Leucose bij de kat

S
Sh1nryu Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi... Ik kom even mijn verhaal doen over Pampa, ons kleine bolletje liefde van anderhalf jaar oud.

Drie weken geleden merkten we dat hij zich anders begon te gedragen. Normaal gesproken is hij een echte plakstraal (binnenkat) en heel aanhankelijk, maar nu zonderde hij zich steeds meer af en at hij bijna niets meer! Geen twijfel mogelijk: hup, naar de dierenarts! Zij dacht na het onderzoek aan een vorm van bronchitis en gaf hem voor tien dagen antibiotica en cortison. Het ging heel even iets beter, maar het was niet denderend. Tot gisteren: hij gaf over, at en dronk helemaal niets meer, was lusteloos, enzovoort... Wij dus weer terug naar de dierenarts (deze keer een andere). Hij had een kritieke onderkoeling (33 graden), was uitgedroogd en had waarschijnlijk bloedarmoede... Ze hebben hem daar gehouden voor verder onderzoek en verzorging...

Een paar uur later ging de telefoon: de uitslag was dat hij positief testte op leucose (ondanks dat hij is ingeënt en een binnenkat is). Volgens hen lijdt het geen twijfel dat de moeder het virus tijdens de zwangerschap heeft overgedragen. Opportunistische parasieten hadden van zijn zwakte geprofiteerd en de prognose op de korte termijn is helaas fataal.

Ik kan je vertellen dat het een enorme klap is. We zijn er sinds gisteren kapot van en ik ben bang dat het zwaarste nog moet komen.

Vandaag kregen we weer nieuws: zijn temperatuur is gestegen naar 36 graden, maar hij eet en drinkt nog steeds niet (ze hebben een neus-maagsonde moeten plaatsen). Toen we vroegen wat we nu konden verwachten, zei ze dat ze vandaag nog even afwachten om te kijken hoe het zich ontwikkelt voordat ze een definitief advies geven...

Mijn hart is in duizend stukjes gebroken.

Ik post dit berichtje eigenlijk gewoon om ons verhaal te delen. Als je zelf ook ervaring hebt met leucose bij katten, deel het dan gerust.

Nog een fijne dag en bedankt voor het lezen.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

12 antwoorden
Sorteren op:
  • Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, wat ontzettend naar voor je, dit is altijd hartverscheurend... Je hebt de juiste beslissing genomen, twijfel daar niet aan. Juist omdat we zoveel van ze houden, zijn we ze een zachte dood verschuldigd. Sterkte.

Vertaald Frans
    Mandy1
    Mandy1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik vind het zo ontzettend verdrietig om te horen dat je je kleine katje bent verloren.

Het is zo moeilijk om te accepteren, heel veel sterkte!

Vertaald Frans
    Chlorophylle
    Chlorophylle Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi. Wat ontzettend verdrietig om dit nieuws te horen. Je hebt er alles aan gedaan wat mogelijk was, er was geen andere weg meer. Hij lijdt nu niet meer. Heel veel sterkte in deze moeilijke tijd.

Vertaald Frans
    S
    Rapporteren

Hallo, vandaag was het nieuws over Pampa helaas niet goed. Ondanks de goede zorg en de verschillende behandelingen is zijn temperatuur weer gedaald naar 33 graden... We hebben daarom gekozen voor een laatste afscheid... Onze kleine schat heeft nu rust en is in de kattenhemel... Het is heel erg moeilijk om te accepteren, maar ik probeer mezelf voor te houden dat hij daar waar hij nu is, geen pijn meer heeft...

Bedankt voor al jullie steun

Vertaald Frans
    S
    Rapporteren

Bedankt voor het delen van je ervaring!

Ik hoop dat onze lieverd ook nog een tijdje op een waardige manier kan doorgaan! We kunnen nu alleen nog maar duimen, ik houd je op de hoogte van hoe het verder gaat. Nogmaals bedankt voor je steun en de verhalen.

Vertaald Frans
    Mandy1
    Mandy1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik duim heel hard voor je schattige kleine kereltje!

Sterkte!

Ik heb zelf ook een katje met leucose. Het was een zwerfkater die bij mij in de buurt woonde. Ik heb hem gevangen met een vangkooi, laten castreren en weer teruggezet op de plek waar hij leefde. Natuurlijk gaf ik hem elke dag te eten en hij was al goed tam geworden.

Op een dag had hij waarschijnlijk met een andere kat gevochten en hij had een diepe wond. Hij moest dus in de kliniek blijven en omdat hij steeds weer koorts kreeg, heeft de dierenarts testen gedaan. Daaruit bleek dat hij drager was van het leucosevirus (FeLV).

Uit een bloedonderzoek bleek dat hij geen witte bloedcellen meer heeft, en dus geen weerstand meer.

Natuurlijk is hij niet buiten gebleven, ik heb hem mee naar huis kunnen nemen.

De stakker heeft net niesziekte gehad, wat erg lastig te behandelen was, maar hij is er nu weer bovenop!!!

Hij eet supergoed en hij speelt, het is echt boven verwachting!

Ik weet dat hij niet oud zal worden, maar elke dag met dit kleine ventje is puur geluk.

Zomaar even mijn verhaaltje, hopelijk geeft het je wat steun.

Ik denk aan jullie allebei!

Vertaald Frans
    S
    Rapporteren

Ja, echt heel erg bedankt voor je steun...

Dit kleintje woont al bij ons sinds hij drie maanden oud is, maar hij is helaas niet zo opgevangen als we hadden gehoopt tijdens de speenperiode... Maar ja, zelfs al was de zorg voor die drie maanden beter geweest, dan had hij alsnog niet aan de leucose kunnen ontsnappen als de moeder helaas drager was...

Vertaald Frans
    Aurore Boréale
    Aurore boréale Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik leef enorm met je mee, ik hoop dat de behandeling aanslaat. Hij is nog zo jong, de arme schat!

Vertaald Frans
    S
    Rapporteren

Ik hoop het ook, ik houd jullie op de hoogte van het vervolg...

Nogmaals bedankt voor de steun

Vertaald Frans
    Chlorophylle
    Chlorophylle Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ja, hij heeft een heerlijk leven gehad en is echt vertroeteld. Ik hoop dat er morgen beter nieuws is. Sterkte!

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 12

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!