Kitten nergens te vinden in mijn appartement

A
Amandinef Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hallo,

Ik kom hier terecht omdat ik echt in paniek ben.

Gisterochtend heb ik een heel schuwe kitten van vier maanden geadopteerd.

Ik woon in een appartement van 37m2 met één kamer, dus ze was vanaf het begin in de woonkamer/slaapkamer. Ze bleef de hele dag weggedoken in haar transportmand zitten en hield elk beweginkje van me in de gaten.

Om 23 uur besloot ik te gaan slapen — het kleine ding had zich nog niet verroerd. Een uur later werd ik wakker met dat nare gevoel dat ik iets met mijn voet had aangeraakt. Toen ik het licht aandeed, bleek ze haar mand te hebben verlaten en op mijn bed te hebben gepoept. Ik heb alles schoongemaakt en wilde even kijken of ik haar kon vinden... maar ze was nergens te bekennen. Vanmorgen dacht ik haar rond 6 uur te horen miauwen, maar daarna niets meer. Ik heb het appartement meerdere keren doorzocht — achter, onder en boven elk meubel gekeken, ook in de kleine ruimtes van 10 cm achter de kasten en keukenmeubels. Ze is onvindbaar.

Ik heb het gevoel dat ze vannacht nauwelijks aan haar brokjes heeft gezeten, en ik maak me echt zorgen. Ik snap gewoon niet waar ze kan zitten. Ik ben niet naar buiten gegaan, en de paar seconden dat ik de luiken opendeed weet ik zeker dat ze niet ontsnapt is. Rationeel gezien moet ze nog in het appartement zijn, maar ik kan haar gewoon niet vinden. Ik weet niet meer wat ik moet doen — dit is mijn eerste kat en ik ben bang dat ze zichzelf laat verhongeren. Komt ze uiteindelijk wel uit haar schuilplek tevoorschijn?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

34 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

@Amandinef,

Ik moet eerlijk zeggen dat ik echt om je berichtje moest lachen! Ik heb zelden een kattenbaasje gezien dat zó voorzichtig is om haar kitten niet te laten schrikken. Durf je de wc eigenlijk wel door te trekken? lol. Je bent op de goede weg, je geduld en je zachtheid zijn superbelangrijk voor het wennen. Over twee weken ligt ze waarschijnlijk languit bij je te slapen en neemt ze alle ruimte in beslag, dan ga je die 'moeilijke begintijd' nog wel missen...

Vertaald Frans
    Yume
    Yume Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, wat mij betreft heb ik in de beginperiode na de adoptie van een kat altijd op de bank geslapen (maar ik woon alleen, dus dat is makkelijker). Mijn huidige poes, die erg angstig was (en na 3 jaar nog steeds is, ook al heeft ze enorme stappen gezet), kwam de allereerste nacht al bij me slapen, ook al bleef ze zich verstoppen zodra ik opstond of als ik wat drukker bewoog.

Vertaald Frans
    A
    Rapporteren

Hallo allemaal,

Even een update over mijn situatie: gisteravond kwam de kleine meid rond 20.30 uur uit haar schuilplaats, haar gebruikelijke tijd. Dit keer had ik de bank ingeklapt gelaten, de tv stond aan op een normaal volume (de afgelopen dagen had ik die zachter gezet om haar niet te laten schrikken) en er was ook wat meer licht in de kamer.

Ze twijfelde eerst even voordat ze tevoorschijn kwam, maar toen ze zag dat ik haar niet leek op te merken, durfde ze uiteindelijk naar haar vaste plekjes te gaan, namelijk op de eettafel!

Ik deed alsof ik haar niet zag, maar ik gaf wel hardop commentaar op alles wat ik op tv zag om te kijken of ze zou reageren. Ze leek er gelukkig niet van in paniek te raken!

Na een tijdje kon ik haar recht aankijken zonder dat ze verstijfde, en kon ik zelfs mijn benen een beetje bewegen op de bank. Toen ik naar bed wilde gaan, lukte het me zelfs om voorzichtig op te staan terwijl ze me een beetje ongerust aankeek, en kon ik de kussens van de bank verplaatsen zonder dat ze wegrende. Door het geluid van het uitklappen van de bank vluchtte ze helaas wel even weg, maar een paar seconden later was ze alwer terug en ging ze verder met haar nachtelijke avontuurtjes...

Ze blijft alleen wel de hele nacht door miauwen en dat vind ik echt heel erg voor haar, maar ik kan nog niet bij haar in de buurt komen om haar te troosten.

Toch heb ik echt het idee dat ik vooruitgang zie!

Vandaag ben ik weer aan het werk, dus ik ben niet thuis. Ik hoop dat ze de rust gebruikt om overdag haar draai te vinden en zich wat meer op haar gemak te voelen op haar eigen terrein 🙂

Vertaald Frans
    M
    Mia078 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Ik hoop dat het je lukt om haar naar je toe te laten komen. Nog iets: vermijd essentiële oliën, want katten houden niet van die geur. Je moet haar natuurlijk geruststellen; Feliway in het appartement of huis kan helpen. Zoek ook wat speeltjes om haar bezig te houden en misschien een lekker dierenkussen waar ze op kan slapen.

Je moet haar aandacht trekken. Er zijn speeltjes waar je snoepjes in kunt verstoppen; dat kan haar stimuleren om tevoorschijn te komen en meer uit haar schulp te kruipen.

Ik heb zelf twee katten. Ik ben geen echte expert, maar ik probeer zo goed mogelijk te helpen op basis van mijn eigen ervaringen.

