Onze kitten doet zijn behoefte niet

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi, we hebben gisteren rond 17:30 een kittentje geadopteerd, hij is al gespeend. Hij is geboren op 31/07; zijn moeder gaf hem al een week geen melk meer en hij eet dus al supergoed uit zijn voerbakje. De vorige eigenaar vertelde me dat ze allemaal netjes op de kattenbak gingen, maar sinds hij hier gisteravond is aangekomen heeft hij nog niets gedaan, zelfs niet op de grond... geen plasje en ook geen... ik snap het niet en begin me een beetje zorgen te maken. Verder is hij volgens mij kerngezond (ik ga volgende week een afspraak maken bij de dierenarts), hij piept niet (ik was bang dat hij zijn moeder zou missen), maar dat is totaal niet het geval, hij is al helemaal gewend aan zijn nieuwe omgeving... Ik zet hem regelmatig op de "kattenbak", maar hij speelt er alleen wat in en gaat er dan weer uit... denken jullie dat dit normaal is? Moet ik me echt zorgen maken?

Qua voeding krijgt hij water en brokjes (die ik bij de dierenspeciaalzaak heb gekocht, niet bij de supermarkt)...

Alvast bedankt voor jullie reacties...

Marine

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

9 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Rapporteren

Als ik kijk naar mijn eigen poes die niet goed gespeend is (geadopteerd uit het asiel), zie je dat dit echt invloed heeft op haar gedrag. Zo vroeg bij de moeder worden weggehaald is echt geen goed idee.

Vertaald Frans
    G
    Greylox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, je kitten is op 31-07 geboren, dus wettelijk gezien had je hem niet voor 30-09 mogen krijgen, en idealiter pas op 31-10. Je kitten is nog te klein en is niet goed gespeend, waardoor hij kans heeft op ernstige gedragsproblemen. Het beste zou zijn als je hem tot hij 3 maanden oud is terugbrengt naar zijn moeder.

Hoi Matilda1, op die 8 dagen na is het ook geen exacte wetenschap hoor ;) Geen reden om zo direct alarm te slaan :) maar het is inderdaad een mogelijkheid als de opvoeding uiteindelijk niet goed verloopt...

Die van mij zat in hetzelfde schuitje qua timing van het spenen (rond die theoretische 2 maanden) en alles is goed gegaan, behalve dat ze wat last had van diarree (door de kwaliteit van de brokjes die we gaven; we zijn toen overgestapt op Royal Canin "Kitten" en dat hielp meteen).

Hoi,

Dat is wat iedereen zegt die een kitten heeft gekregen vóór het spenen en waarbij het toevallig goed is gegaan. Aan de andere kant zijn er hier mensen, waaronder ikzelf, die wel drie kantjes vol kunnen schrijven over de gedragsproblemen van hun kat die te vroeg uit het nest is gehaald. Het is een loterij en het zou onverantwoord zijn voor degenen die het hebben meegemaakt om te zeggen: "het loopt wel los, op een weekje komt het niet aan".

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Je kitten mag dan wel al zelfstandig eten, maar hij is sociaal nog niet gespeend en echt veel te jong om nu al bij zijn moeder weg te zijn. Breng hem als het even kan weer terug naar haar tot hij 3 maanden oud is.

Vertaald Frans
    Caroline9244
    Caroline9244 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Help hem in de tussentijd een handje en neem de rol van de moeder over: stimuleer een paar keer per dag zijn geslachtsdelen met een vochtig watje of gaasje zodat hij zijn behoefte kan doen. Dat is wat de moeder ook doet, met haar tong. Doe dit een paar dagen en leer hem daarna de kattenbak te gebruiken.

Het kitten is blijkbaar al bijna 2 maanden oud, dus normaal gesproken is hij al zindelijk!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, je kitten is geboren op 31/07, dus wettelijk gezien had je hem niet voor 30/09 mogen krijgen en idealiter pas op 31/10. Je kitten is nog te klein en is niet goed gespeend, waardoor hij later grote gedragsproblemen kan krijgen. Het beste zou zijn als je hem terugbrengt naar zijn moeder tot hij 3 maanden oud is.

Hoi Matilda1, op 8 dagen na is het ook weer geen exacte wetenschap ;) Geen reden om meteen zo’n alarm te slaan :) maar het is inderdaad een mogelijkheid als de opvoeding op den duur niet goed verloopt...

Die van mij zat in hetzelfde schuitje wat betreft de timing van het spenen (rond die theoretische 2 maanden) en alles is goed gegaan, behalve dat ze een beetje aan de diarree was (door de kwaliteit van de brokjes die we gaven; we zijn toen overgestapt op Royal Canin "Kitten" en dat hielp meteen).

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Help hem in de tussentijd en neem de rol van de moeder over: stimuleer een paar keer per dag zijn geslachtsdelen met een vochtig watje of gaasje zodat hij zijn behoefte kan doen. Dat is precies wat de moeder ook met haar tong doet. Doe dit een paar dagen en leer hem daarna hoe hij de kattenbak moet gebruiken.

Vertaald Frans
    Matilda1
    Matilda1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Hoi, je kitten is geboren op 31-07, dus wettelijk gezien had je hem pas vanaf 30-09 mogen hebben en idealiter pas vanaf 31-10. Je kitten is nog veel te klein en is niet goed gespeend, waardoor hij kans heeft op flinke gedragsproblemen. Het beste zou zijn als je hem terugbrengt naar zijn moeder tot hij 3 maanden oud is.
    Vertaald Frans
    Caroline9244
    Caroline9244 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ja, dat is helemaal niet gek hoor! Je moet hem gewoon af en toe even op de kattenbak zetten, en op een gegeven moment als hij moet, doet hij vanzelf wel zijn behoefte!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Op dit moment vind ik het nog niet echt verontrustend. Als het aanhoudt, moet je wel even naar de dierenarts gaan. Maar na slechts één nachtje is het goed mogelijk dat hij nog niets doet.

Vertaald Frans
  • 9 reacties van 9

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!