Tips voor de opvoeding: kat miauwt om 6 uur 's ochtends ^^

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Als er mensen zijn die verstand hebben van kattengedrag en/of opvoeding, dan hoor ik graag jullie tips :)

Mijn kleine Oggy wordt elke ochtend rond 5:30/6:00 wakker en miauwt dan om eten. Ik sta dan op, maar daarna wil hij niet meer slapen en komt hij me likken of springt hij op me ^^ Ik geniet echt wel van die knuffelmomentjes, maar ik begin er wel moe van te worden lol. Ik weet dat hij geen tijdbesef heeft en ik neem het hem niet kwalijk; ik weet dat hij overdag veel slaapt, dus het is wel logisch. Ik speel 's avonds met hem met een laserlampje en een speeltje dat ik gooi en dat hij dan terugbrengt, maar misschien is dat niet genoeg. Ik dacht dat het niet goed was om toe te geven, dus nu negeer ik hem, maar hij blijft miauwen totdat ik opsta. Overdag gaat hij tussen de middag een uurtje naar buiten en 's avonds twee uurtjes, eigenlijk alleen wanneer ik er ben. Vroeger werd hij pas vlak voor mij wakker en ik zou het fijn vinden als dat weer zo wordt :) Dus als jullie tips hebben, alvast bedankt. Even voor de duidelijkheid: ik heb een mezzanine dus ik kan mijn slaapkamer niet afsluiten, en ik geef hem eten voordat ik ga slapen.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

7 antwoorden
Sorteren op:
  • S
    Ste pha nie Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor je verhaal. Ik heb een kat van ongeveer een jaar geadopteerd waarvan ik het verleden niet ken. Helaas maakt hij ons elke ochtend tussen vijf uur en half zeven wakker. Dat is best pittig, ook al is het een schat van een beest. Ik ga proberen je tips op te volgen, maar mijn partner is een stuk minder tolerant zodra hij hem 's ochtends hoort miauwen.

Vertaald Frans
    L
    Lilyb Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, deze post is al een jaar oud, maar dit is voor veel mensen nog steeds heel herkenbaar!

Even een kleine correctie: dieren hebben wel degelijk besef van tijd.

Als je elke dag op hetzelfde tijdstip hetzelfde doet, zoals een speeltje geven, hem voeren of iets anders, dan zul je zien dat ze echt wel tijdsbesef hebben.

Alleen is 3 uur 's nachts voor een kat de tijd om te spelen, niet om te slapen. Acht uur achter elkaar slapen kennen ze in de natuur helemaal niet.

Je moet het gedrag negeren (oostindisch doof zijn). Wen hem eraan om in een kamer te slapen die je (indien mogelijk) kunt afsluiten, haal overdag zijn speeltjes weg en geef hem een voerpuzzel of snackbal voor zijn brokjes. Doe dit wel alleen als je een geschikte vloer hebt, zoals vloerbedekking of een kleed, en geen parket waar je het speeltje de hele tijd hoort rollen...

Zorg dat hij altijd water en eten tot zijn beschikking heeft, en dan...

Ook al miauwt hij de hele boel bij elkaar: GEWOON NEGEREN.

Zoals in het vorige bericht al werd gezegd: nooit toegeven!!!

Er bestaan ook ultrasone fluitjes om ongewenst gedrag af te leren, maar gebruik die echt alleen als allerlaatste redmiddel. Het kan namelijk traumatisch zijn voor een kat. De tactiek van het negeren werkt uiteindelijk altijd, want katten zijn niet gek; ze houden er vanzelf mee op als ze geen reactie krijgen. Het kan alleen wel een paar maanden duren voordat het werkt!

Geduld!!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Uit ervaring met mijn vorige kat kan ik je vertellen dat er geen weg terug is. Wat je één keer toelaat, is daarna heel erg lastig weer af te leren.

Kortom, reageer NOOIT op het gemauw van een kat. Het zijn volhouders, maar na een tijdje worden ze wel rustig. Zodra je hebt laten merken dat hij je aandacht kan trekken door te mauwen, is het te laat.

