Mijn kat het dak op laten?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik heb mijn kat geadopteerd toen ze 3 maanden was, inmiddels is ze 8 maanden. Ik woon in de stad in een appartement van ongeveer 50 m². Het is op de derde en bovenste verdieping. In mijn slaapkamer is er een raam dat toegang geeft tot een (best brede) dakgoot. Omdat ik op de derde verdieping woon, dacht ik erover om haar via daar naar buiten te laten gaan, zodat ze tenminste een beetje frisse neus kan halen... Ik dacht dat ze dan lekker op de daken kan rondstruinen.

Ik woon samen met een huisgenoot, en zij doet vaak haar deur dicht voor de rust (mijn kat kan daar dan niet naar binnen). Mijn huisgenoot woonde hier nog niet toen ik de kat kreeg, en daarvoor had de kat altijd toegang tot het hele appartement (dus meer ruimte!).

Ik heb een supermooie krabpaal voor haar neergezet, ze heeft bakken met speelgoed en ik speel regelmatig met haar. Ik heb vanaf het begin gezegd dat ik na mijn studie ga verhuizen naar een plek met toegang tot buiten (een tuin bijvoorbeeld).

Maar goed, hoe langer het duurt, hoe schuldiger ik me voel dat ze binnen moet blijven, ook al is het maar tijdelijk. Soms heb ik het idee dat ze zich verveelt, ondanks al mijn moeite om haar omgeving uitdagend te maken.

Natuurlijk weet ik dat het risicovol is. En natuurlijk zou ik me zorgen maken en bang zijn dat er iets gebeurt. Ik weet dat ze kan vallen, kan gaan vechten of een ziekte kan oplopen. Het spreekt voor zich dat als er iets gebeurt, ik direct naar de dierenarts ga... Maar ik denk dat de risico's het misschien wel waard zijn (voor haar), en dat ze misschien gelukkiger is als ze naar buiten kan, ook met die risico's, dan wanneer ze binnen opgesloten zit. Ik heb liever dat ik me zorgen maak en zij zo gelukkig mogelijk is, dan dat ik haar opsluit voor mijn eigen gemoedsrust... Ze is nog jong (bijna 8 maanden), dus ik denk dat ze nog wel kan wennen aan het leven op de daken.

Daarnaast denk ik dat er in mijn stad vast veel katten zijn die op de daken komen, en ik heb er nog nooit eentje naar beneden zien vallen of gewond op straat zien liggen. Trouwens, ik zie nooit katten bij mij in de buurt, dus ik vermoed dat ze waarschijnlijk allemaal "hoog" leven (het is hier erg druk met verkeer).

Wat vinden jullie? Denken jullie dat de risico's echt groot zijn? Kennen jullie voorbeelden van katten die op de daken komen? Of ongelukken die zijn gebeurd? Ik ben vooral op zoek naar meningen gebaseerd op ervaringen, zodat ik een idee krijg van de concrete risico's (want qua scenario's heb ik zelf alles al bedacht, haha :D) :)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

3 antwoorden
Sorteren op:
  • Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb een kat gehad die echt een brokkenpiloot was; vallen van het balkon of een vensterbank... gelukkig waren het valpartijen van maar 2 hoog, maar wel met de nodige complicaties. Katten schatten de situatie niet altijd even goed in...

Van mijn huidige katten hebben de twee HTK-katten hun vaste routes over dakterrassen, vensterbanken, muurtjes enzo, maar als de derde ze achterna wil gaan — zij die al van een fauteuil in de woonkamer naar beneden kukelt — dan bezorgt me dat echt enorm veel stress.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, allereerst bedankt voor je reactie! Ik neem het allemaal mee. Ik heb erover nagedacht en de knoop doorgehakt: ze mag naar buiten. Ik heb vanochtend meteen een afspraak gemaakt om haar te laten steriliseren. Zodra dat achter de rug is en de wond goed genezen is, mag ze naar buiten :) Ik heb al even naar de daken hier in de buurt gekeken; veel daken zijn plat en er zijn genoeg brede muurtjes. De dakgoten lijken op die van mij (hoge randen, dus dat voelt wel zo veilig denk ik) en door de verschillende hoogtes van de muren en daken kan ze straks lekker rondstruinen. Ik denk dat ik haar in het begin eerst in de binnentuin zet, zodat ze rustig aan de buitenwereld kan wennen. Volgens mij kan ze prima op het muurtje springen als ze wat verder weg wil gaan :)

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Voor een kat die binnen leeft, is het inderdaad heel belangrijk om de omgeving zo uitdagend mogelijk te maken (speeltjes, hoge plekjes zoals een krabpaal, interactieve voerpuzzels...) en dit regelmatig af te wisselen zodat je kat zich niet gaat vervelen. Om verveling te voorkomen, kun je er ook aan denken om een tweede huisdier te nemen (let wel op: bij katten is de acceptatie van een nieuwe bewoner niet altijd even makkelijk; het is vaak alles of niets).

Wat betreft het naar buiten laten op de daken: wees echt heel voorzichtig, want katten die per ongeluk naar beneden vallen komen veel vaker voor dan je denkt. Vooral in jouw geval, aangezien je kat altijd binnen heeft gewoond, is het misschien wat riskant om haar voor haar eerste buitenavontuur meteen op een dak te zetten.

Ik heb zelf een kat van 3 jaar die binnen woont en die ook op het dak mag. Zij heeft echter ook in een appartement met een balkon gewoond en ik neem haar regelmatig mee naar mijn ouders waar ze een tuin hebben. Ze is dus van jongs af aan al gewend aan buiten zijn, en daarom laat ik haar het dak op (lekker op duiven jagen!).

Om op jouw situatie terug te komen: omdat ze nog jong is, kun je proberen haar nu al aan het leven op de daken te laten wennen, maar onderschat de risico's niet!

Succes hoor,

Julie

Vertaald Frans
  • 3 reacties van 3

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!