Ik trek het niet meer met mijn kat

E
Enopi35 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Ik had al eerder een berichtje geplaatst over Yumi, ze is nu 8 maanden oud, die soms agressief naar mij toe was.

Vandaag trek ik het echt niet meer, maar dan om nog meer redenen.

Ze zuigt alle energie uit me weg. Als ik 's ochtends wakker word, heb ik meteen een knoop in mijn maag omdat ik weet dat het weer een zware dag gaat worden.

Ze heeft alles wat ze nodig heeft om gelukkig te zijn: krabpalen, onbeperkt kwaliteitsvoer, een drinkfontein, een kattenbak die altijd schoon is, tunnels, een kartonnen huisje dat ik voor haar heb gebouwd, krabplanken, en zoveel speeltjes dat ik een bak moest kopen om ze in op te bergen. En ik ben er 24/7 voor haar.

Maar het is blijkbaar niet genoeg voor haar. Ik werk niet, dus ik ben constant bij haar. Al het speelgoed waar ze vroeger dol op was, vindt ze nu niet meer interessant, ook al wissel ik het af. Ik zwaai met haar favoriete hengeltjes en ren ermee door het appartement, maar ze reageert niet meer. Ik gooi propjes papier, daar rent ze achteraan om vervolgens te stoppen met spelen. Ik heb net een speelrail met een lichtgevend balletje gekocht, een knuffeltje met catnip en matatabi, en een nieuwe hengel, maar het boeit haar niks. Uiteindelijk geef ik het maar op, en dan begint ze juist met alle rotigheid die ik haar verbied: aan het behang krabben, aan de gordijnen, aan mijn wandkleed, in een plant proberen te klimmen, of ze valt mijn armen en benen aan, en in het ergste geval mijn gezicht.

Hoe vaker ik zeg dat ze iets niet mag doen, hoe vaker ze het juist doet.

En toch zijn we heel close. Ze volgt me overal, slaapt standaard bovenop me, klimt op mijn schouders en gaat daar liggen.

Ik heb een fortuin aan haar uitgegeven, maar dat is nog niks vergeleken met de energie die ik erin heb gestoken en elke dag probeer te geven.

's Nachts doe ik mijn deur dicht om rustig te kunnen slapen, en ik hoor haar de hele nacht niet; ze slaapt aan één stuk door. Als ik weg ben, is er niks veranderd als ik terugkom; dan slaapt ze ook. Eigenlijk doet ze niks als ik er niet ben, ze speelt niet alleen. Dus als ik terugkom of wakker word, barst ze van de energie en eist ze me op.

Maar ik trek het niet meer, ik ben moe, neerslachtig en ik heb geen ideeën meer om haar te stimuleren.

Ze geeft me het gevoel dat ze niet gelukkig is, ondanks het droomleven dat ik haar probeer te geven.

Soms maakt ze me zo kwaad dat ik heel even fantaseer over het openzetten van een raam zodat ze kan wegwezen.

Soms denk ik dat een maatje haar goed zou doen, maar ik heb eerlijk gezegd de middelen niet voor een tweede kat en ik ben bang dat het juist averechts werkt. Misschien accepteert ze een ander niet omdat ze zo claimend is, en dan beland ik in een nog ergere situatie dan nu.

Als er mensen zijn die in een vergelijkbare situatie zitten of hebben gezeten, of als mensen tips of advies voor me hebben, hoor ik het heel graag, want ik voel me nu erg alleen.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

9 antwoorden
Sorteren op:
  • X
    Xcassandra Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Neem hem gewoon mee naar buiten aan een lijntje, dat doe ik ook en hij vindt het geweldig👍 De eerste keer was hij een beetje bang, maar nu vraagt hij er zelf om.

