Mijn poes probeert haar kleintjes op te eten?!? Zwak kittentje drinkt niet.

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Mijn poes van 11 maanden heeft 3 dagen geleden 4 kittens gekregen. Ze is bevallen in mijn bed terwijl ik erbij was. (Ze wilde het 'kraamkistje' dat ik voor haar had klaargemaakt niet gebruiken.) Alles ging heel goed, en nadat de kleintjes in slaap waren gevallen heb ik ze samen met hun moeder in het kistje gelegd met een dekentje en een kruik.

De vader van de kittens (die ik binnenkort laat castreren) was heel lief voor de kleintjes en de moeder. Maar ik laat hem nooit alleen met ze, voor de zekerheid.

Gisteren werd ik wakker van het geschreeuw van de kleintjes. En toen zag ik Mimi (de moeder) het enige mannetje bijten – meteen het zwakste van allemaal. Ik griste haar bij haar nekvel vandaan en schreeuwde naar haar, compleet geschokt door wat ik net had gezien. Daarna ging ze zitten en begon ze te miauwen terwijl ze me aankeek, en maakte een soort jammerend gemiauw terwijl ze naar de kleintjes keek. Even later probeerde ze opnieuw een andere kleine bij z'n kop en rug te bijten – voor mij voelde het alsof ze ze probeerde op te eten 😰. Dus ik vond het beter om ze te scheiden. Omdat ik nog geen speciale kittenmelk had, heb ik haar op mijn bed gelegd bij de kleintjes en haar pootjes en kop vastgehouden zodat de kleintjes konden drinken. Daarna liet ik haar los en begon ze de kleintjes te likken.

Ik was blij en dacht dat het goed zou komen, dat ze lief zou zijn voor de kleintjes. Voor de zekerheid was ik toch al opzoek gegaan naar kittenmelk.

Ik liet haar even alleen met de kleintjes. Twee minuten later kom ik terug en zie ik dat ze een van de huilende kleintjes onder de dekens van mijn bed heeft gesleurd (gelukkig mankeerde het kleintje niets).

Ik snap haar gedrag echt niet. De dierenarts die ik belde zei alleen dat ze gestrest is, verder niets.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan denken.

Hebben jullie ooit zoiets meegemaakt?

Hoe pak je zoiets aan?

En nog één ding: het zwakste mannetje drinkt helemaal niet, dus ik probeer hem met een flesje te voeden (een mission impossible) en hij maakt de hele tijd zuigbewegingen met zijn mondje, zelfs als hij lijkt te slapen.

Sorry voor deze lange lappen tekst (vol spelfouten), maar ik ben enorm gestrest en ongerust.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

4 antwoorden
Sorteren op:
  • Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het zou me echt verbazen als ze hem dood wilde maken, trouwens, dat had ze dan allang gedaan als dat echt de bedoeling was.

Ik denk dat ze gewoon nog wat onhandig is met het verplaatsen. Dat komt vanzelf wel, ze leert het vast heel snel.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Het komt wel eens voor dat een moederpoes het zwakste kitten doodt omdat ze aanvoelt dat het niet levensvatbaar is. Daarnaast kan een poes die voor het eerst een nestje heeft agressief reageren op haar baby's, omdat ze simpelweg niet goed begrijpt wat ze moet doen.

Kijk eerst eens of ze de kittens vooral probeert te verplaatsen. In dat geval kun je haar ze het beste precies laten neerleggen waar ze wil, zonder dat je tussenbeide komt. En check of ze de kleintjes laat drinken.

Of probeert ze hen echt hard te bijten, ook op de plek waar ze ze zelf heeft neergelegd, en weigert ze hen te zogen? In dat laatste geval zit er helaas niks anders op dan de kleintjes met de fles te voeden. Dat brengt voor jou een hoop geregel en beperkingen met zich mee, en er is geen garantie dat ze het zullen redden.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je kat is nog te jong om een nestje aan te kunnen; het gebeurt vaker bij jonge poezen dat ze niet goed weten hoe ze voor hun kleintjes moeten zorgen.

Let op, ze kan al vrij snel na de bevalling weer krols worden. Laat de kater dus snel castreren om te voorkomen dat ze meteen weer een tweede nestje krijgt.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Kirikirikirii Bedankt voor je reactie! Toen ik haar zag, probeerde ze in hun rug en kop te bijten. Het is best indrukwekkend, zeker omdat ze nog zo klein zijn en dan ook nog zo beginnen te gillen. Ik ga het nog een keer bekijken om te zien of ik me niet vergis...

Vertaald Frans
  • 4 reacties van 4

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!