Probleem met de pootjes van mijn Maine Coon?

M
Maxe Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik had even een vraagje: ik heb net mijn Maine Coon en het viel ons op dat zijn pootjes nogal naar buiten staan (zie foto).

Kunnen jullie me vertellen of dit normaal is of hebben jullie hier vaker ervaring mee?

Hij is 3 maanden oud.

Bedankt voor jullie reacties!

Probleem met de pootjes van mijn Maine Coon?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

9 antwoorden
Sorteren op:
  • M
    Mariepoppins78 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik heb hetzelfde probleem met mijn Maine Coon kitten van 5 maanden oud. Ik zit met veel vragen, want hij heeft een stamboom en komt bij een fokker vandaan. Ik heb begrepen dat dit een 'valgus' wordt genoemd en dat het genetisch is, waarbij het vooral door de moeder wordt doorgegeven.

Is dit te opereren? En kan ik de fokker hierop aanspreken? Die had dit probleem toch wel opgemerkt moeten hebben?

Groetjes

Vertaald Frans
    M
    Mainecoon44 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, wij hebben een Maine Coon met stamboom gekocht en hij heeft ook last van carpaal valgus (doorgezakte polsen). Is dit schadelijk voor zijn gezondheid? Kan hij nog meedoen aan shows? Wordt dit niet gezien als een verborgen gebrek, zeker als de fokkers hier al van wisten voor de verkoop? Het is namelijk erfelijk en het komt bij de moeder vandaan.

Het is te opereren, maar niks is gegarandeerd.

Bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
    P
    Priscilla62 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond, hoe gaat het nu met het pootje van je kat? Die van mij lijkt namelijk hetzelfde te hebben :/ 

Vertaald Frans
    P
    Priscilla62 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik heb me net op deze site aangemeld. Ik was benieuwd of je al antwoorden hebt gekregen van de dierenartsen. En hoe gaat het met je kat? Ik heb een kitten (van 4 maanden oud) met hetzelfde probleem. Op de röntgenfoto is goed te zien dat hij zijn voorpootje scheef houdt, maar er is geen sprake van een breuk. De orthopeed weet het niet; hij heeft nog nooit zo'n geval bij een kat gezien.

Vertaald Frans
    L
    Ltds Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Ik heb me net aangemeld op deze site. Ik zou graag willen weten of je al wat meer duidelijkheid hebt gekregen van de dierenartsen? En hoe gaat het nu met je kat? Ik heb zelf een kitten van 4 maanden die hetzelfde probleem heeft. Op de röntgenfoto is duidelijk te zien dat hij zijn voorpootje scheef houdt, maar er is geen sprake van een breuk. De orthopeed weet het ook niet; hij heeft nog nooit eerder zo'n geval bij een kat gezien.

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Om het wetenschappelijk te bekijken: we spreken van "varus" als de poten naar binnen gedraaid staan en van "valgus" bij een draaiing naar buiten. Jouw kat heeft inderdaad een duidelijkere valgus-stand dan normaal en is daardoor misschien wat gevoeliger voor bepaalde botaandoeningen zoals artrose. Maar zolang hij geen pijn heeft, is er waarschijnlijk niets ernstigs aan de hand. Je kunt het bij je volgende bezoek aan de dierenarts wel even bespreken, maar het is niet nodig om er speciaal een afspraak voor te maken.

Groetjes,

Vincent

Vertaald Frans
    M
    Maxe Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond,

Bedankt voor je reactie.

Nee, hij is niet polydactiel. Het is echt een raskat die we bij een fokker hebben gekocht en we wilden met hem naar kattenshows gaan, dus ik denk dat dit wel een probleem kan zijn...

Zeker later, als hij zwaarder wordt, kan het hem ook fysiek gaan belemmeren...

Bedankt en nog een fijne avond

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Dit is niet de eerste keer dat deze vraag op Wamiz wordt gesteld:

https://wamiz.com/chats/maine-coon-12/forum/mon-chat-marche-de-travers-en-canard-101170.html

Je Maine Coon lijkt niet polydactiel te zijn. Heeft hij gewoon 4 tenen + 1 duimpje? Heeft hij een stamboom? Zo niet, dan is het mogelijk dat hij een aangeboren afwijking heeft, wat niet per se verontrustend hoeft te zijn. Sommige Maine Coons hebben heel vreemde poten, nog afgezien van de polydactielen. Het internet staat vol met foto's van de meest bizarre poten bij dit ras.

Vertaald Frans
  • 9 reacties van 9

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!