Te vroeg gespeend kittentje – agressief, druk en bijterig, wat nu?

Laurap3
Laurap3 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

Mijn vriend en ik hebben een kittentje van anderhalve maand geadopteerd.

We wisten wel het een en ander over katten, maar hadden totaal geen idee dat je écht moet wachten tot een kitten 3 maanden oud is voor je het meeneemt. De vrouw die haar aan ons gaf, zei dat ze gespeend was, zelfstandig, zindelijk, enzovoort. Ze is inderdaad zindelijk en gespeend wat voeding betreft, maar qua gedrag absoluut niet...

Na veel opzoekwerk kwamen we erachter dat we een grote fout hadden gemaakt, omdat we zo de gedragsontwikkeling van ons katje in gevaar brengen...

Ons kittentje is schattig en zindelijk, maar ze heeft zichzelf totaal niet onder controle. Ze is enorm druk, springt op onze voeten en benen met haar klauwtjes volledig uitgestoken. We zeggen heel streng "nee", we proberen haar op te voeden en passen van alles toe om haar af te leiden, we spelen met haar, maar ze bijt en krabt zodra ze speelt. Ze "valt ons aan" om te spelen, maar heeft geen rem en doet ons echt pijn. Ze bijt heel veel tijdens het spelen, en hoe hard we ook proberen haar dat af te leren, ze doet gewoon waar ze zin in heeft.

Ze volgt ons overal en kan geen 2 minuten alleen zijn. Als we thuis zijn en ze ons even niet ziet, miauwt ze alsof we haar in de steek hebben gelaten.

Zodra ze wakker is, is ze niet te houden en kan ze niet alleen spelen. Ze heeft veel speelgoed en een krabpaal, maar springt liever op ons...

Bovendien doet ze de laatste paar dagen haar plas op het badkamerkleedje als wij erbij zijn, terwijl ze haar bak gewoon gebruikt als we er niet zijn...

De vrouw die haar aan ons gaf, heeft haar broertjes en zusjes inmiddels ook weggegeven, maar heeft aangeboden haar een tijdje terug te nemen. Wat raden jullie aan?

Ze is geboren op 16 augustus en kwam bij ons toen ze 1 maand en 10 dagen oud was. We zijn uitgeput en voelen ons volkomen machteloos, want ze lijkt elke dag drukker te worden...

Ik weet niet zeker of haar een maand terugbrengen naar die vrouw een goed idee is, want ze woont nu bijna 2 weken bij ons – maar aan de andere kant zou ze dan nog even bij haar moeder kunnen zijn... Ik weet niet of dit vanzelf beter wordt met de tijd...

Ik weet dat we haar niet zo vroeg hadden moeten nemen, maar we wisten het gewoon niet beter. Ik heb het gevoel dat de schade al is aangericht bij dit arme beestje, maar ik zou graag weten of er handige tips en trucjes zijn, want we zitten echt met onze handen in het haar.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

13 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Laurap3
    Laurap3 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor je reactie. Over het algemeen doen we dit allemaal al... We spelen nooit met onze handen met haar en we spelen zo vaak mogelijk met haar.

We hebben al flink wat speeltjes in huis gehaald (hengels, balletjes met een belletje, muisjes, etc.). Ik ga nog een speeltje met kattenkruid kopen om te kijken of dat haar nog wat meer kan afleiden.

We spelen zoveel mogelijk met haar, maar we kunnen er ook geen 5 uur per dag mee bezig zijn. Gisteravond, vanaf het moment dat we thuiskwamen (rond 18:00 uur), was ze tot een uur of 23:00 hartstikke druk en onhoudbaar. Ze viel ons aan, sprong tegen ons op, krabde en beet (om te spelen, nooit vals bedoeld, maar toch) en dat 5 uur lang... Rustig eten zat er niet in, en als we haar ook maar een kwartiertje in de badkamer zetten, miauwt ze de boel bij elkaar en gooit ze zichzelf tegen de deur om eruit te komen.

Bovendien "klimt" ze met haar nagels in ons; ze probeert ons als een krabpaal te gebruiken (terwijl ze er gewoon eentje in de woonkamer heeft staan).