Ik hoop dat je alle hulp krijgt die je nodig hebt.

Denk er ook aan dat ze altijd lekker vers water heeft en een schone kattenbak, maar dat doe je waarschijnlijk al. Maak ook geen te drukke handgebaren vlak voor haar neus, uit angst dat je haar nog banger maakt. Zoek gewoon goede speeltjes die haar aandacht trekken.

Groetjes

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wat ook heel goed werkt, zijn Bachbloesems in spray- of druppelvorm. Het is fijn dat je de herhalingsprik wat kunt uitstellen, zo krijgt hij even de tijd om rustig zijn draai te vinden.

Vertaald Frans
    A
    Rapporteren

Afhankelijk van de kat en hoe verlegen ze is, kan het wat langer of korter duren, maar het is wel duidelijk dat die van jou heel graag haar nieuwe territorium wil verkennen. Het zou dus niet al te lang moeten duren. Bij katten heb je gewoon een enorme berg geduld nodig. Hoe meer je dat respecteert, hoe soepeler het straks allemaal verloopt. En nee, ze blijft dit echt niet voor altijd doen. Om te voorkomen dat ze gaat stressen zodra ze de reismand ziet, kun je die het beste gewoon open in huis laten staan met een lekker zacht kussentje of een kleedje erin. Dan kan ze het als een veilig plekje gaan zien en is ze minder bang op de dag dat je haar echt mee moet nemen naar de dierenarts. Als je merkt dat ze nog te veel stress heeft, verzet dan de afspraak. Als er niks dringends aan de hand is behalve haar herhalingsprik, vraag dan aan de dierenarts of het een weekje of twee later kan. Houd er wel rekening mee dat de kans groot is dat ze bij thuiskomst weer even terug bij af is, maar dat hoeft niet per se zo te zijn. Je kunt je er maar beter op instellen.

Ik heb de dierenkliniek even gebeld en de assistente was heel begripvol over mijn "probleempje" met de kleine meid. We hebben voor nu een afspraak gepland op de 22e voor haar herhalingsvaccinatie (dan hebben we nog een week), maar ze zei dat als ze dan nog steeds niet naar buiten is gekomen, we het kunnen verschuiven naar 1 maart. Ik hoop echt dat ze zich tegen die tijd wat fijner voelt!

Ze raadde me ook nog aan om een Feliway-verdamper te gebruiken, maar daar was ik al op voorbereid: die zit sinds gistermiddag al in het stopcontact...

We gaan het zien! Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen 🙂

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Afhankelijk van de kat en hoe verlegen ze is, kan het even duren, maar het is duidelijk dat die van jou heel graag haar nieuwe territorium wil verkennen. Het zal dus vast niet lang meer duren. Bij katten moet je echt een flinke dosis geduld hebben; hoe meer je dat respecteert, hoe beter het uiteindelijk zal gaan. En geen zorgen, ze blijft dit echt niet eeuwig doen.

Om te voorkomen dat ze gaat stressen als ze de vervoersmand ziet, kun je deze het beste gewoon open op de grond laten staan met een lekker zacht kussentje of een dekentje erin. Zo kan ze er een fijn plekje van maken om in te schuilen en is ze minder bang op de dag dat je haar echt naar de dierenarts moet brengen. Als je merkt dat ze nog steeds te veel stress heeft, verzet de afspraak dan als er niets dringends aan de hand is. Als het alleen om een herhalingsprik gaat, kun je de dierenarts vast wel vragen of het een weekje of twee later kan.

Houd er wel rekening mee dat de kans groot is dat ze bij terugkomst weer even van voren af aan begint, al is dat zeker geen garantie. Het is gewoon goed om daar alvast op voorbereid te zijn.

Vertaald Frans
    A
    Rapporteren

Hoi, ik kom even een update geven over mijn poesje. Ik moest vandaag een paar keer weg en elke keer zag ik dat ze tevoorschijn was gekomen, want de kattenbak was verschoven en ze lijkt het wel leuk te vinden om van de kamer een zandstrand te maken! Net als gisteren kwam ze 's avonds uit haar schuilplaats om te eten en de woonkamer te verkennen. Ik moest voor verschillende dingen opstaan, waardoor ze zich weer snel ging verstoppen, maar ik merkte dat het minder lang duurde voordat ze weer terugkwam. Ik heb geprobeerd met haar te spelen met een hengeltje, maar dat werkte niet echt omdat ze meer op mijn bewegingen let dan op die van het speeltje. Ze is denk ik nog te bang voor me. Het is me ook gelukt om haar vijf minuutjes op het bed te krijgen omdat ze mijn voeten onder het dekbed zag bewegen, maar ze bleef niet lang. Ze weigert nog steeds om bij me in de buurt te komen en houdt flink afstand. Ze is trouwens rond 7 uur vanochtend weer gaan schuilen. Denken jullie dat het mogelijk is dat ze dit voor altijd blijft doen? Ik moet volgende week met haar naar de dierenarts voor haar herhalingsprik en ik maak me zorgen dat het me tegen die tijd niet lukt om haar te pakken te krijgen...

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wat fijn om te horen! Ze heeft eindelijk gegeten en haar behoefte gedaan. Het gaat de goede kant op. Met wat geduld en zachtheid, zonder iets te forceren, zul je elke dag vooruitgang zien.

Vertaald Frans
    T
    Tchantal Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Super, je zult zien dat ze binnenkort niet meer bang voor je is!

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 34

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!