En anders heb je nog de producten van SEQUOIA, die zijn weer eens wat anders🤭🌱 www.sequoiacattrees.com

Vertaald Frans
    M
    Marieed93 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Enopi35,

Ik heb zelf een Bengaal en toen hij een kitten was (zo'n 4 tot 8 maanden oud), was hij heel druk en speels. Ik raad je daarom echt aan om hem bezig te houden met bijvoorbeeld spelletjes en speeltjes. Je kunt ook eens op dit blog kijken: https://www.chiensetchats-boutique.com/blogs/blog-chat/comment-eduquer-un-chaton

Ik heb laatst bij de Franse webshop chiensetchat-boutique.com een vliegende vlinder als cadeau besteld voor de kat van een vriendin. Dit vlinderspeeltje is echt top om je kat bezig te houden als hij heel druk of hyperactief is, ik raad het je zeker aan. (Zie de foto hieronder)

Hier is de link naar het speeltje: https://www.chiensetchats-boutique.com/products/papillon-volant-jouet-interactif-pour-chat?_pos=1&_sid=08764de62&_ss=r

Ze hebben daar nog veel meer leuke kattenspeeltjes en de klantenservice is vriendelijk en reageert heel snel, echt een aanrader.

Fijn weekend nog en veel succes met Yumi! 😍

Vertaald Frans
    K
    Kelinda Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hetzelfde hier: je kitten is nu volwassen en speelt dus niet meer zoveel. Van die speelcircuits zijn echt meer voor kittens, al vinden sommige volwassen katten het ook nog wel leuk.

Speeltjes op de grond zoals muisjes of ballen laat ik wel liggen, maar daar spelen ze niet vaak mee. Ik heb er eentje die dol is op grote propjes van Kleenex-papier. Verder zijn ze allemaal gek op dikke, stevige touwen die ze niet kapot kunnen scheuren of kunnen inslikken (geen dun nylon van kapotte muisjes dus).

Spelen met een hengeltje vinden ze over het algemeen wel leuk. Je moet alleen een beetje hun ritme ontdekken: de ene springt graag in de hoogte, de andere rent liever hard heen en weer, en weer een ander houdt niet zo van bewegen en wil alleen kleine beweginkjes zien.

Beweeg het speeltje langzaam, alsof het een prooi is die voorbij sluipt.

Je kunt ook wat planken hoog aan de muur hangen bij het raam, zodat hij naar buiten kan kijken naar de vogels.

De mijne spelen eigenlijk ook bijna niet, behalve af en toe met dat touw. Ik heb er zelfs eentje die echt een enorme luilak is.

Zo'n geel matje dat ronddraait met een touwtje dat eronderuit komt, dat vonden ze hier wel echt leuk.

Je zou eens wat andere automatische speeltjes kunnen proberen om te zien wat hem aanspreekt.

Ik denk dat we allemaal in hetzelfde schuitje zitten: als ze eenmaal volwassen zijn, is het lastiger om ze met speeltjes te vermaken.

Met meerdere katten is het voordeel dat ze ook samen hun speelmomentjes hebben.

Wat betreft het budget dat omhooggaat: dat is vooral voor de dierenarts als er iets mis is. Chippen en castreren is maar eenmalig. Ontwormingsmiddelen en middelen tegen parasieten kun je gewoon bij de dierenspeciaalzaak of de apotheek halen. Alleen de jaarlijkse inenting is een vast ding, naast de zorg als er echt iets aan de hand is.

Je kunt een spaarpotje voor ze maken voor onvoorziene dierenartskosten. Het is gelukkig niet zo dat ze dat elke maand nodig hebben, en waarschijnlijk ook niet direct morgen al.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Het eerste wat je inderdaad moet doen, is haar laten steriliseren als dat nog niet is gebeurd. Ze heeft de leeftijd er zeker voor. Bovendien worden katten meestal een stuk rustiger door sterilisatie en naarmate ze ouder worden.

Je hebt het over een 'droomleven', maar je bekijkt het vanuit een menselijk perspectief. Deze poes verveelt zich. Ze heeft een enorme behoefte om zich uit te leven en, zoals veel katten, kan ze niet goed alleen spelen. Het is duidelijk dat ze gek op je is, maar ze kan haar energie niet goed kwijt. Behalve haar lang met je laten spelen en wat propjes aluminiumfolie op de grond leggen om mee te rollen, zou ik het ook niet zo goed weten.

