Mijn poes heeft haar kittens verplaatst, miauwt veel en blijft niet meer bij ze

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Nou, ik lees nu al een paar dagen mee op dit forum en het heeft me al goed geholpen met een paar vragen die ik had. Maar nu heb ik echt even advies nodig voor mijn eigen situatie.

Hier is het verhaal van het begin af aan:

Onze poes Luna, die we hebben geadopteerd nadat ze was gevonden op een parkeerplaats langs de snelweg, is zwanger geraakt. We wilden haar eigenlijk laten steriliseren, maar helaas liet iemand haar per ongeluk naar buiten tijdens haar eerste krolsheid.

Afgelopen dinsdag was het 60 dagen geleden dat ze was gedekt. Donderdagochtend rond 03:30 uur (toen we net thuiskwamen van een feestje) stond ze ons op te wachten. Ze liep overal achter ons aan en kwam uiteindelijk op bed liggen voor haar eerste weeën. We probeerden haar nog naar de plek te brengen die we voor haar hadden ingericht (handdoeken, gedimd licht, rustig hoekje), maar daar wilde ze niks van weten. Ze heeft drie uur lang weeën gehad, bijna bij mij op schoot. We waren nogal verbaasd, want we hadden gehoord dat katten meestal een afgelegen plekje zoeken om te bevallen. Maar ze leek ongerust en werd rustig van mijn aanwezigheid en aaitjes. Om 06:30 uur kwam de eerste baby, daarna de tweede en de derde met telkens een kwartiertje ertussen. De vierde kwam een uur later. Ze was doodop en probeerde wat te slapen, maar met onze aanmoediging kwamen de vierde en vijfde er uiteindelijk ook uit.

Ze deed alles perfect: vliesjes kapotmaken, de baby's schoonlikken zodat ze gingen ademen, de placenta opeten... Na een tijdje hebben we haar met de kleintjes naar een werpkist verplaatst. Ze liet ons ze zonder problemen aanraken. Ik ben de hele dag bij haar gebleven, maar toen ik even wat eten wilde pakken, begon ze ongerust tegen me te miauwen. Ze volgde me naar beneden en miauwde heel hard tegen me. Toen ik aanstalten maakte om weer naar boven te gaan, stopte ze bij elke trede om te kijken of ik wel volgde. Ik trok de conclusie dat ze bang was om alleen te zijn met de kleintjes.

Uiteindelijk hebben we haar gemiauw maar even genegeerd en toen ging ze toch weer naar de kittens. Oef! Zeker omdat we vrijdagavond een weekendje weg moesten. Toen we terugkwamen was alles oké, de 5 kittens zagen er goed uit en Luna ook. Maar af en toe begint ze heel hard te miauwen terwijl ze ons aankijkt, alsof ze iets duidelijk wil maken. Soms gaat ze even de tuin in en laat ze de kittens alleen (ik weet niet precies hoe lang) en soms lijkt het wel alsof ze in paniek raakt. Vanochtend, nu de kittens 5 dagen oud zijn, liet ze ze weer alleen en begon ze weer te miauwen.

Om haar te laten merken dat ze voor haar baby's moet zorgen, pakte ik er eentje op. Ze miauwde tegen me, pakte het kitten aan en verplaatste het. Ze legde het onder een nachtkastje met een kleedje erover dat tot op de grond hangt. Alsof ze het wilde verstoppen. Na een kwartier had ze alle kittens naar die plek verhuisd. Maar daarna liet ze ze weer alleen. Ze miauwen en roepen haar, maar zij komt alleen maar naar mij kijken en miauwen. Ik heb gecheckt of ze nog melk heeft en dat lijkt zo te zijn. Ze heeft brokjes en water tot haar beschikking. Het viel me vanochtend ook op dat ze wat opgedroogd bloed rond haar vagina heeft zitten. Is het normaal dat ze 5 dagen na de bevalling nog wat afscheiding heeft?

