Mijn kat wil mijn kitten vermoorden!

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi, ik heb een groot probleem met mijn kater van 2 jaar (niet gecastreerd, ik ben van plan dit eind juli te laten doen) en mijn kitten (ook een mannetje) die ik pas van de straat heb geplukt, hij is ongeveer 1,5 maand oud.

Mijn grote kat TCHOUPI was 8 dagen op pad om te jagen en kwam gisteren weer terug. We hebben kitten NEMO nu 5 dagen.

Vanmorgen kwam de grote dus terug en viel bij mij in slaap. Toen besloot ik hem even kort kennis te laten maken met zijn 'nieuwe vriendje', zodat hij hem kon ruiken en daarna weer lekker naar buiten kon gaan zoals gewoonlijk. (Nee, ik heb geen fluwelen handschoentjes aangetrokken door een week te wachten om de geuren te laten mengen, ik heb maar één dag gewacht, de geurtjes wat uitgewisseld en dat was het. Ik heb het altijd zo gedaan en het is altijd goed gegaan tussen mijn katten! Ik had nooit gedacht dat er een uitzondering zou zijn... maar goed.)

Mijn grote kat rook aan de kitten en hij begon onrustig te worden. Hij snoof de geuren om hem heen op en ik voelde dat hij vreemd reageerde! Hij werd steeds onrustiger, vloog toen op de kitten af en beet hem! De kitten schreeuwde het uit, ik pakte hem op en mijn kat probeerde hem te grijpen. Ik heb de kitten in een reismandje gezet en mijn kat rende er bijna tegenaan en probeerde met zijn pootjes door de tralies te komen als een gek! Hij werd echt knettergek, miauwde en rende door het huis zodat ik hem de kitten terug zou geven.

Later op de dag wilde ik het nog eens proberen toen ze weer rustig waren, maar het gebeurde weer. Hij greep de kitten bij zijn pootje en wilde niet meer loslaten, terwijl ik hem in mijn armen hield en de kitten gilde!! Ik ben echt heel erg bang en weet niet meer wat ik moet doen...

Uit pure frustratie heeft mijn kat zelfs mijn twee chihuahua's gekrabd.

Hij gaat meestal direct weer weg, maar nu loert hij voor het huis en wacht hij tot er een deur opengaat.

Zou het helpen om mijn kat te laten castreren om dit agressieve gedrag te stoppen?

Hij kwam ook niet echt als zichzelf terug, het lijkt wel alsof die 8 dagen jagen hem niet goed hebben gedaan... Heeft iemand een oplossing, of heeft iemand hetzelfde meegemaakt?? Ik ben nu al heel erg gehecht aan de kitten en ik wil hem echt niet wegdoen. En ik ben dol op katten, dus het idee dat ik er geen meer bij kan nemen door Tchoupi vind ik echt vreselijk!...

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

12 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal, om te beginnen bedankt voor jullie reacties!

Het idee om de katten samen te laten eten vond ik goed, maar helaas gaat dat lastig worden. Mijn grote kat is namelijk niet gecastreerd en komt nu, zeker in de paartijd, maar ongeveer één keer per week thuis. Bovendien jaagt hij en heeft hij niet echt honger als hij dan eindelijk thuiskomt!..

Op dit moment zwerft hij niet rond het huis, maar ik kan de boel nog steeds niet zomaar openzetten. Ik moet constant blijven opletten, maar ja..

Het kitten afzonderen is voor mij ook geen blijvende oplossing om diezelfde reden, dus dat doe ik alleen 's nachts en wanneer de grote kat een uurtje thuis komt buurten.

Wat betreft wat jullie zeiden over die 'castratietest': dat is misschien wel een goed idee als de prijs meevalt. Anders kan ik hem net zo goed meteen laten castreren 😊 Ik ga er eens achteraan! Ik vind het nog steeds heel eng om ze weer bij elkaar te zetten, maar misschien probeert hij hem niet meer aan te vallen als het kitten eenmaal een volwassen kat is.

Ik snap natuurlijk wel dat het niet makkelijk zal zijn, er zal vast wel eens gevochten worden.

Hoe dan ook, ik doe de kleine kat echt niet weg. Hij hoort nu bij de familie, dus er moet gewoon een andere oplossing komen die wel werkt!

Ik houd al jullie tips in m'n achterhoofd en ga van alles proberen 😉

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Als het echt om agressie gaat, kan castratie dit gedrag inderdaad verminderen. Je zou een implantaat kunnen proberen (chemische, tijdelijke castratie) voordat je voor een fysieke castratie kiest, om te zien of het probleem afneemt of juist erger wordt (let wel op: de eerste dagen na het plaatsen van het implantaat kan het gedrag eerst verergeren voordat het minder wordt). Je kunt ook diffusers zoals Feliway Friends proberen; dit werkt bij sommige katten rustgevend en kan helpen voor een betere verstandhouding. Mocht de situatie niet verbeteren, dan kun je een kattengedragstherapeut raadplegen die je vast tips kan geven om het gedrag te begrijpen en aan te pakken. Als je kat het kitten ondanks alles echt niet accepteert, zul je er helaas over na moeten denken om een ander plekje voor hem te zoeken, in het belang van beide dieren.

Ik raad je trouwens aan om ze niet nu al direct met elkaar in contact te brengen, zeker omdat je andere kat buiten komt. Een kitten van 1,5 maand is namelijk nog niet echt beschermd tegen veelvoorkomende kattenziektes. Je kunt beter wachten tot het kitten volledig gevaccineerd en beschermd is om besmetting te voorkomen.

Fijne dag nog,

Anaïs

Vertaald Frans
  • 12 reacties van 12

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!