Kitten nergens te vinden in mijn appartement

A
Amandinef Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hallo,

Ik kom hier terecht omdat ik echt in paniek ben.

Gisterochtend heb ik een heel schuwe kitten van vier maanden geadopteerd.

Ik woon in een appartement van 37m2 met één kamer, dus ze was vanaf het begin in de woonkamer/slaapkamer. Ze bleef de hele dag weggedoken in haar transportmand zitten en hield elk beweginkje van me in de gaten.

Om 23 uur besloot ik te gaan slapen — het kleine ding had zich nog niet verroerd. Een uur later werd ik wakker met dat nare gevoel dat ik iets met mijn voet had aangeraakt. Toen ik het licht aandeed, bleek ze haar mand te hebben verlaten en op mijn bed te hebben gepoept. Ik heb alles schoongemaakt en wilde even kijken of ik haar kon vinden... maar ze was nergens te bekennen. Vanmorgen dacht ik haar rond 6 uur te horen miauwen, maar daarna niets meer. Ik heb het appartement meerdere keren doorzocht — achter, onder en boven elk meubel gekeken, ook in de kleine ruimtes van 10 cm achter de kasten en keukenmeubels. Ze is onvindbaar.

Ik heb het gevoel dat ze vannacht nauwelijks aan haar brokjes heeft gezeten, en ik maak me echt zorgen. Ik snap gewoon niet waar ze kan zitten. Ik ben niet naar buiten gegaan, en de paar seconden dat ik de luiken opendeed weet ik zeker dat ze niet ontsnapt is. Rationeel gezien moet ze nog in het appartement zijn, maar ik kan haar gewoon niet vinden. Ik weet niet meer wat ik moet doen — dit is mijn eerste kat en ik ben bang dat ze zichzelf laat verhongeren. Komt ze uiteindelijk wel uit haar schuilplek tevoorschijn?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

34 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • A
    Rapporteren

Ja, ik laat haar gewoon rustig op haar eigen tempo naar me toe komen, zonder haar te dwingen!

Wat de slaapbank betreft: ik ga elke keer goed onder het matras kijken voordat ik hem inklap. Ik heb alles gecheckt en ze kan zich er nergens onder verstoppen en er zitten ook geen gaten in de voering, dus ik zie haar meteen als ze daar gaat zitten.

Heel erg bedankt voor jullie tips!

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nou, kijk eens aan! Vooral als ze naar je toe komt, moet je haar niet meteen proberen te aaien. Verroer geen vin en praat met een geruststellende stem tegen haar. Zodra ze zich wat meer op haar gemak voelt, kun je wat voer in je hand leggen om te zien of ze dichterbij komt, maar maak geen onverwachte bewegingen. En de dag dat ze kopjes tegen je aan komt geven of dat je haar bij je in de buurt ziet liggen, dan heb je haar vertrouwen gewonnen. Maar blijf vooral heel rustig en overhaast niets, want anders heb je kans dat ze een terugval krijgt en je weer helemaal bij nul moet beginnen.

Ze heeft een verstopplekje gevonden waar ze zich veilig voelt. Laat haar daar lekker gaan zolang ze wil, ze moet zich daar geborgen voelen.

En blijf goed uitkijken met je slaapbank, want dat kan echt heel gevaarlijk zijn voor een kat.

Vertaald Frans
    Yume
    Yume Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi! Dat is echt heel goed nieuws. Bij bange katten is tijd je beste vriend. Het is al een goed teken dat ze eet en op onderzoek uitgaat.

Vertaald Frans
    A
    Rapporteren

Hoi allemaal, de kleine meid is gisteravond eindelijk uit haar schuilplaats gekomen toen ze zag dat de lichten gedimd waren en ik bewegingloos op de bank zat. Ze verstopt zich ergens in de keuken... maar waar?

Ze bleef erg op haar hoede, maar ze heeft goed gegeten, de kattenbak gebruikt en is zelfs de kamer gaan verkennen en gaan spelen, ondanks dat ik er was! Ik heb geprobeerd tegen haar te praten terwijl ze op onderzoek uitging, om haar aan mijn stem te laten wennen. Ze bleef wel heel alert en zodra ze me zag bewegen, schoot ze er direct weer vandoor om zich te verstoppen. Ze heeft de hele nacht in de kamer doorgebracht en is 's ochtends vroeg weer naar haar verstopplek gegaan. Wat een vooruitgang in slechts één avond, ik hoop dat ik haar snel kan benaderen!

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

RE-

Tonijn is ideaal vanwege de sterke geur en het vocht in de blikjes. Dat is een trucje dat altijd goed werkte toen ik als vrijwilliger bij een stichting werkte. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je elke dag tonijn geeft, want dat is te zout, maar één blikje kan echt geen kwaad en vult (eindelijk!) dat buikje. 'La Vache qui rit' valt ook altijd erg in de smaak en is goed voor de calcium bij kittens.

