naar buiten gaan tot hij helemaal gewend is aan binnen; reken daarvoor op zeker een maand extra.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi nogmaals,

Ja, je kunt hem het beste in een rustige kamer zetten met alles wat hij nodig heeft, maar hou de kattenbak altijd uit de buurt van het voer. Het is fijn als hij een goede verstopplek heeft in die kamer, bijvoorbeeld onder een bed. Je kunt natuurlijk regelmatig even zachtjes tegen hem komen praten, maar probeer hem niet te pakken. Zo leert hij dat hij in zijn schuilplaats veilig is en niet wordt aangeraakt. Je kunt ook op de grond gaan liggen met wat lekkers in je handpalm, zodat hij jouw geur met iets fijns gaat associëren. Maar steek je hand niet onder het bed en probeer hem niet te grijpen. Een mens die staat en beweegt is veel enger dan iemand die stil op de grond ligt. 

Het komt vaker voor dat een kat in de eerste uurtjes na de adoptie nog vrij ontspannen lijkt. Pas wat later slaat de stress dan echt toe; dat heb ik al vaak gezien. Het belangrijkste is nu dat hij eet, drinkt en zijn behoefte doet. Dat wennen gaat verder op zijn eigen tempo. 

Vertaald Frans
    C
    Carocaro Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Superbedankt voor je reactie! Denk je dat we hem beter in een aparte kamer kunnen zetten, een beetje afgezonderd zodat hij echt zijn rust heeft? 

Hij zit nu weggedoken onder ons aanrecht en dus in de ruimte waar we het vaakst zijn, maar dat is ook de enige kamer die hij kent. 

Wat me zorgen baart, is dat hij de eerste uurtjes minder bang was en zich leek aan te passen.

Ik ben bang dat hij niet meer eet of zijn behoefte niet meer doet... ik ben net een uurtje het huis uit gegaan zodat hij echt even alleen was, maar hij is geen centimeter verplaatst.

We laten hem voorlopig maar even helemaal met rust :)

Nogmaals bedankt

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Het wennen van een volwassen kat duurt vaak een stuk langer dan bij een kitten. Een kat is een territoriaal dier en elke verandering van omgeving zorgt voor veel stress. Forceer het contact niet, en het is zelfs beter om hem te negeren als hij uit zijn schuilplaats komt. Als hij daarentegen zelf naar je toe komt voor een knuffel, is dat natuurlijk prima. Check wel goed of hij in ieder geval 's nachts eet en zijn behoefte doet. Je kunt een kledingstuk met jouw geur bij zijn verstopplek leggen, want een kat maakt vooral kennis met zijn omgeving via zijn reukvermogen.

Vertaald Frans
  • 4 reacties van 4

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!