Vragen na vlooienbehandeling

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Mijn katje heeft vlooien mee naar binnen genomen en al snel zat ik met een echte plaag. Ik heb van alles geprobeerd: vlooienbandjes, pipetjes (van de supermarkt en Frontline), vlooienmiddel van Frontline, regelmatig dweilen met schoonmaakazijn en lavendel... maar niets hielp. Uiteindelijk begon ik zelf ook gebeten te worden door die rotbeestjes.

Begin deze week ben ik naar de dierenarts gegaan. Ze heeft me een pipetje meegegeven (ik weet het merk niet meer) en een vlooienbom (fogger) van Virbac. Afgelopen donderdag heb ik alles gedaan zoals aangegeven.

Vrijdag heb ik mijn kat gekamd met een vlooienkam en ik vond er eentje die nog leefde > (hopelijk was hij op sterven na dood). Sindsdien kam ik hem meerdere keren per dag en elke keer vind ik wel 2-3 vlooienitjes (maar geen grote meer zoals eerst). Het is nu zaterdag en ik zie mijn kat nog steeds krabben (minder dan eerst, maar goed...).

Nou, na dit hele verhaal zijn dit mijn vragen:

- Als mijn kat krabt, zitten er dan nog levende vlooien op hem? Of kan het 'gewoon' komen door de opgebouwde jeuk van de afgelopen tijd?

- Zo'n pipetje hoort binnen 24 uur te werken. Omdat ik na die tijd nog een levende vlo vond, zou de behandeling dan mislukt kunnen zijn?

Alvast bedankt voor jullie reacties. Ik ben zo bang dat ik weer vlooien in mijn slaapkamer krijg, dat hij er voorlopig niet in mag. Dat doet me wel een beetje pijn in m'n hart, want het is de grootste kamer van het appartement en ook nog eens zijn favoriete plekje ^^'

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

3 antwoorden
Sorteren op:
  • Odrade
    Odrade Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bij ons kostte het ook een paar pogingen. Frontline, het hele huis schoonmaken en ook alle dekens, de hoezen van de benches enzovoort in de wasmachine...

Uiteindelijk hielpen vlooienpillen om die vlooien eindelijk de baas te worden.

Echt lastig om ervan af te komen!!!

P-

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond, bedankt dat je de tijd hebt genomen om te antwoorden.

Helaas zit ik momenteel wat krap bij kas en heb ik al een groot deel van mijn budget aan verschillende behandelingen uitgegeven, dus een stoomreiniger zit er voorlopig even niet in :( (maar ik zou het bij gelegenheid heel graag eens proberen, want het is niet de eerste keer dat ik hoor dat het een effectieve oplossing is)

Oké, ik ben "opgelucht" dat mijn kat nog kan krabben ook al zijn er geen vlooien meer (zijn huid is gelukkig niet beschadigd)

Klopt, dat zei de dierenarts ook. Toen ik vertelde dat ik Frontline had gebruikt, zei ze dat de werkzame stof daarvan al jaren niet meer effectief is 😲

Precies, en niet alleen voor onze dieren maar ook voor onszelf en het milieu (ik denk aan die foggers)

Nou, nog een fijne avond!

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als je geen stoomreiniger hebt, kun je er volgens mij wel eentje huren. Larven overleven de hete stoom niet, en je kunt ook nog wat druppels essentiële olie in het reservoir doen om de vloeren en het textiel extra goed te reinigen.

Vlooien veroorzaken soms allergieën waarbij de jeuk nog lang kan aanhouden nadat de vlooien al verdwenen zijn. Een cortisonenprik kan nodig zijn als de huid van de kat beschadigd is.

Net als veel andere parasieten worden vlooien steeds resistenter tegen de meest gangbare chemische middelen. Dat is best een probleem, want we willen natuurlijk geen doseringen gebruiken die gevaarlijk zijn voor onze dieren.

Vertaald Frans
  • 3 reacties van 3

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!