kraag na sterilisatie
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Veel dierenartsen raden een beschermkraag aan voor een dag of tien. Dat voorkomt een hoop gedoe, zowel voor je dier als voor jezelf als baasje.
En ze kunnen er gewoon mee eten en drinken... na twee dagen zijn ze er helemaal aan gewend.
Pas op... !
Lilou is op 25 februari gesteriliseerd, net als Harmonie... Geen problemen, ze was hartstikke fit en had goede trek tot afgelopen zaterdag. Lilou heeft haar hechtingen eruit getrokken (2 stuks) en na een potje spelen met Piston, mijn andere kat, ontstond er een wondbreuk waarbij het vlees naar buiten kwam, echt heel heftig!!!
Spoed, midden in de nacht naar de dierenkliniek. Ze waren bang dat de spierwand open lag met risico op buikvliesontsteking. Uiteindelijk bleek het alleen maar vet te zijn (en dat terwijl ze zo tenger is). Ze hebben wat weg moeten halen en alles weer teruggezet; nu zijn het geen 2 hechtingen meer maar 6. Ik heb haar maandag opgehaald en nu moet ze 15 dagen een kraag om, of een verband als ik erbij ben om haar wat te ontlasten.
Wees dus op je hoede... !!!
Verder is ze gelukkig in topvorm!

Mijn kleine Harmonie is op 27 februari 2013 gesteriliseerd toen ze 6 maanden oud was. Ik heb haar om 08:30 uur afgezet en om 17:00 uur weer opgehaald. Ze was al goed wakker en had een wondje van 1,5 cm dat met twee hechtingen was dichtgemaakt, met daaroverheen een beschermend laagje zilverspray. De draadjes waren dus gewoon zichtbaar. Ze kreeg geen kraag om... In het begin, en vooral de eerste dag, likte ze eraan en trok ze aan de hechtingen, daarna nog maar af en toe.
De hechtingen zitten er nu nog steeds in en we gaan ze aanstaande maandag laten weghalen (dat is 12 dagen na haar operatie).
Ze is echt in topvorm!!!...
De dierenarts had Hivy eerst helemaal niets omgedaan, maar toen we stopten met de antibiotica, trok ze alles kapot (het zag er echt niet uit, hij zei dat hij zoiets nog nooit had gezien). Dus we zijn weer teruggegaan en toen heeft hij haar voor twee, bijna drie weken een kap omgedaan, plus een zalfje om de wondgenezing te versnellen. Daarna ging het heel snel.
Ik weet dat sommige dierenartsen een soort rompertje aanraden. Anderen een verband. Weer anderen een kap, en nog anderen, zoals de mijne, helemaal niets.
Hivy was ongeveer 8 maanden oud toen we haar op vrijdag om 9 uur brachten; de volgende ochtend hebben we haar weer opgehaald. Ze was alweer goed fit, de narcose was bijna helemaal uitgewerkt.
Vraag je dierenarts gewoon wat voor narcose hij gebruikt en hoe hij precies opereert (volgens mij zijn er verschillende technieken, de ene wat lichter dan de andere) en wat hij aanbeveelt voor de nazorg.
Het hangt echt van de dierenarts af - tegenwoordig opereren best veel dierenartsen via de flanken, dus dan is een verband niet nodig -
Ze had alleen een verbandje en volgens mij was ze toen ongeveer 6 maanden oud.
Nee, geen kap voor mijn kat en ook niet voor die van mijn kinderen, alleen een pleister en verband voor het vrouwtje.
18 reacties van 18