Siberische raskatten en de risico's van vrij buitenlopen

D
Dcpc007 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Deze raskatten zijn echt prachtig en je hebt de zekerheid van bepaalde raskenmerken en de goede gezondheid en basisopvoeding van de kittens. (Dat verklaart trouwens ook een groot deel van de prijs).

Aan de andere kant heb ik verschillende opmerkingen gelezen over het feit dat je dit soort katten beter niet vrij buiten kunt laten lopen, en dat je ze beter binnen kunt houden of aan een tuigje moet uitlaten.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar wel moeite mee heb. Het idee van een kat is voor mij juist dat ze, nog meer dan honden, een symbool zijn van vrijheid en het zijn autonome dieren. Om dan je hele huis te moeten barricaderen (de tuin afzetten is hier geen optie :) ) of ze alleen aan een lijntje in de tuin te laten (op vakantie doe ik dat overigens wel)...

Nou, ik zie daar de lol niet zo van in.

Ik heb al drie Europese kortharen gehad die echt geweldig waren en ik heb nooit problemen gehad, zelfs niet met die ene die waarschijnlijk wat Noorse Boskat-bloed heeft en heel aanhankelijk is naar iedereen.

Hebben jullie hier meningen over, informatie of ervaringen? Want los van het financiële plaatje (wat zeker meespeelt, vooral omdat we er meer dan één willen), wil ik absoluut niet mijn dier kwijtraken of dat het dier moet lijden als het wordt meegenomen door een buur of een voorbijganger.

En dat Siberische ras is echt schitterend, maar ze lijken vooral erg sterk en zijn minder allergiegevoelig...

Alvast bedankt allemaal!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

13 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • D
    Rapporteren

Bedankt voor je reactie.

Als het een raskat van een fokker is, wordt deze standaard al gevaccineerd/gecastreerd/.... dat is verplicht (behalve in speciale gevallen voor castratie).

Natuurlijk zijn er risico's, een kat die naar buiten gaat heeft sowieso een territorium dat veel groter is dan een grote tuin. Maar goed, als ik mijn huis in een gevangenis moet veranderen en een "wild" dier in een levende knuffel voor op de bank... dat kan ik gewoon niet. (Net zoals ik niet van dieren in een appartement houd, ook katten niet).

En toch is de oudste echt prachtig voor een gewone HTK-kat zonder stamboom (natuurlijk nog lang geen showkat of een top-Siberier!).

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik begrijp je twijfels, maar je moet weten dat een kat die naar buiten gaat aan veel gevaren wordt blootgesteld:

- Diefstal door een buurman om hem door te verkopen op een site / een verkeersongeluk / ernstige bijtwonden van honden en katten / allerlei soorten ziektes / parasieten / definitief weglopen door een enorme schrik die verschillende oorzaken kan hebben. En natuurlijk, als hij niet gecastreerd is, een overvloed aan ongewenste kittens in de buurt.

In ieder geval is het eerste wat je moet doen hem laten vaccineren, castreren en behandelen tegen in- en uitwendige parasieten. Misschien kun je hem in het begin alleen onder jouw toezicht naar buiten laten, en nooit als je langere tijd van huis bent. Kijk dan hoe hij zich gedraagt; het is goed mogelijk dat hij uit zichzelf heel dicht bij huis blijft.

Vertaald Frans
    D
    Rapporteren

Ik zou het bijvoorbeeld echt zonde vinden om ze dat plezier te ontnemen

Ook al liggen ze net zo lekker te ronken op de kussens :)

En ik denk niet dat het een goed idee is om ze zonder toezicht aan een riem of touw vast te leggen.

=> dus overdag niet naar buiten als we er niet zijn... lekker dan

Vertaald Frans
  • 13 reacties van 13

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!