nieuwe kitten valt mijn kat aan!!

L
Lustra Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi iedereen!

Mijn man en ik hebben al meer dan 8 jaar een kat, het is echt een schatje!! Of het nu met mensen, katten of wat voor dier dan ook is..

Hij is al heel jong gecastreerd en is absoluut niet dominant, maar ook geen onderdaan trouwens! Hij doet gewoon zijn ding, speelt, en als er een ander dier bij komt, verwelkomt hij die meestal zonder te morren!

MAAR nu komt het, we hebben sinds 2 maanden een kleine kitten in huis. De eerste twee dagen was het rustig, Hitch zocht hem op en de kleine zocht zijn toevlucht bij Hitch (hij was een beetje bang voor mensen, maar voor Hitch totaal niet).

Tegen het einde van de eerste week begon de kleine echt zijn draai te vinden en wilde hij knuffels van ons. Hij heeft Hitch ook enorm nageaapt, tot op de dag van vandaag trouwens... kortom..

Op dit moment begint Hitch er echt genoeg van te krijgen... als de kleine in de kamer is, gaat hij weg. En als hij het ongeluk heeft dat hij weer terugkomt, springt de kleine bovenop hem om te spelen.

Ik denk dat dat het grootste probleem is... die kleine is ECHT superactief, hij valt Hitch non-stop aan. En mijn arme schat is zo lief; ook al gromt en blaast hij (iets wat ik hem in 8 jaar nog nooit heb zien doen), hij blijft allesbehalve agressief tegen hem. Hij zet hem totaal niet op zijn plek... laat zijn favoriete plekjes en snacks afpakken... kortom, hij laat over zich heen lopen!

Ik wil er wel bij zeggen dat zodra ik in de kamer ben, ik de kleine uit de krabpaal van Hitch haal (de kleine heeft er zelf ook een -_-). Ik geef Hitch ook altijd als eerste eten. 's Nachts zet ik de kleine uiteindelijk uit de slaapkamer (anders valt hij de hele nacht Hitch aan die dan wegvlucht... en het is voor mij uitgesloten om zonder hem te slapen). Ik grijp nooit in als ze aan het stoeien zijn... maar ja, ik weet niet wat ik moet doen. Ik zou graag met beide katten op bed willen slapen... zeker omdat de kleine verder echt een schatje is (behalve dan tegenover Hitch).

Ik heb ook gemerkt dat de kleine jaloers is... als ik mijn man of Hitch een knuffel geef, komt hij direct aanrennen om er ook een te krijgen..

Heb advies nodig :(

alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

5 antwoorden
Sorteren op:
  • Werewolf1
    Werewolf1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Eens met Blue Cat... Laat hem castreren... Misschien wordt hij daar wat rustiger van... Die kat die je al langer hebt klinkt sociaal... Pak de kleine zo voorzichtig mogelijk aan... Dan wordt hij vanzelf ook sociaal...

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Natuurlijk bestaat jaloezie bij katten. Het is aan jou om hem gerust te stellen door de hiërarchie te respecteren: wie er het eerst was, de volwassen kat... De kleine komt daarna.

Vertaald Frans
    K
    Kimette25 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, mijn poes Tornade van 11 jaar heeft al twee keer te maken gehad met het accepteren van een nieuwe kat. Ik kan je vertellen dat de eerste 2 maanden best pittig zijn. Het is belangrijk om je oudere kat momentjes met jou te geven zonder dat ze gestoord wordt door de kitten. Ze moet begrijpen dat ze nog steeds haar eigen plekje heeft en ze moet echt gerustgesteld worden.

Geef haar wat lekkers terwijl de kitten in de buurt is. Dat helpt ook enorm bij het acceptatieproces.

Ik ga deze zomer weer dezelfde stappen doorlopen; mijn kat van bijna twee jaar is helaas net overleden aan een lymfoom, dus mijn mooie Tornade moet weer een nieuwe kitten gaan accepteren. Stap voor stap zal ze er langzaam aan wennen. Maar je moet niets forceren; het is belangrijk dat de oudere kat zich altijd geliefd en veilig blijft voelen. Het is een lang proces, maar na een paar maanden is het resultaat positief.

Veel succes!

Vertaald Frans
    L
    Lustra Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor je reactie!

Wat de kattenbak betreft, daar heeft hij geen toegang toe, maar hij laat het ons wel duidelijk merken wanneer we moeten opstaan om de deur voor hem open te doen!

Het kitten is heel snel gecastreerd nadat hij bij ons kwam wonen... ik was bang dat hij dominant zou worden.

Maar om een voorbeeld te geven van zijn energie... om 10:00 uur was hij bij de dierenarts voor de castratie en om 13:00 uur was hij alweer thuis en kon hij niet stilzitten... we konden proberen hem te kalmeren wat we wilden, hij bleef maar rondrennen... de dierenarts zei dat hij nog nooit zo'n kitten had gezien!

Oké, ik ga proberen in te grijpen op het moment dat de kleine te veel bovenop Hitch zit... maar hij is echt een taaie!! Als hij iets wil, dan laat hij niet zomaar los...

Bedankt in ieder geval, ik ben blij om te zien dat er hoop is dat het wat rustiger wordt.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Allereerst is het gedrag van het katje vrij normaal – vanuit zijn (katten)perspectief doet hij niets verkeerd. Hem 's nachts opsluiten met Hitch (met toegang tot een kattenbak, hoop ik?) is een goed idee: zo komt Hitch weer in contact met zijn baasjes zonder lastiggevallen te worden door de kleine. Hem altijd voorrang geven is ook goed. Vergeet niet dat het altijd de oudgediende is die het moeilijk heeft als er een nieuwkomer arriveert, nooit andersom.

Persoonlijk zou ik aanraden om het katje snel te laten castreren – dat kan prima voor zijn 6e maand. De ingreep zal hem rustiger maken en vooral zijn rivaliteit met de oudere kat flink verminderen.

En in de tussentijd, in tegenstelling tot wat je vaak leest, zou ik elke keer ingrijpen als de kleine de geduldsgrens van de grote overschrijdt: hard NEEN! roepen en in je handen klappen. Doe dit niet wanneer de grote duidelijk geniet van de interactie met de kleine. Ik heb iets soortgelijks meegemaakt toen ik Oscar adopteerde, die maar bleef aandringen bij Nouchka, mijn volwassen gesteriliseerde poes. Geloof me, mijn ferme aanpak had hem binnen een paar dagen al gekalmeerd. Spelen: prima, pesten: niet oké!

Vertaald Frans
  • 5 reacties van 5

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!