Hoi allemaal!
Ik kreeg laatst de wind van voren van een fokker van Heilige Birmanen. Ze was behoorlijk fel en zei dat deze katten absoluut niet voor buiten gemaakt zijn, dat ze kwetsbaar zijn en totaal niet opgewassen tegen de gevaren daar, in tegenstelling tot een gewone huiskat. In feite zei ze dat een Birmaan naar buiten laten bijna een doodvonnis is, omdat hij uit een boom zou vallen, overreden zou worden, aangevallen door andere dieren, iets verkeerds zou eten waar hij ziek van wordt, etc...
Ik heb mijn Heilige Birmaan nu 18 maanden en ik heb hem er langzaam aan laten wennen om naar buiten te gaan. Hij is gechipt en gecastreerd, en nu gaat hij overdag lekker zijn gang (nooit 's nachts).
Het klopt dat hij een beetje onhandig is en niet echt een jagersinstinct heeft... Hij vangt liever sprinkhanen dan muizen of vogels. Hij klimt in bomen en heeft wat meer moeite om er weer uit te komen, maar het lukt hem uiteindelijk altijd en hij is nog nooit gevallen. Kortom, hij is duidelijk wat lomper dan een gewone kat. Maar hij vindt het heerlijk buiten, ik dacht nooit dat het echt gevaarlijk was! Hem naar buiten laten was voor mij nooit echt een discussiepunt. Ik woon in een klein huisje van 35m² op het platteland, heb een grote tuin met velden eromheen en geen drukke wegen in de buurt. Het zou dus zonde zijn om hem binnen te houden. Zeker omdat hij nooit ver weg gaat... Hooguit naar het veld van de buren, en dan nog alleen als hij zich echt op zijn gemak voelt!
Maar wat zij zei heeft me aan het twijfelen gebracht. Ik ben nu veel minder gerust als ik hem achterlaat wanneer ik naar mijn werk ga. Ik ben bang dat hij valt of iets breekt als ik er niet ben. Toch zie ik het niet zitten om hem nu weer op te sluiten, nu hij gewend is aan het buitenleven en zijn territorium kent. Dat zou wreed zijn.
Wat vinden jullie? Laten jullie je katten die 'niet voor buiten gemaakt zijn' naar buiten? Zou ik hem toch binnen moeten houden?