Mijn kitten sabbelt aan het geslachtsdeel van mijn andere kater
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Het zou echt top zijn als je een moederpoes kunt vinden die net kittens heeft gehad. Vraag het eens aan je dierenarts; misschien kent hij wel baasjes met een poes die barst van de melk, wat voor dat beestje ook een enorme opluchting zou zijn!
Hoi! Ik heb precies hetzelfde probleem met een kitten van 3 weken dat aan zijn broertje van dezelfde leeftijd is gaan zuigen! Het 'slachtoffer' had al een paar dagen een rood, opgezwollen en geïrriteerd piemeltje, en vanochtend begreep ik eindelijk waarom! Hij ziet het waarschijnlijk aan voor een tepel! Het is een nestje dat blijkbaar op de dag van de geboorte in de natuur is achtergelaten, en maar 2 van de 4 hebben het overleefd. Ik geef ze de fles sinds ik ze heb opgevangen, toen de oogjes nog dicht waren en de navelstreng er nog aan zat... Ik heb geprobeerd om een soort luiertje te maken, maar de kleine stribbelt enorm tegen! Een pleister heb ik ook geprobeerd, maar die trekken ze er zo weer af... Voor nu heb ik ze uit elkaar gehaald, maar dat vind ik echt heel naar omdat ze nog zo klein zijn (160 gram) en elkaar echt nodig hebben... Dus als iemand een idee heeft...?
Probeer het eerst maar eens zonder suiker als je wilt. Een klein beetje suiker zou alleen bedoeld zijn om het flesje wat aantrekkelijker te maken voor de kat.
Ik dacht nog aan iets: als de kleine een enorme zuigbehoefte heeft, is de oplossing misschien om hem een klein flesje aan te bieden, met een zachte speen natuurlijk, met daarin wat melk met een beetje suiker vermengd met water. Geef hem dit zodra hij de geslachtsdelen van de grote kat opzoekt. Als het kitten jong is, verteert hij melk nog goed en vindt hij dat erg aantrekkelijk. Of koop speciale kattenmelk bij de dierenspeciaalzaak of de apotheek. Ik denk niet dat hem apart zetten in een kamer de oplossing is; hij zou zich gestraft voelen terwijl hij niks verkeerds doet. Zo'n beschermkraag is heel irritant voor katten, dat is geen oplossing. Smeer ook niks op de geslachtsdelen van de grote kat, dat is nergens voor nodig. Houd je ons op de hoogte?
Maar is het geven van suiker op die manier niet slecht?
Nogmaals hoi @Helyos,
Ik moet ineens aan iets denken: als de kleine zo'n enorme zuigbehoefte heeft, is het misschien een idee om hem een klein flesje te geven. Met een zacht speentje natuurlijk, met daarin wat water gemengd met een beetje suiker en melk. Geef hem dat zodra hij bij de grote kat aan de edele delen begint te zitten. Als het kitten nog jong is, kan hij melk nog goed verteren en is dat heel aantrekkelijk voor hem. Of gebruik speciale kittenmelk van de dierenspeciaalzaak. Ik denk niet dat hem apart zetten in een kamer de oplossing is; hij zou zich dan gestraft voelen terwijl hij niks verkeerds doet. Een beschermkraag is ook heel vervelend voor katten, dat is echt geen optie. Smeer ook niks op de geslachtsdelen van de grote kat, dat is nergens voor nodig. Houd je ons op de hoogte?
Om op jullie berichten te reageren: ik heb geprobeerd om hem te "isoleren", maar hij begint dan aan één stuk door te miauwen en dat brengt mijn grote kat in de war, want die wil hem dan weer opzoeken.
Ik heb feromonen nog niet geprobeerd, daar zou ik het eens met de dierenarts over moeten hebben. En waarom niet een kraag proberen? Ik ben bereid om alles te proberen!
Ik heb er zelfs aan gedacht om mijn grote kat een broekje aan te trekken, zoals fokkers wel eens doen, maar ik sta er niet de hele tijd met mijn neus bovenop en als hij dan naar de kattenbak moet, gaat dat natuurlijk niet.
Of iets op zijn geslachtsdelen smeren met een geurtje of smaakje waar mijn kitten niet van houdt en dat niet schadelijk is voor de huid, maar dat is op die plek nogal gevoelig en ik zou niet weten wat... en het mes snijdt aan twee kanten, want dan kan mijn kat zich misschien niet meer wassen.
Bedankt voor jullie hulp!
Misschien is het een vorm van onderdanigheid? Heb je al eens feromonen geprobeerd?
Misschien kun je hem een kraag omdoen, zodat hij niet meer bij de piemel van de grote kat kan komen. Gewoon totdat ze die gewoonte zijn afgeleerd?
Als je grote kat er gewond door raakt, moet je echt een manier vinden om ze te stoppen.
De honden van mijn moeder deden dit trouwens ook. De dochter sabbelde dan aan het zaakje van de vader. Ik vond het echt ranzig, want er kwam natuurlijk vocht uit, maar zij vonden het geen probleem. Volgens mij zijn ze er na verloop van tijd mee gestopt... tenminste, dat denk ik, want ik woon niet meer bij ze.
Ik denk dat het kleintje hier een vervanger voor de speen in heeft gevonden en dat de grote er ook wel plezier in heeft, maar het zou beter zijn om deze gewoonte te doorbreken voordat die echt ingeburgerd raakt. Kun je het kleintje een paar weken apart zetten, bijvoorbeeld in de badkamer, zodat hij het afleren kan?
Mijn twee katten zijn allebei mannetjes en de grootste is gecastreerd. Helaas sabbelt hij alleen maar aan het piemeltje terwijl hij spint, en uiteindelijk valt hij in die houding in slaap. Het is nu 3:30 's nachts en ik heb hem net weer moeten tegenhouden. Ik zag dat door de druk van het sabbelen het piemeltje een beetje naar buiten komt... Je hebt gelijk, als de grote echt pijn zou hebben, zou hij dat wel laten merken, maar ik maak me vooral zorgen dat de wondjes steeds dieper worden en door het constante gedrag niet kunnen genezen.
Tot ik een oplossing heb gevonden, haal ik hem er telkens af zodra hij begint (gelukkig hoor je het wel als een kitten sabbelt) in de hoop dat hij de gewoonte afleert. Maar ik ben echt uitgeput omdat ik er meerdere keren per nacht uit moet. Het hakt er behoorlijk in, maar goed, ik heb het voor ze over.
In ieder geval bedankt voor je reactie ☺
Hoi,
Jeetje, dat heb ik echt nog nooit gehoord... Is de kat van 2 jaar gecastreerd? En is de kleine een katertje of een poesje?
Het zou kunnen dat de geslachtsdelen van de grote, als hij niet gecastreerd is, een geur afgeven die het kitten aantrekt, zeker als ze van het andere geslacht zijn. Als het kitten alleen aan de balletjes sabbelt en de piemel van de grote niet naar buiten komt, denk ik niet dat het kwaad kan, maar het is wel een heel vreemde gewoonte. Ik denk dat als de grote er last van zou hebben of als het pijn deed, hij dat wel heel duidelijk aan de kleine zou laten merken.
10 reacties van 10