Vreemd gedrag van mijn kat na het eten
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Hoi!
Mijn kat heeft precies dezelfde symptomen als die van jou. Heb je al een verklaring gevonden voor dit gedrag? Alvast bedankt en nog een fijne dag!
Mijn poes van 8 jaar heeft dit gedrag ook na het eten. Wat was uiteindelijk de diagnose voor die van jou? Bedankt!
Goedenavond,
Inderdaad, nu je het zegt schiet me weer te binnen: ik ben volgens mij een jaar geleden bij de dierenarts geweest en die vertelde me dat mijn kat een bloedende tand had. Ik heb dat toen niet echt serieus genomen. Het zou best kunnen dat dat het is. Ik ga opnieuw een afspraak maken en dit probleem nu voor eens en altijd oplossen.
Bedankt voor al jullie reacties. Ik houd jullie op de hoogte :)
Hoi,
Dat zou inderdaad kunnen komen door een probleem in de bek of misschien zelfs een zweer in de slokdarm. Ze kunnen op het moment zelf flink geïrriteerd zijn en als ze eenmaal weer rustig zijn, zijn ze weer hun vrolijke zelf.
Je moet weten dat fanatiek likken door een irritatie kan komen. Gebitsproblemen, zoals zweren, kunnen bovendien het gevolg zijn van nierproblemen.
Bij katten is de kleinste gedragsverandering al verdacht, zeker als hij zich gaat verstoppen of afstandelijk wordt. Ze kunnen pijn namelijk heel goed verbergen.
Natuurlijk wil ik je niet bang maken; als je kat gewoon eet, drinkt, op de bak gaat en komt knuffelen, is het geen extreem spoedgeval. Toch is het beter om het nu even te laten controleren in plaats van af te wachten of het vanzelf overgaat.
Houd ons op de hoogte hoe het met hem gaat!
Hoi,
Dit klinkt als een probleem in de bek: iets met de tanden, het tandvlees of misschien een abces. Ze heeft waarschijnlijk pijn in haar bek na het eten. Daarom likt ze zichzelf, gaat ze zich verstoppen, enzovoort. Zodra de pijn afneemt, is ze weer de oude.
Een bezoekje aan de dierenarts is echt nodig, maar als ze het toelaat, kun je zelf alvast proberen te kijken of je iets bijzonders ziet in haar bek.
Oké, bedankt voor jullie reacties. Ik geef echt veel om mijn kat. Ik ga hem goed in de gaten houden en als er niets verandert, ga ik naar de dierenarts.
Zijn er anders nog andere mogelijkheden of mensen die in hetzelfde schuitje zitten als ik?
Hoi,
Dat is inderdaad vreemd. Wat je beschrijft lijkt op de 'dolle vijf minuten' die bij katten horen, maar waarom gebeurt het precies na het eten en vanwaar dat trillen? Het is verstandig om haar bekje eens te laten nakijken. Misschien veroorzaakt het eten een felle pijn (door een abces, een loszittende tand, enz.).
Gezien haar leeftijd kan het ook een beginnend neurologisch probleem zijn (dementie bij katten).
In ieder geval is een bezoekje aan de dierenarts echt nodig, al is het maar om uit te sluiten dat pijn de oorzaak is van deze aanvallen. Als het iets neurologisch is, kun je er vaak weinig aan doen; het belangrijkste is dat ze geen pijn heeft.
vervolg
Bijvoorbeeld:
"nierfalen treft meer dan een kwart van de katten ouder dan 10 jaar. Het is een van de belangrijkste doodsoorzaken bij katten."
"Deze ziekte wordt vaak pas laat vastgesteld, na het geleidelijk verschijnen van langdurige klinische symptomen, oftewel wanneer bijna 3/4 van de functionele niermassa al verloren is gegaan." Wiki
Natuurlijk kan ze ook iets anders hebben of misschien wel helemaal niets, maar je kunt het maar beter zeker weten.
Het kan zijn dat je niks merkt, maar dat er toch iets aan de hand is omdat ze zich vreemd gedraagt.
Daarom is het, gezien haar leeftijd, een goede keuze om haar even te laten nakijken.
Voorkomen is beter dan genezen.👌
Hoi,
Natvoer. Meestal ongeveer 300 gram.
Ik heb verder niets geks gemerkt. Haar behoefte is zoals altijd.
Haar poep heeft een normale structuur en ze plast vaak, soms veel, zeker twee keer per dag of misschien vaker als ik het niet zie. Geen rare kleur, niks. Ze wast zichzelf ook vaak.
Alles lijkt verder prima. Het is alleen dat ze na het eten raar begint te doen.
Haar pootjes trillen, ze rent weg, miaust heel hard, enzovoort...