Hoi,
Ik heb mijn kat geadopteerd toen ze 3 maanden was, inmiddels is ze 8 maanden. Ik woon in de stad in een appartement van ongeveer 50 m². Het is op de derde en bovenste verdieping. In mijn slaapkamer is er een raam dat toegang geeft tot een (best brede) dakgoot. Omdat ik op de derde verdieping woon, dacht ik erover om haar via daar naar buiten te laten gaan, zodat ze tenminste een beetje frisse neus kan halen... Ik dacht dat ze dan lekker op de daken kan rondstruinen.
Ik woon samen met een huisgenoot, en zij doet vaak haar deur dicht voor de rust (mijn kat kan daar dan niet naar binnen). Mijn huisgenoot woonde hier nog niet toen ik de kat kreeg, en daarvoor had de kat altijd toegang tot het hele appartement (dus meer ruimte!).
Ik heb een supermooie krabpaal voor haar neergezet, ze heeft bakken met speelgoed en ik speel regelmatig met haar. Ik heb vanaf het begin gezegd dat ik na mijn studie ga verhuizen naar een plek met toegang tot buiten (een tuin bijvoorbeeld).
Maar goed, hoe langer het duurt, hoe schuldiger ik me voel dat ze binnen moet blijven, ook al is het maar tijdelijk. Soms heb ik het idee dat ze zich verveelt, ondanks al mijn moeite om haar omgeving uitdagend te maken.
Natuurlijk weet ik dat het risicovol is. En natuurlijk zou ik me zorgen maken en bang zijn dat er iets gebeurt. Ik weet dat ze kan vallen, kan gaan vechten of een ziekte kan oplopen. Het spreekt voor zich dat als er iets gebeurt, ik direct naar de dierenarts ga... Maar ik denk dat de risico's het misschien wel waard zijn (voor haar), en dat ze misschien gelukkiger is als ze naar buiten kan, ook met die risico's, dan wanneer ze binnen opgesloten zit. Ik heb liever dat ik me zorgen maak en zij zo gelukkig mogelijk is, dan dat ik haar opsluit voor mijn eigen gemoedsrust... Ze is nog jong (bijna 8 maanden), dus ik denk dat ze nog wel kan wennen aan het leven op de daken.
Daarnaast denk ik dat er in mijn stad vast veel katten zijn die op de daken komen, en ik heb er nog nooit eentje naar beneden zien vallen of gewond op straat zien liggen. Trouwens, ik zie nooit katten bij mij in de buurt, dus ik vermoed dat ze waarschijnlijk allemaal "hoog" leven (het is hier erg druk met verkeer).
Wat vinden jullie? Denken jullie dat de risico's echt groot zijn? Kennen jullie voorbeelden van katten die op de daken komen? Of ongelukken die zijn gebeurd? Ik ben vooral op zoek naar meningen gebaseerd op ervaringen, zodat ik een idee krijg van de concrete risico's (want qua scenario's heb ik zelf alles al bedacht, haha :D) :)