Het is voor partners soms lastig te begrijpen, maar anders zit je er zo tien jaar aan vast.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bedankt voor je ervaring :) Vanmorgen ben ik opgestaan en heb ik hem op de wc gezet met zijn lievelingskleedje ^^ Hij heeft geslapen! Maar ja, het blijft hetzelfde liedje: ik moet er toch uit, maar mijn vriend is het meer dan zat, dus ik kan hem niet echt negeren :/ Hij heeft van 4 tot 5 uur liggen miauwen zonder dat we een oog dicht hebben gedaan. Ik moest wel iets doen als ik nog een beetje wilde slapen ^^ Ik denk dat hij misschien wel rustiger wordt naarmate hij ouder wordt, of ik moet hem op de wc laten slapen. Maar dat vind ik ook weer zielig; ik moet eerlijk zeggen dat ik het heerlijk vind om met hem te slapen en ik hou van die ochtendknuffels, maar dan niet zo vroeg lol. Ik vraag me af of hij gaat begrijpen dat de wc straf is en dat hij geen eten krijgt als hij me wakker maakt? Dat zou fijn zijn ^^ maar hij lijkt er niet echt mee te zitten lol. En zodra ik opsta om me klaar te maken, kruipt hij op bed om te gaan slapen lol, de boef ^^

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Dat is heel normaal hoor, hij is echt niet gek. Hij weet donders goed dat hij je uit bed krijgt door te miauwen en te knuffelen, zodat je aandacht aan hem besteedt. En zoals je zelf al terecht zegt: katten hebben geen tijdsbesef. Hij kan dit gedrag dus op elk moment vertonen, bijvoorbeeld als hij zich verveelt.

Als je 's nachts rust wilt, zijn er geen dertig verschillende oplossingen: je moet gewoon niet reageren als hij je aandacht probeert te trekken, ook al ben je al wakker.

Omdat ik niet wilde dat Itchy bij mij in bed sliep, hield ik de slaapkamerdeur dicht. In het begin was het best lastig om dat eigenwijsje aan het verstand te peuteren dat ze me 's nachts niet moest storen; als ze zich verveelde, kwam ze aan de deur krabben en miauwen. Eerst stond ik nog op om met haar te spelen zodat ze moe werd en ging ik daarna weer slapen, maar ik had al snel door dat ik haar hiermee juist aanmoedigde om ermee door te gaan. Dus ben ik haar uiteindelijk gaan negeren. Na een tijdje begreep ze het en kwam ze me niet meer lastigvallen. Nu verlopen de nachten prima. Ze herkent inmiddels wel het geluid van mijn wekker en zit altijd achter de deur te wachten als ik opsta om me te begroeten met veel geknuffel en gespin.

Dus voor jou kan dit ook echt werken.

Natuurlijk is het makkelijker als je een slaapkamer hebt met een deur die dicht kan, maar het is niet onmogelijk.

Je moet hem gewoon negeren en doen alsof je slaapt, dan begrijpt hij het uiteindelijk wel.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren
    Ja, ik denk dat hij gewoon aandacht wil, want we zijn echt onafscheidelijk samen ^^ Ik heb het geprobeerd, maar als hij eenmaal boven is, gaat hij niet naar zijn voerbak tenzij ik met hem meega. En als hij dan eenmaal gegeten heeft, begint hij de boel op stelten te zetten en houdt hij ons echt uit onze slaap :/ Ik probeer hem te negeren en vol te houden, we zien het wel lol.
    Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren
    Hoi, ik denk dat je wat meer brokjes moet laten staan voor de nacht en de ochtend. Probeer het eens, misschien miauwt hij dan niet meer :-) Anders is het misschien voor iets anders, misschien wil ze wel dat je wakker wordt zodat hij je aandacht krijgt en je met hem gaat spelen :-) (die van ons maakte ons ook wakker, maar dan met plasjes in bed... LOL)
    Vertaald Frans
  • 7 reacties van 7

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!