Een tweede kat zou inderdaad een oplossing kunnen zijn. Maar dat moet financieel natuurlijk wel kunnen. Ik begrijp je irritatie, maar deze poes doet niks verkeerds; ze uit gewoon haar overtollige energie.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Misschien moet je haar wat minder stimuleren. Als ze geen interesse heeft in haar speeltjes, heeft ze blijkbaar geen behoefte om te spelen en laat ze je zo misschien weten dat ze liever gewoon wil knuffelen. Maar ze is pas 8 maanden oud en zit midden in de puberteit. Het is nog een heel jong katje, dus nog een beetje een gekkie, net als alle kittens en jonge katten. Als ze je krabt of bijt, zeg dan heel duidelijk "NEE" en draai je van haar weg. Het is belangrijk dat het initiatief van haar komt en niet andersom.

Ik weet niet of ze al gesteriliseerd is, maar laat dat anders snel doen, want haar hormonen spelen waarschijnlijk ook een rol in haar gedrag. Dat trekt wel bij; meestal worden ze na een jaar en na de sterilisatie een stuk rustiger.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Sorry, ik bedoelde

Een jong katje *😅

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi!

Je situatie klinkt inderdaad erg vermoeiend, maar die van mij is nu 9 maanden (en gesteriliseerd) en zij speelt ook niet echt veel meer. Ik probeer wel met haar te spelen, maar dat duurt nooit lang omdat mevrouw nogal op zichzelf is en niet echt een knuffelkont. Eigenlijk is het heel normaal: hoe ouder ze worden, hoe minder ze gaan spelen, zeker als ze binnen blijven (zoals bij mij). Je hoeft je dus geen zorgen te maken als je kitten wat minder speelt. Ik denk trouwens ook dat een tweede kitten haar goed zou doen; ik overweeg zelf ook om er een tweede kitten bij te nemen omdat ze zich nogal verveelt. Maak je dus niet te druk! Wat betreft die ondeugende streken: misschien is ze juist wel té overprikkeld omdat je te veel met haar speelt. Als ze wat meer rust krijgt, wordt het probleem waarschijnlijk al een stuk minder. 👋

Vertaald Frans
    M
    Myra Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als ik je zo lees, krijg ik de indruk dat je nogal een druk type bent (vat het niet verkeerd op, hoor).

Het siert je dat je je zo om je poes bekommert en het is heel goed dat je met haar wilt spelen. Maar door haar té veel te willen stimuleren (het betere is de vijand van het goede, toch?), heb ik het idee dat je haar een beetje overprikkeld hebt gemaakt. Mijn advies: probeer stap voor stap weer wat meer rust in jullie interacties te brengen. ;-)

Vertaald Frans
    Landoras
    Landoras Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Een tweede kat zou haar inderdaad goed kunnen doen. Als je er eentje neemt die net gespeend is, wordt die waarschijnlijk prima geaccepteerd.

Is Yumi gesteriliseerd?

Een tweede kat brengt natuurlijk extra kosten met zich mee, dat is logisch. Denk aan de inentingen en de sterilisatie, het voer, de kattenbakvulling... Maar voor speeltjes en een krabpaal heb je geen extra kosten; die zijn meestal wel berekend op meerdere katten.

Ondanks dat ik het financieel niet breed had, heb ik toch voor een tweede kat gekozen om mijn meisje wat afleiding te geven. Ze was namelijk nogal claimend en vroeg constant om aandacht. Sinds de komst van het katertje is ze minder op ons gefocust. Ze spelen veel samen (ook al is die kleine soms wat te ruw met haar), slapen af en toe bij elkaar, eten samen, delen de kattenbakken en gaan vaak zelfs tegelijk naar de wc 🙄, kortom: het gaat eigenlijk best wel goed 😌

Vertaald Frans
  • 9 reacties van 9

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!