Sorry voor het lange verhaal, maar ik wilde dat jullie precies weten hoe de bevalling is gegaan, omdat ze vanaf het begin al niet echt 'volgens het boekje' reageerde. Ik hoop dat jullie me wat info kunnen geven en me vooral gerust kunnen stellen. Ze ligt net weer bij de kittens en ze zijn aan het drinken. Ik maak me waarschijnlijk druk om niks, maar ik doe liever te veel dan te weinig. Het is net alsof ze paniekaanvallen heeft als een jonge moeder die beseft dat ze voor 5 baby's moet zorgen, bang wordt en ze even in de steek laat, om zich daarna weer te bedenken...

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

81 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Rapporteren

Goedenavond,

Mijn poes is nog geen week geleden bevallen en ongeveer een uur geleden heeft ze een van haar kittens uit het nest gehaald en op het parket laten liggen zonder er verder naar om te kijken. Ze begint ze nu ook vaker alleen te laten en ze miauwt aan één stuk door.

Wat moet ik doen? Moet ik me zorgen maken?

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik herinner me nog dat mijn poes bij de geboorte soms een kitten opat. De dierenarts vertelde ons toen dat dit kwam doordat het kleintje niet levensvatbaar was.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Kun je alsjeblieft ophouden met het omhooghalen van oude topics van 1000 dagen geleden...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nou, dit ben ik. Ik ben geen 20 hoor, ik ben 13.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Luister, ik begrijp je hoor, die van mij is ook zo met haar kleintjes. Ze lijkt ze wel te willen opeten en ze miauwt aan één stuk door. Eigenlijk had ze 5 kittens: 2 waren er al dood in haar buik, eentje was ziek en die andere heeft ze doodgelegen! Nu is er nog maar eentje over. Ik weet het ook niet hoor, ze miauwt de hele tijd terwijl ze me aankijkt en pakt hem met haar tanden op om hem ergens anders heen te brengen of om hem op te eten. Ze heeft trouwens ook geen brokjes meer, maar help me alsjeblieft. Ik denk dat de dierenarts de enige optie is, maar ik heb bijna geen geld. Hebben jullie alsjeblieft advies?

Snel alsjeblieft, zodra je haar aanraakt miauwt ze en er komen vieze en vreemde dingen uit haar achterkant!

👈👈

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi Guy Guy,

Ja, ik denk dat het verstandiger is om snel wat kunstmelk te gaan kopen. Veel succes! :-)

Hoi :D heb je zelf een huisdier?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Luister, ik begrijp je helemaal, die van mij doet ook zo met haar kleine kittens. Ze lijkt ze wel te willen opeten en ze miauwt echt aan één stuk door. Eigenlijk had ze 5 kittens, maar er waren er 2 al in haar buik overleden, eentje was ziek en die andere heeft ze... tja, doodgelegen! Nu is er nog maar eentje over en ze miauwt constant terwijl ze me aankijkt. Ze pakt hem steeds met haar tanden op om hem ergens anders mee naartoe te nemen of om hem op te eten, ik weet het echt niet meer. Trouwens, haar brokjes zijn ook op, dus help me alsjeblieft. Ik denk eigenlijk dat de enige optie de dierenarts is, maar ik heb niet veel geld. Geef me alsjeblieft advies!

👈👈

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi Guy Guy,

Ja, ik denk dat je het beste snel even kunstmelk kunt gaan halen. Veel succes:-)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren
    Goedenavond @Dellys, mijn poes is afgelopen dinsdag 8 juli bevallen. De kittens miauwen zodra ze weg is. We hebben ook naar haar tepels gekeken en er voorzichtig in geknepen, maar er komt geen melk uit. Ik denk dat ze misschien geen melk meer heeft, want ook als ze wel bij ze ligt miauwen ze aan één stuk door. Heb je advies voor me? Moet ik bij de dierenarts speciale melk gaan halen om ze bij te voeren of niet? Alvast bedankt voor je reactie.
    Vertaald Frans
  • 30 reacties van 81

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!