Vies kontje - ervaringen/advies?

K
Kayak3 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal, ik vroeg me af of het kontje van jullie kat altijd schoon is? Bij mijn kat is dat namelijk zelden het geval en ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Er zitten eigenlijk altijd wel restjes opgedroogde poep rond zijn anus (lekker charmant). Ik ben op dit moment zwanger en niet immuun voor toxoplasmose, dus ik begin nu toch wel een beetje te stressen... \/p>

Bedankt voor jullie hulp!\/p>

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

8 antwoorden
Sorteren op:
  • A
    Annie06 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond

Ik heb hetzelfde probleem. Daarnaast heeft mijn poes overgewicht en eet ze de hondenbrokken op. Wat kan ik doen? Bedankt voor jullie reacties. Ik wil er nog even bij zeggen dat ze vaak last heeft van diarree..

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Katten zijn dieren die zichzelf goed verzorgen en over het algemeen heel hygiënisch zijn. Het is dan ook vreemd dat je kat een vies achterwerk heeft. 

Allereerst is het belangrijk om naar de consistentie van de ontlasting te kijken. Heeft je kat diarree? Zo ja, hoe lang al? Heb je vreemde dingen in de ontlasting gezien (zoals vezels, korrels, bloed, enz.)? Als dat zo is, is het aan te raden om vrij snel even contact op te nemen met de dierenarts.

Daarnaast is het goed om de kattenbak te controleren als je kat een vies kontje heeft, vooral of deze wel schoon genoeg is. Als de bak snel vies wordt, kun je kijken of je de bak vaker moet verschonen of dat je misschien een ander type kattenbakvulling moet proberen.

Fijne dag,
    Manon

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Sommige katten zijn wat kieskeuriger dan andere, laten we het daarop houden... Wat poeprestjes rond de anus zijn heel normaal en niets om je zorgen over te maken. Mijn Oosterse, die de helft van haar leven besteedt aan het wassen, lijkt te vinden dat haar kontje geen onderdeel is van de planning... Een babydoekje werkt prima, maar wees er wel snel bij; katten haten het als je aan hun poeperdje komt.

Vertaald Frans
    K
    Rapporteren

Sorry, ik had je reactie niet gezien.

Nee, hij heeft geen overgewicht, ik denk dat ze een normaal gewicht heeft... de dierenarts heeft er nooit iets over gezegd.

Bedankt voor je reactie in ieder geval :)

Vertaald Frans
    Landoras
    Landoras Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Mijn grote meid heeft altijd een beetje een vies kontje, misschien een gebrek aan hygiëne. Ik zie haar niet zo vaak haar onderkantje likken (zowel haar anus ALS haar plasser). Toch heeft ze altijd normale ontlasting gehad.

Ik maak haar kontje voorzichtig schoon met handschoenen en een watje met lauw of koud water. Ze vindt het niet echt fijn, maar ze is heel zachtaardig van karakter dus het lukt wel... Je hoeft het niet per se vaak schoon te maken, zolang er geen irritaties zijn...

Als je zwanger bent, dwingt dat je om nog vaker je handen te wassen en je kat minder te aaien. Je kunt haar tijdens de zwangerschap eventueel de toegang tot je slaapkamer ontzeggen en de dierenarts om advies vragen over de hygiëne van je kat.

Heeft je kat overgewicht?

Vertaald Frans
    K
    Rapporteren

Dank je wel! Nee, zijn ontlasting is eigenlijk heel normaal, verder niks op aan te merken... en ik koop ook goede brokjes voor hem.

Het gaat nu echt alleen om wat kleine spoortjes droge poep hoor... 🙁

Vertaald Frans
    M
    Mike64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

En bij die van mij is de anus, behalve bij diarree, gewoon schoon...

Vertaald Frans
    M
    Mike64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Dat ligt misschien aan de consistentie van zijn ontlasting... zijn ze wat te zacht? Heb je dat al gecheckt?

Het komt wel eens voor dat sommige katten wat minder schoon zijn op zichzelf, normaal gesproken likken ze zichzelf wel schoon...

En als je je zorgen maakt, trek dan handschoenen aan om hem schoon te maken... maar ik weet niet of hij dat wel zo leuk gaat vinden... en ook voor het schoonmaken van de kattenbak...

Vertaald Frans
  • 8 reacties van 8

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!