Goedenavond, gisteren is mijn poes (7 maanden) gesteriliseerd en toen ze thuiskwam was ze erg moe, wat natuurlijk normaal is door de narcose. Ze slaapt sinds gisteren heel veel, ze doet eigenlijk niets anders dan slapen en beweegt niet meer zoals eerst. Ze heeft moeite met lopen en soms trilt ze een beetje, dan stopt het weer en dan begint het opnieuw. Ik wil graag weten waar dat trillen vandaan komt en waarom ze een geluidje maakt (een heel zacht kreetje) als ik haar probeer op te tillen. Het lijkt wel of ze pijn heeft. Is het normaal dat ze nog pijn voelt, ook al krijgt ze medicijnen? Ik hoop dat het tijdelijk is, want ze is helemaal niet meer zichzelf. Ze speelt niet meer, heeft de kracht niet om te lopen en ze zondert zich af... Ik ben bang dat ze niet meer de oude wordt.
Mijn poes is niet meer de oude na haar sterilisatie
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Hoi, ik heb mijn poes vandaag laten steriliseren.
Sinds de narcose beweegt ze eigenlijk niet meer.
Ze doet echt super super agressief.
Tegen mij en ook tegen haar vriendinnetje, ook een gesteriliseerd vrouwtje.
Ze krijst en gromt echt enorm hard.
Ze eet niet, drinkt niet en slaapt alleen maar.
Ze gaat ook niet naar de bak.
Is dit wel normaal?
Hoi, mijn poes is afgelopen dinsdag gesteriliseerd en sindsdien doet ze iets wat ze voorheen nooit deed. Ze gaat in de kattenbak en speelt met de korrels, maar ze doet haar behoefte niet. Ze blijft er ook echt in zitten en wachten. Is dit normaal en wat kan ik doen? Ik wil niet dat ze in de kattenbak gaat slapen, en ik ben vooral bang dat de wond op die manier gaat ontsteken.
Heel erg bedankt, dat stelt me gerust 😁😁
Dat ze al geplast heeft, is best geruststellend. Geef haar voor de ontlasting gewoon even de tijd.
Ik denk dat het aan de hechtingen trekt als ze gaat liggen. Als ze dan beweegt (al is het maar een klein beetje), kan dat een pijn geven waar ze niet op voorbereid was en daar schrikt ze dan van.
Hallo,
Net als bij mensen reageert niet elk dier hetzelfde op een narcose. Sommigen zijn binnen een paar uur weer de oude, terwijl anderen er een paar dagen over doen om te herstellen.
Deze operatie wordt door dierenartsen bijna dagelijks uitgevoerd, dus er zijn zelden complicaties of ongelukken. Toch blijft een operatie een hele ingreep voor een dier dat onder zeil is geweest, is aangeraakt en gehecht. Meestal wordt deze operatie rond de 6 maanden gedaan, wat dus aardig in de buurt komt van de leeftijd van de kat van Celiaglr. Voor die van Vavag37 is het inderdaad wat later dan gebruikelijk, maar je kat is nog jong en zou er dus vrij snel bovenop moeten komen.
Bij een sterilisatie worden de eierstokken aan beide kanten afgebonden en daarna verwijderd (een gebied met veel bloedvaten). De hechtingen zijn steriel en zo ontwikkeld dat ze zo min mogelijk reactie oproepen, maar het lichaam ziet ze nog steeds als een vreemd object en gaat ertegen vechten. Dit kan een lichte ontsteking veroorzaken.
Bovendien wordt de buikwand van je kat na het verwijderen van de eierstokken weer dichtgehecht. Zelfs als ze de snede zo klein mogelijk houden, kan dit trekken aan de buik en pijn doen. Na de sterilisatie geven dierenartsen meestal injecties om pijn en infecties te voorkomen, en krijg je vaak pilletjes mee naar huis.
De stress van de opname en de herstelreactie van het lichaam maken je kat moe (net zoals een mens moe is na een operatie). Het is dus heel normaal dat ze veel slaapt. Het belangrijkste is dat de wond van je kat er goed uitziet (meestal is er na 7 dagen een controle) en dat ze eet.
Zoals Blue cat al zegt, kan het helpen om natvoer aan te bieden of bijvoorbeeld een mix van brokjes en natvoer, zodat je kat meer zin krijgt om te eten.
De pijn bij het optillen komt doordat er aan de hechtingen getrokken wordt, maar dit is absoluut niet verontrustend.
Wat Vavag37 betreft: de vermoeidheid en de weinige eetlust zijn niet direct zorgwekkend (na een operatie voel je je altijd een beetje slapjes) en het is nog te vroeg om je daar echt druk over te maken. Omdat haar lichaam bezig is met de hechtingen en de wondgenezing, kan haar temperatuur wat schommelen. Houd wel goed in de gaten of ze op de kattenbak gaat, want dat is belangrijker. De wond kan pijn doen bij het ontlasten, maar ze zou in ieder geval snel moeten plassen.
Fijne dag nog!
Met vriendelijke groet,
Solène
Hoi, ik heb eergisteren (op 06/10/20) mijn kat van 1 jaar laten steriliseren. Sindsdien beweegt ze bijna niet; ze slaapt eigenlijk alleen maar of ligt een beetje lusteloos voor zich uit te kijken. Ze trilt soms en schrikt ook steeds op. Ze eet wel een klein beetje en heeft ook gedronken, maar ze is nog steeds niet naar de bak geweest voor haar behoefte. Ik maak me echt zorgen. De dierenarts zegt dat het normaal is, maar ik vind het zelf maar niks. Kunnen jullie me helpen alsjeblieft?
Dat klopt.
Mijn poes was twee dagen niet helemaal lekker, maar daarna werd ze weer een echte wildebras :)
Houd het litteken goed in de gaten (vooral als ze eraan likt), maar het komt snel weer goed, maak je geen zorgen!
Oké, heel erg bedankt blue, je stelt me gerust. Ik ga doen wat je hebt gezegd 😊😊
Goedenavond,
Er is niets vreemds aan de symptomen die je beschrijft, de operatie is echt nog maar heel kort geleden. Probeer haar niet op te tillen, de hechtingen trekken waarschijnlijk. Dat rillen is een teken van lichte onderkoeling, dus geef haar een lekker warm kleedje om haar mee toe te dekken. Laat haar lekker rusten en zich afzonderen als ze zich daar fijner bij voelt. Een kat die zich niet lekker voelt, trekt zich nu eenmaal graag terug. Houd alleen de wond goed in de gaten; als er geen verband omheen zit, moet je opletten dat ze de hechtingen er niet uit trekt. Geef haar liever wat natvoer, dat is vaak aantrekkelijker voor een herstellende kat. Als de genezing goed verloopt, wordt ze natuurlijk weer helemaal de oude. Geef het een goede week voordat je je zorgen gaat maken.
10 reacties van 10