Doe vannacht je bank HEEL HEEL voorzichtig open. Grote kans dat je dan een zacht gemiauw hoort.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Als je haar met een zaklamp zoekt, zal ze alleen maar verder achter haar schuilplaats wegkruipen. Doe even helemaal niets meer, laat haar gewoon met rust. Als je haar vannacht hoort bewegen, blijf dan vooral stil liggen en laat haar op haar gemak haar weg vinden in het appartement. Als ze honger heeft, gaat ze wel eten. Je kunt op verschillende plekken wat brokjes neerzetten om haar te stimuleren, want als de voerbak te ver weg staat, durft ze er misschien niet naartoe. Hetzelfde geldt voor haar waterbak en de kattenbak. Het zou ideaal zijn om een extra kattenbak neer te zetten; je kunt er makkelijk eentje improviseren met een kartonnen doos waarvan je de zijkanten laag afsnijdt, zodat ze er makkelijk in kan. Leg ook wat speeltjes neer; katten zijn nachtdieren die dol zijn op spelen in de nacht. Zo kun je aan de hand van waar de speeltjes liggen zien of ze uit haar schuilplaats is gekomen.

Dat ze op bed kwam, betekent dat ze contact zocht. Ze is waarschijnlijk geschrokken toen je opstond om schoon te maken. Blijf rustig en praat zachtjes tegen haar; het maakt niet uit wat je vertelt, katten vinden dat heerlijk. En mocht ze tevoorschijn komen, ga dan op de grond zitten zodat je minder bedreigend voor haar overkomt. Je kunt zelfs op de grond gaan liggen om echt op haar hoogte te zijn.

Vertaald Frans
    Fox76
    Fox76 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Pas op: als je een slaapbank van het type klik-klak hebt, klap deze dan niet uit!

Hij zit er misschien wel in verstopt, maar door hem te openen kan hij door het mechanisme bekneld raken of geplet worden.

Vertaald Frans
    A
    Rapporteren

Ik heb alles weer afgezocht met een zaklamp in de hoop de reflectie van haar ogen te zien... Niks te zien 😰

Ik denk dat ik alleen nog maar kan afwachten tot vannacht om te zien of ze wat gegeten heeft...

Waarschijnlijk een slapeloze nacht om op elk geluidje te letten!

Vertaald Frans
    Yume
    Yume Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Hoi, toen ik mijn vorige poesje adopteerde, ben ik haar twee keer kwijtgeraakt. Bij mijn ouders thuis was ze via de achterkant in een lade gekropen. En toen we eenmaal in mijn appartement waren, heb ik haar heel lang gezocht; ze hing ondersteboven aan een balk in de gang (er zat destijds vloerbedekking op de muren en de balken). Mijn poes Catelle verstopte zich zodra ze bang was onder het tv-meubel en ik heb nooit begrepen hoe ze het voor elkaar kreeg om daaronder te glippen, want er is maar zo'n drie centimeter ruimte. Sterkte, ik hoop dat je haar snel weer terugvindt, want ik weet hoe stressvol dit kan zijn.
    Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ze reageert heel normaal hoor, veel katten doen dat de eerste dagen en soms verstoppen ze zich op de meest onmogelijke plekken. Ze hebben maar een paar centimeter nodig om ergens tussen te glippen. Kijk goed in de bank, maar pas wel op dat je haar niet plet met het mechanisme; ze kan zelfs tussen twee latten zitten. Ik heb een van mijn eigen katten ooit achter de koelkast teruggevonden, terwijl er bijna geen ruimte was omdat die strak tegen de muur stond. Soms vind je ze in een stapel wasgoed, in een lade, of achter een keukenkastje of de wastafel. Ik heb een poes van meer dan 6 kg die zich in de holle ruimte achter een aanrechtkastje had verstopt. En hoe hard je ze ook roept, ze verroeren geen vin!

Wat de tonijn betreft: geef maar een paar kruimeltjes, want ze kunnen er diarree van krijgen. Je kunt ook een blikje natvoer voor kittens kopen; daar zijn ze dol op en het is heel goed voor ze omdat er veel vocht in zit.

Houd ons op de hoogte, want een kat die zich verstopt en besluit niet tevoorschijn te komen is een echt gepuzzel. Ik kan je niet vertellen hoe vaak ik die van mij heb gezocht, zelfs de flinke volwassen katten die ik totaal over het hoofd zag terwijl ik er vlak langs liep. Het is net alsof ze je uitlachen. Maar nu is ze gewoon bang en dat is logisch. Ze zal uiteindelijk wel ontspannen, maar probeer haar niet te vangen. Laat haar lekker op haar eigen tempo naar je toe komen.

Vertaald Frans
  • 30 reacties van 34

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!