Zwerfkat voor mijn voordeur

Safrane
Safrane Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Een paar jaar geleden dook er op een dag een zwart-witte kat op in m'n tuin. Eerst kwam hij af en toe eens langs, maar sinds zeker twee jaar woont hij echt bij ons en gaat hij nergens meer heen. We geven hem 's ochtends en 's avonds te eten, net als onze eigen katten, dus gewoon kwaliteitsvoer.

We hebben al vier katten, waaronder een Maine Coon die nogal een gebruiksaanwijzing heeft; hij accepteert geen vreemde dieren in huis, behalve één klein katje dat we uit de tuin hebben gered en dat inmiddels bij de groep hoort.

Wat die zwerfkat betreft: zijn gedrag is best wel vreemd. Het lijkt wel of hij zijn hele leven aan ons heeft gewijd. Hij wijkt niet van de deurmat voor de glazen voordeur en tuurt soms urenlang naar wat er binnen gebeurt. Ik vind het zo sneu voor hem, want hij lijkt geen eigen leven te hebben. Hij speelt niet, wandelt niet en jaagt niet; hij zit alleen maar met zijn neus tegen het glas geplakt. We hebben speciaal voor hem een beschut hokje neergezet met een dekbed voor de winter, maar tot mijn grote spijt gaat hij daar niet in. Het lijkt wel of zijn enige doel in het leven is om binnen te wonen, maar met Chinoock kan dat gewoon niet; we weten inmiddels wel hoe hij reageert op dieren die hij niet mag.

Mijn man probeert hem soms te verzorgen omdat hij af en toe wat wondjes heeft, maar we weten niet hoe hij daaraan komt. Hij is erg mager, ook al eet hij goed. Ik heb de indruk dat hij niet de jongste meer is en dat hij geen tanden meer heeft, want als hij eet hoor je echt zo'n zompig geluid. We willen hem ooit nog eens naar de dierenarts brengen voor een check-up, maar hij laat zich niet makkelijk aanraken.

Het probleem is dat als we ooit gaan verhuizen, ik hem niet alleen wil achterlaten. Maar ja, wat doe je dan? Als je hem naar het asiel brengt, loopt hij misschien het risico op euthanasie... maar goed, dat probleem speelt nu gelukkig nog niet.

Het is een kater met gevouwen oortjes, volgens mij is dat een specifiek ras (een Scottish Fold geloof ik), maar ik weet het niet zeker.

Ik wilde dit verhaal gewoon even met jullie delen en vragen of jullie dit soort situaties herkennen, want het leven van zo'n kater is best wel triest.

Het gaat jullie goed.

Tot snel

Zwerfkat voor mijn voordeur

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

8 antwoorden
Sorteren op:
  • M
    Malkia Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Sorry voor het off-topic berichtje, maar hij lijkt echt sprekend op mijn Dobby, die ik 3 jaar geleden ben kwijtgeraakt (zijn blik, vlekjes etc...)... behalve de oren dan, die waren 'gewoon'...

Volgens mij is de naam van het ras dat je zoekt 'Scottish Fold', maar de oren daarvan lijken niet echt op die van dit katje. Die zijn ofwel een nieuwe mutatie, of ze zijn geknakt (allebei?).

Vertaald Frans
    Teemteem
    Teemteem Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Als je ooit zou gaan verhuizen, is er niets dat je tegenhoudt om hem gewoon mee te nemen. Integendeel, bij een verhuizing moeten katten hun territorium opnieuw leren verdelen, dus dat is juist het ideale moment om hem definitief in huis te halen. Met de juiste aanpak vanaf het begin (Feliway, het huis stap voor stap laten ontdekken, snoepjes), kun je dit beestje prima bij de rest introduceren.

Dat is echt het beste en meest logische idee van het jaar, of in ieder geval van de maand! 😁

Vertaald Frans
    Safrane
    Safrane Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik vind je term 'dakloze kat' echt geweldig :)

Ik vind het super dat je voor deze kat zorgt. Als hij voor je deurmat blijft zitten, betekent het dat hij het naar zijn zin heeft ;)

Heeft hij je andere katten al ontmoet?

Behalve mijn Maine Coon doen de andere katten hem niets, ze zijn eigenlijk nogal onverschillig.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik wilde graag even mijn ervaring delen. Een paar dagen voor kerst stond er opeens een oude kat voor de deur te miauwen die ik nog nooit eerder had gezien. Hij was getatoeëerd (we hadden echt de hoop dat we hem voor de kerst weer bij zijn familie konden krijgen), dus ik ging even kijken en hij liep meteen bij me naar binnen. Hij was supermager en zijn voetzooltjes waren verbrand, ik denk door de kou. Mijn eigen katten negeerden hem meteen. We hebben hem naar de dierenarts gebracht, maar helaas hadden de eigenaren hun contactgegevens niet bijgewerkt. Maar wat echt bizar was: hij was al 18 jaar oud en kwam van superver, meer dan 130 km! Zelfs mijn hond, die normaal heel speels is, liet hem gewoon met rust. Zo zie je maar weer hoe dieren je kunnen verrassen!

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik vind je term 'dakloze kat' echt geweldig :)

Ik vind het echt super dat je voor deze kat zorgt. Als hij op je deurmat blijft zitten, dan vindt hij het daar blijkbaar fijn ;)

Heeft hij je andere katten al ontmoet?

Vertaald Frans
    Josiane Lobstein
    Josiane lobstein Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb ook zoiets meegemaakt, maar die kat hebben we uiteindelijk zelf geadopteerd. We hebben hem twee keer bij andere mensen ondergebracht, maar hij had een gave: elke keer kwam hij weer terug. Hij liep elke keer minstens 8 km om weer terug te komen. Zelfs als we hem 's avonds met de auto wegbrachten, opgesloten in een doos. Een kat kiest zelf, zo is het nu eenmaal. Als hij terugkomt en bij je blijft, is hij misschien ziek of te oud om zelf eten te vinden. Blijf hem gewoon voeren. Als hij gewend is om buiten te zijn, zal hij niet ongelukkig zijn. In het ergste geval heeft hij zo een gezin dat voor de belangrijkste dingen zorgt. Het is niet makkelijk, ik begrijp je wel. Die van ons is uiteindelijk 14 jaar bij ons gebleven.

Vertaald Frans
    Teemteem
    Teemteem Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Begin meteen maar met een bezoekje aan de dierenarts (is hij gechipt? ontworming, algehele gezondheid). Je kunt eventueel een vangkooi gebruiken. Het zou goed zijn als je hem aan anderen toevertrouwt mocht je je huis verlaten.

Houd ons op de hoogte... persoonlijk zou ik net als jij ook enorm in dubio zitten...

Vertaald Frans
    Stellaieux
    Stellaieux Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, een kat gaat gewoon daarheen waar hij eten krijgt^^ en waar hij zich het fijnst voelt.

Van alle katten die ik heb gehad (een stuk of tien), hebben er twee hun biezen gepakt (alleen maar rode katten trouwens, best gek^^) om bij andere mensen te gaan eten en slapen. Terwijl ze bij mij echt niks tekortkwamen, maar goed, er zal bij die andere mensen wel iets beters zijn geweest ;)

Vertaald Frans
  • 8 reacties van 8

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!