Wat betreft een tweede kitten: daar hebben we over nagedacht, maar ik ben bang dat het niet goed gaat en dat we straks met twee onhandelbare kittens in huis zitten... Als we er een tweede bij zouden nemen, zou dat er natuurlijk eentje van 3 maanden zijn, maar dan ben je nog niet van de streken af. Kattenkwaad is normaal voor een kitten, maar ik heb het gevoel dat die van ons niet helemaal "normaal" is. Ze is compleet hyper en het wordt doordeweeks alleen maar erger, omdat we er dan overdag natuurlijk minder zijn...

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Mijn nichtje heeft een kitten genomen op dezelfde leeftijd als die van jou (haar eigen keuze, maar niet echt over nagedacht)! En ze had precies hetzelfde gedrag als die van jou. Ze is gesteriliseerd en eerlijk gezegd heeft dat haar gedrag echt veranderd. Maar of het een uitzondering is dat ze rustiger is geworden? Dat weet ik niet.

Vertaald Frans
    G
    Greylox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Wat betreft het terugbrengen naar die mevrouw: als de moederpoes er nog is en haar weer accepteert, kun je dat proberen. Ja, het kan de situatie in ieder geval niet erger maken.

Mocht dat niet lukken:

Het is heel normaal dat ze liever op jou springt dan met stilstaand speelgoed speelt... dat is echt veel leuker en bovendien zegt haar instinct dat ze dat moet doen (jagen).

Voor de problemen met bijten en onverwachte aanvallen moet je haar een speeltje geven waar ze zich op kan afreageren. Denk aan knuffeltjes gevuld met valeriaan of kattenkruid (kies liever voor "kortharige" stof, want bij langharige knuffels kunnen ze de haren eruit trekken). Zodra ze je aanvalt, moet je haar dat speeltje geven, desnoods door haar er een beetje mee te "prikkelen" (haar uitdagen om het speeltje aan te vallen). Dit speelgoed moet je niet de hele tijd laten liggen.

Hetzelfde geldt voor de andere speeltjes: wissel ze af. Voor haar is een bal of een muis die constant op de grond ligt totaal niet interessant.

Speel korte sessies (15 minuutjes), maar doe dit meerdere keren per dag. Als je er nog geen hebt, koop dan een speelhengel, dat is echt een aanrader. En verdiep je eens in "hoe je het beste met een kat kunt spelen". Het klinkt misschien stom, maar vaak maken we niet de juiste bewegingen; je kunt hier online genoeg video's over vinden.

HEEL BELANGRIJK: speel nooit direct met je handen met haar, zelfs niet voor een keertje voor de grap. Als ze je aanvalt tijdens het spelen, duw haar dan weg en negeer haar zo'n 20 seconden. Als ze niet rustig wordt, zet haar dan een paar minuten apart in een kamer (geef haar daar wel een speeltje).

Over het plassen op de badmat: gooi die mat weg. Ondanks het wassen blijft de geur erin zitten. Als ze dit doet, is dat om een gevoel van onbehagen te uiten, dus het heeft geen zin om haar op haar kop te geven (trouwens, je huisdier straffen is sowieso zinloos). Maak de plekken waar ze geplast heeft absoluut niet schoon met bleekmiddel, want dat nodigt haar juist uit om het daar weer te doen.

De laatste optie... maar die is niet niks (zeker niet financieel gezien) en hangt ook een beetje af van de grootte van je woning: een tweede kitten adopteren.

Haar gedrag is normaal voor een kitten van deze leeftijd. Ze zou eigenlijk broertjes en zusjes moeten hebben om mee te ravotten en te spelen (en een moeder om haar te verzorgen en op te voeden). Het is logisch dat ze het moeilijk vindt als ze je niet ziet. Als je naar kittens van deze leeftijd kijkt, zie je dat ze bijna altijd bij elkaar zijn en alleen maar samen spelen en samen slapen. Idealiter had die mevrouw dit kleintje pas met 3 maanden aan je moeten meegeven (trouwens, geef haar het advies om haar kat te laten steriliseren... gezien het aantal asielkatten dat op een thuis wacht en de manier waarop ze de adoptie van haar kittens aanpakt, zou dat een dienst zijn voor iedereen...).

Vertaald Frans
  • 13 reacties van 13

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer